تصویری ناب از لحظه برخورد دو کهکشان

کدخبر: ۵۰۲۴۲۶
اقتصادنیوز: تلسکوپ فضایی هابل تصویری بی‌نظیر از برخورد دو کهکشان با یکدیگر را ثبت کرده است.
تصویری ناب از لحظه برخورد دو کهکشان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ناسا در حساب کاربری هابل در اینستاگرام با انتشار این تصویر نوشت: مانند دو کشتی‌ در حال برخورد در شب، دو کهکشان مارپیچی قابل مشاهده در این تصویر که هابل ثبت کرده است، در یک برخورد نزدیک به هم قرار دارند.

مسیر ستارگان و گازها توسط کشش گرانشی بین کهکشان‌ها، کشیده می‌شوند. نیروهای کشندی یا نیروی جزر و مدی قوی از کهکشان بزرگ‌تر که "ان جی سی ۲۷ "(NGC ۲۲۰۷) نام دارد، شکل کهکشان کوچک‌تر به نام "آی سی ۲۱۶" (IC ۲۱۶۳) را مخدوش کرده است. این برخورد کهکشانی برای میلیون‌ها سال ادامه خواهد داشت و شکل هر دو کهکشان را تغییر خواهد داد.

«هابل» قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۲ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند. این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و ماده‌ تاریک را مورد مطالعه قرار داد.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به «جیمز وب» را که اغلب به عنوان جانشین «هابل» از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. «وب» اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین «هابل» توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت‌شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی هابل همچنان قوی هستند.

نمی‌توان گفت «وب» جایگزین «هابل» خواهد شد، چرا که هابل همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند. هابل می‌تواند نورهای محدوده طول موج حدود ۲۰۰ نانومتر(nm) تا ۲.۴ میکرون را ببیند، در حالی که برد وب از حدود ۶۰۰ نانومتر تا ۲۸ میکرون است.

تصویری حیرت‌انگیز از برخورد دو کهکشان با یکدیگر

گفتنی است «وب» گرچه برای کاوش در طیف نور مادون قرمز طراحی شده، اما همچنان قادر خواهد بود قسمت قرمز/نارنجی طیف نور مرئی را نیز مشاهده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید