مروری بر روزنامه‌های 26شهریور 1399

دولت کار باشید، نه عذر و بهانه!/برجام کلاهی بود که آمریکایی‌ها بر سر ایران گذاشتند/مصائب 4 میلیون زن سرپرست خانوار

کدخبر: ۳۶۱۶۸۸
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 26شهریور 1399 را با مرور مطالب اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
دولت کار باشید، نه عذر و بهانه!/برجام کلاهی بود که آمریکایی‌ها  بر سر ایران گذاشتند/مصائب 4 میلیون زن سرپرست خانوار

به گزارش اقتصادنیوز صلح امارات و بحرین با اسرائیل در بسیاری از صفحات روزنامه‌های ایران مورد توجه قرار گرفته است. ماجرای حضور وزیر نفت در مجلس نیز از دیگر سوژه‌های مشترک روزنامه‌ها امروز به‌شمار می‌روند.

آرمان‌ملی تیتر نخست خود را به بازار ملتهب گوشی اختصاص داده و نوشته‌است:«کاهش امواج هیجانی در بازار خودرو»

آفتاب‌یزدبا انتشار تصویری از بیژن نامدار زنگنه به نقل از او تیتر زده است:«صادرات مویرگی نفت»

ابتکار هم با اشاره به صلح امارات وبحرین با اسرائیل در عنوان عکس اول خود آورده است:صلح سیاه در کاخ سفید. قدس در این زمینه تیتر زد: کمپ‌دونالد. وطن‌امروز نیز در این باره نوشت:صلح با جنگ

اطلاعات در تیتر نخست خود به نقل از روحانی نوشته‌است:« تلاش دولت حفظ چرخه تولید است»

رسالت هم درمطلب اصلی صفحه اول خود مدعی شده است: عبور کارگزاران از رئیس دولت اصلاحات

صبح امروز در تیتر اول خود آورده است:نامزد پایداری از مشهد می‌آید!

Ghods

درادامه برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم.

اعتماد؛ محرمانه درخانه ملت

اعتماد درگزارش تیتر اول خود باعنوان« محرمانه درخانه ملت» به حاشیه های اخیر مجلس پرداخته و نوشته است:یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نخستین روزهای آغاز به کار خود تاکنون تقریبا هیچ روزی را بی‌حاشیه پشت‌سر نگذاشته است. یک روز جدال قدرت‌شان چنان علنی می‌شود که فریاد «خودی‌ترها» را نیز بلند می‌کند، یک روز میل به واگذاری کمیسیون‌های تخصصی، چند نماینده مورد وثوق بزرگان این روزهای مجلس جنجال‌ساز می‌شود و روز دیگر مباحث و مسائلی چون استیضاح و سوال از وزرا و رییس‌جمهوری، رشوه 65 میلیاردی و البته سفر 150 نفره با کلیدواژه نظارت میدانی پارلمان‌نشینان را به حاشیه می‌کشاند. نشست علنی روز گذشته مجلس نیز عاری از حاشیه نبود ولی این‌بار حواشی نه با توهین و فریاد که با سوال‌های پنهانی و غیرعلنی‌سازی یک نشست علنی، آن ‌هم در شرایطی که مهم‌ترین وعده اصولگرایان در «انتخابات بی‌رقیب انتخاباتی» اسفند ماه 98 «شفافیت» بود. همین چندی پیش بود که محمدجواد آذری جهرمی در قامت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی قدم در سنگ‌فرش سبز انتخابی‌ترین قوه ایران گذاشتند ولی به شکل غیرقابل‌باوری با فریادها و اظهارات به‌زعم ناظران «توهین‌آمیز» نمایندگان یازدهمین دوره مجلس ایران مواجه شدند از این‌رو هیچ بعید نبود محمد شریعتمداری در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن پارلمان برای پاسخ به سوال نمایندگان باتوجه به هزار و یک معضل اقتصادی امروز ایران، دوباره به جنجالی تمام‌عیار تبدیل شود ولی در این میان آنچه غیرمنتظره بود، بردن مسائل و مباحث در ارتباط با معیشت جامعه از سوی مدعیان شفافیت به پشت در‌های بسته بود که این اتفاق افتاد تا هیچ‌کس مگر محمدباقر قالیباف، رییس و نمایندگان مجلس یازدهم، در جریان ریز به ریز جزییات اتفاقات و کنش و واکنش‌های رخ داده بر سر سوال از وزیر کار آن هم در جلسه‌ای غیرعلنی نباشد.

علی مطهری نماینده پیشین مجلس هم در یادداشت این روزنامه با عنوان«جفا به بازرگان» نوشته است:در خبرها آمده بود که هیات تطبیق فرمانداری تهران با پیشنهاد نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام «مهندس بازرگان» از طرف شورای شهر تهران  مخالفت کرده و ایشان را در ردیف شخصیت‌های انقلاب نپذیرفته است. البته مایه تاسف شد، بیشتر از آن جهت که چرا برخی مراجع تصمیم‌گیری در کشور درباره موضوعات مربوط به خود کم‌اطلاع یا دچار جمود فکری هستند. مرحوم مهندس مهدی بازرگان از دهه سی در مبارزات ملی و اسلامی شرکت و از همان سال‌ها به همراه شهید آیت‌الله مطهری و مرحوم آیت‌الله طالقانی نقش اساسی در نزدیک کردن قشر تحصیلکرده و دانشگاهی به روحانیت و سوق دادن آنها به سوی نهضت امام خمینی(ره) داشته است

مطهری در ادامه نوشت: اینکه فردی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی نظام داشته باشد دلیل بر انقلابی نبودن او و پیاده کردن وی از قطار انقلاب نیست. با این روش، در نهایت چند نفر بیشتر در دایره انقلاب باقی نمی‌مانند. مثلا مهندس بازرگان با تسخیر سفارت امریکا مخالف بود؛ عقیده‌ای که امروز بسیاری از انقلابیون حتی برخی تسخیرکنندگان دارند. یا او با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر مخالف بود، باز عقیده‌ای که امروز بسیاری از افراد دوستدار انقلاب ابراز می‌کنند. اینها دلیل نمی‌شود که ما افراد را غیرانقلابی بدانیم و با نام‌گذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان با آن سابقه درخشان در نهضت اسلامی مخالفت کنیم.  عجیب است که این اتفاق در دولت متصف به «اعتدال» رخ می‌دهد. چگونه معتدلانی در هیات تطبیق فرمانداری تهران هستند که این‌طور تصمیم می‌گیرند؟! وزیر کشور چه انتصاباتی انجام داده که کار به اینجا کشیده است؟ همین‌طور رییس‌جمهور باید توجهی به انتصاباتش کند که کار را به اینجا رسانده‌اند که زیرمجموعه او می‌گوید مهندس بازرگان در ردیف شخصیت‌های انقلاب نیست و نمی‌تواند خیابانی به نام او باشد!  امیدوارم هیات تطبیق فرمانداری تهران در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

 

کیهان؛ برجام کلاهی بود که آمریکایی‌ها با فریب و نیرنگ بر سر ایران گذاشتند

کیهان تیتر نخست خود را به حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مجلس اختصاص داده و نوشته است:قرارداد توتال و لغو کارت سوخت دستپخت دولت بود نه نظام

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان«دلتنگی فیل و الاغ برای پالان» می‌نویسد: برجام کلاهی بود که آمریکایی‌ها با فریب و نیرنگ بر سر ایران گذاشتند و با خود گفتند اگر کلاه گذاشتیم چرا ادامه ندهیم؟ ملت ایران چهار دهه پیش با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سرنوشت خود را به دست گرفتند. بهتر است بایدن و ترامپ هم از خواب بیدار شوند. دور نیست هنگامی که وادار شوند پالانی که بر دوش برخی از حکام وابسته و عیاش عرب گذاشته‌اند را بر دوش خود تحمل کنند.

KayhanNews

ایران؛ تصمیم‌های دولت برای ارز صادرکنندگان، خودرو و کالاهای اساسی

ایران ارگان دولت تیتر نخست خود را به تصمیمات اقتصادی دولت اختصاص داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: دیروز روز اعلام تصمیم‌ها و تصویرهای اقتصادی بود. روزی که حسن روحانی، از زمان و از امکان تسویه ریالی تسهیلات ارزی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از صندوق توسعه ملی تا پایان سال خبر داد و وزارت صمت را مأمور کرد اقدامات فوری را برای تنظیم قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم انجام دهد و سیستم واسطه‌گری‌رانت‌جویانه حذف و نحوه خرید و فروش برای مصرف‌کنندگان واقعی اصلاح شود. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در نشست خبری  دلشوره، دلمشغولی و مسأله اصلی دولت را  زندگی روزمره مردم دانست؛ با این خبر که دولت کماکان طرح فروش اوراق سلف نفتی را در دستورکار دارد. تصویری که از اقتصاد سه ماهه اول سال از سوی رئیس کل بانک مرکزی ترسیم شد هم رشد اقتصادی منفی بدون احتساب نفت و با احتساب و رشد اقتصادی مثبت در بخش کشاورزی و صنایع و معادن بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در مجلس بود تا بگوید دوری از خام‌فروشی و دور زدن تحریم‌ها را توانستیم محقق کنیم و البته این تذکر را هم بدهد که اعلام برنامه‌های دور زدن تحریم، توضیح نقشه‌های عملیات در جنگ است. دیروز اولین جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید هم به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و در آن اسحاق جهانگیری گفت باید برای تحقق جهش تولید، فضای رسانه‌ای و روانی مدیریت شود و نباید علیه بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی باشد.

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان«توصیه‌های بورسی به دولت» نیز نوشت: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که دولت دارد در رابطه با کنترل نقدینگی و هدایت به سمت فعالیت‌های تولیدی و جلوگیری از نوسانات شدیدی است که در بازار ارز و بورس به وجود آمده است. در حال حاضرتقریباً تعداد افرادی که زندگیشان متأثر از چگونگی روند بورس اوراق بهادار است از 15 میلیون کد فراتر رفته است و اگر هر خانواده را چهار نفر فرض کنیم چیزی حدود 60 میلیون نفر از مردم ایران زندگیشان تحت تأثیر بورس است، یعنی حدود 80 درصد جمعیت ایران؛ با توجه به اتفاقات یک ماه اخیر در بورس مناسب‌ترین کار شامل  این موارد است: کاهش مالیات بر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از 22 درصد فعلی به 15 درصد و حتی کم تر که این برابر است با میانگین نرخ مالیات بر شرکت‌ها در اتحادیه اروپا. یعنی کاهش آن چنان شدیدی نیست، اما در نهایت تأمین کننده منافع سهامداران خرد است.دومین نکته‌ای که در ارتباط با اشتغال می‌تواند کمک کند این است که مالیات بر سود اختصاص داده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به سرمایه‌گذاری مجدد و افزایش سرمایه مانند سایر کشورها از مالیات معاف باشد. نکته مهم‌تر از موارد قبلی به مصوبه شورای عالی بورس اختصاص دارد که دو هفته گذشته از طرف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رسانه‌ای شد. مسأله تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور است که با این مصوبه دست بخش خصوصی و عمومی, شهرداری‌ها و حتی نهادهای دولتی باز است که از طریق تأسیس شرکت‌های سهامی عام در بورس بتوانند پروژه‌های مشخصی را اجرا کنند، به‌عنوان مثال تکمیل آزادراه و یک سد مخزنی نیمه تمام در مناطقی که دارای مشکلات کم آبی است.  ما در کشور نیاز به 10 هزار کیلومتر آزادراه داریم و دارای بالاترین نرخ مرگ و میر سرانه در جهان بر اثر تصادفات رانندگی هستیم که دلیل آن کمبود خطوط آزادراهی در کشور است، به‌عنوان مثال پروژه‌های صنعتی که به رغم تحریم‌ها موفق شدند ماشین‌آلات و تجهیزات خود را وارد کنند و در حال حاضر به منابع مالی نیاز دارند. یا اینکه در زمینه کشاورزی  سیستم‌های آبیاری نوین در ابعاد 10 هزار هکتار و از این گونه شرکت‌ها که نیاز است باید تشکیل داد و مردم منابع مالیشان را به جای اینکه به سمت خرید دلار و سکه و فعالیت‌های غیر مولد مانند مسکن ببرند در این شرکت‌های سهامی عام و پروژه محور که در نهایت به نقدینگی موجود در جامعه جهت بدهند, سوق داده شود.

Iran

خراسان؛ مصائب 4 میلیون زن سرپرست خانوار

خراسان در مطلب اصلی خود زنان سرپرست خانواررا مورد توجه قرار داده است. در بخشی از این مطلب آمده است: بر اساس آن‌چه مسئولان اعلام کرده‌اند، تعداد زنان سرپرست خانواده در کشور به حدود 4 میلیون‌نفر رسیده است. همین چندهفته قبل بود که «مهدی عیسی‌زاده» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دراین‌باره گفت: «امروز در کشور ۴میلیون بانوی سرپرست‌خانوار وجود دارد؛ یکی از اولویت‌های مجلس در حوزه اجتماعی، بهبود وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوار است.» عیسی‌زاده دلیل افزایش جمعیت گروه نسبت به سرشماری سال 1395 را نیز مشکلات مختلف سال‌های اخیر دانسته و اعلام کرده است: «اگر در طول این سال‌ها برنامه مشخصی ایجاد می‌شد تا هر سال تعدادی از گردونه خارج و خودکفا شوند، اکنون آمار این مقدار نبود». مسئولان دولتی هم همین آمار را تایید می‌کنند، مصداقش صحبت‌های «ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده است که دو سال قبل، رسیدن تعداد زنان سرپرست‌خانوار در کشور به 4 میلیون نفر را تایید کرد.آمارهای قطعی و رسمی این حوزه، مربوط به سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن است. در سرشماری سال 95 (4 سال قبل) جمعیت زنان سرپرست‌خانوار کشور (زنان بی‌سرپرست،خودسرپرست‌و سرپرست خانواده) حدود   سه میلیون  و ۶۰ هزارنفر اعلام شد. پنج‌سال قبل‌تر از آن در سرشماری سال 90 هم جمعیت این گروه حدود دومیلیون و ۵۰۰ هزارنفر، در سرشماری سال 85 یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در سرشماری سال ۷۵ کمتر از یک‌میلیون و 200 هزار نفر اعلام شده بود.اما در سرشماری سال 1395، نکته قابل‌توجه دیگری هم وجود دارد: «تعداد خانوارهای زن سرپرست». بر اساس جدول آماری این سرشماری که در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری منتشر شده، چهارسال قبل حدود یک‌میلیون و 200 هزار خانوار زن سرپرست در کل کشور وجود داشته که به‌یقین امروز تعداد آن هم افزایش یافته است. سرشماری سال 95 نشان می‌دهد که استان تهران با 240 هزار و 164 خانواده زن‌سرپرست، بیشترین تعداد این خانوارها را دارد و وضعیت استان‌های رده‌های بعد این گونه است:خراسان رضوی: 111 هزار و 545 خانوار زن سرپرست، سیستان و بلوچستان: 82 هزار و 779 خانوار زن سرپرست، فارس: 78 هزار و 860 خانوار زن‌سرپرست، اصفهان : 66 هزار و 692 خانوار زن‌سرپرست؛ میانگین سنی ۱۴ درصد زنان سرپرست خانوار؛ ۲۱ تا ۴۰

khorasannews

جوان؛ طعنه به دولت

این روزنامه این تیتر را برای گزارش اصلی صفحه اول خود برگزیده است: دولت کار باشید، نه عذر و بهانه! در بخشی از این گزارش آمده است:سخنگوی دولت در جدیدترین اظهار نظر دلسوزانه برای مردم گفته‌است: «رنج مردم با تک تک سلول‌های اعضای دولت احساس می‌شود. دولت تعطیل نیست. نگرانی سفره خالی مردم نگرانی هر روزه ماست.»، اما شأن و فلسفه وجودی دولت برای کار و مسئولیت پذیری است نه برای آه و ناله و عذر و بهانه. دو روز پیش نیز رئیس جمهور در سخنان چالش برانگیزی گفت: «مردم وقتی می‌بینند در تابستان آب و برق آن‌ها قطع نمی‌شود، به دولت اعتماد می‌کنند!» آن سخن رئیس جمهور از سوی بیشتر مخاطبان در فضای مجازی اینگونه تعبیر شد که گویا رئیس دولت ناخودآگاه مردم را از شرایط بدتری هم که نه آب وصل باشد و نه برق می‌ترساند! حالا روی اصلی سخن سخنگو هم به این تعبیر شده که ایشان به مردم و دیگران گرا می‌دهد که «ما هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد، انجام داده‌ایم و کار دیگری نمی‌شود کرد و اگرچه دولت تعطیل نیست، اما جز نگرانی برای سفره مردم کار دیگری هم از دست برنمی‌آید!»معلوم است که اولاً کار‌های زیادی از دست همین دولت برمی‌آید که خود بهتر می‌دانند، اما دانستن کی بود مانند عمل کردن؟! ثانیاً همه آن کار‌هایی را هم که انجام داده‌اید، می‌توانستید بهتر انجام بدهید و حالا هم سه صد روز و اندی وقت دارید که مانند صد روز اول برنامه و وعده بدهید و عمل کنید. مگر آنکه دولت دنبال کار راحت باشد، یعنی مذاکره به هر طریقی (به قول اصلاح‌طلبان حتی به شرط بردگی و مانند متهم مقابل امریکا نشستن) و شاید پس از آن اندکی فروش نفت و اداره مملکت با پول نفت. این کار راحت‌ترین است و دیگران هم در گذشته به همین روش معتاد بودند، اما دولت تدبیر و امید باید نشان دهد که وجه تسمیه‌ای غیر از «تدبیر دیگران و امید بستن به دیگران» دارد!

«رنج مردم، سفره مردم، با تک تک سلول‌های اعضای هیئت دولت دیده می‌شود و این فضا نیست که انگار دولت در جایی دیگری حکمرانی می‌کند و مردم در جای دیگری زندگی می‌کنند.... اینکه کسی بگوید دولت تعطیل است، این اصطلاحات خوشایند نیست... نگرانی از زندگی مردم و سفره‌های مردم، نگرانی هر روزه ماست. دولت برای کاستن از تنش‌هایی که تحریم‌های ظالمانه بر زندگی مردم آورده، روزانه تلاش می‌کند.» این گزاره و عبارت، سخنان یک خطیب و مبلغ نیست که در جلسه وعظ و خطابه عنوان کرده باشد، بخشی از سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت است که روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرده است.به یاد بیاورید روزگاری نه چندان دور که دولت سرخوش از برجام که درآمد‌های ادعایی سرشار آن گوش فلک را کر کرده بود، هر نقدی را به دیوار می‌کوبید و منتقدان را بی سواد‌هایی خطاب می‌کرد که به جهنم حواله می‌شدند. اکنون، اما دشمن از برجام خارج شده و طرف‌های اروپایی به تبعیت از شیطان دنباله رو سیاست‌های خصمانه امریکا هستند و بیشترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال می‌کنند، یک دولتمرد بدون اشاره به پذیرش اشتباهات مهلک در اعتماد بی ضابطه به غرب، اکنون به نذر و نیاز رو آورده است.دولتی که با تخریب گسترده رقیب در سال ۹۲ که به زعم او از تعامل با دنیا و دیپلماسی بویی نبرده و خود را قهرمان دیپلماسی تصویر کردند که لابد خوب زبان دشمن را می‌شناسند، دو دوره از مردم رأی اعتماد گرفت، اکنون باید صادقانه اعتراف کند که در اعتماد به دشمن به خطا رفته است.

Javan

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید