نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 23 مهر آغاز هر دهه

قانون به کسی اجازه خرید دو خانه نمی‌دهد/ ذخیره ارزی اتحاد شوروی به پایان رسید/اشتباه خاوری ترک کشور بود

کدخبر: ۳۶۷۱۵۰
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 23 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: 3 درصد اوراق فروش رفت، کانادا 133 میلیون دلار اعتبار در اختیار شوروی قرار می‌دهد، تورم ماهانه 3/3 درصد رسید، صدور آب معدنی چشمه‌ها به کشورهای خلیج‌فارس و...
قانون به کسی اجازه خرید دو خانه نمی‌دهد/ ذخیره ارزی اتحاد شوروی به پایان رسید/اشتباه خاوری ترک کشور بود

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 مهر 1360؛ صدور آب معدنی چشمه‌ها به کشورهای خلیج‌فارس

حجت‌الاسلام محمدعلی ربانی شیرازی، مدیر اجرائی بنیاد مستضعفان فارس گفت: تا قبل از انقلاب، دولت روی اقتصاد تک‌پایه‌ای یعنی نفت تکیه می‌کرد و از طریق فروش نفت، وسایل غیرضروری و نمایشی از خارج وارد می‌کرد. این یک اقتصاد تک‌پایه‌ای است. یعنی به محض اینکه شیرهای نفت بسته شود، اقتصاد کشور به زمین می‌خورد. اما آنچه از بدو انقلاب مدنظر بوده، این است که اقتصاد ما از تک‌پایه‌ای خارج شود و روی زمینه‌های مختلف بتوان کار کرد. وی افزود: ما مجوز صدور محصولات دیگر کشاورزی را گرفته‌ایم و در حال حاضر سیر، کاهو، خشکبار، لیمو، گل کلم، فلفل سبز و کدو را صادر می‌کنیم.

در زمینه آب‌های معدنی هم به‌زودی اقدام کرده و آب معدنی چشمه‌ها را به کشورهای واقع در منطقه خلیج فارس صادر خواهیم کرد و در زمینه صادرات سنگ‌های مختلف و نمک نیز دولت می‌تواند تجارت مهمی را پایه‌گذاری کند.

قانون به کسی اجازه نمی‌دهد دو خانه بخرد

قانون خرید و فروش خانه به کسی اجازه نمی‌دهد که دو خانه داشته باشد. البته ممکن است الان کسانی باشند که بیش از 30 واحد مسکونی که امیدواریم این مساله نیز با اجرای اصل 49 قانون اساسی حل شود.

جواد مکانیکی، مسوول دفتر صدور مجوز خرید مسکن اعلام کرد: به کسانی که قصد تعویض خانه دارند، ابتدا مجوز موقت داده می‌شود و بعد از ارائه گواهی فروش خانه مجوز آنها قطعی می‌شود. وی افزود: تعداد مجوز خرید خانه‌ براساس خانه‌های فروشی عرضه‌شده در بازار صادر می‌شود.

به گفته مکانیکی سن متقاضی، مدت اقامت در تهران و تعداد افراد تحت‌تکفل مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که اولویت‌ها را مشخص می‌کند. وی ادامه داد: بعد از هر شش ماه به کسانی که نتوانستند خانه بخرند و مدت مجوز آنها تمام شده مجددا مجوز داده می‌شود.

مکانیکی تاکید کرد: به کسی که یک خانه دارد اجازه داده نمی‌شود که در همان حال خانه دیگری بخرد. اول باید مطمئن شویم که این شخص خانه‌اش را فروخته تا بعد به او مجوز قطعی بدهیم.

صرفه‌جویی 100 میلیارد ریالی با طرح سهمیه‌بندی

بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی با اشاره به هدف ایجاد ستاد بسیج اقتصادی کشور گفت: ستاد بسیج اقتصادی کشور طی یک سال فعالیت خود در زمینه تخلیه و بارگیری کالاها از بنادر کشور به میزان روزانه 46 هزار تن تامین و توزیع مواد سوختی و کالاهای اساسی، تامین مواد اولیه کارخانجات و بخش کشاورزی و صنعتی اقداماتی انجام داده است و با اجرای طرح سهمیه‌بندی کالا و کنترل توزیع توانسته است 100 میلیارد ریال در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی کند.

اطلاعات 23 مهر 1360

23 مهر 1370؛ تورم ماهانه 3/3 درصدی

بانک مرکزی گزارش داد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مردادماه 70 نسبت به تیرماه 3/3 درصد افزایش یافت. این شاخص پس از حذف نوسان‌های فصلی به 8/5 درصد رسید. این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال 69 در سطحی برابر 7/2 درصد بالاتر قرار گرفت. همچنین در پنج ماه اول امسال متوسط این شاخص نسبت به دوره مشابه پارسال 3/15 درصد بالا رفت.

کانادا 133 میلیون دلار اعتبار در اختیار شوروی قرار می‌دهد

دولت کانادا اعتباری معادل 133 میلیون دلار برای خرید تولیدات کشاورزی در اختیار شوروی قرار می‌دهد.

برایان مالرونی، نخست‌وزیرکانادا پیش از این گفته بود که کانادا سرگرم تامین کمکی برای شوروی است تا بتواند کمبود موجود مواد غذایی این کشور را جبران کند.

ذخیره ارزی اتحاد شوروی به پایان رسید

رئیس بانک دولتی شوروی دیروز گفت که ذخیره ارزی این کشور تقریبا به پایان رسیده است و از این لحاظ توانایی مسکو در زمینه پرداخت بدهی خارجی مورد تردید قرار گرفت. این مطلب در حالی عنوان شد که مقام‌های فرانسوی و آلمانی پیشنهاد آمریکا را مبنی ‌بر تامین نوعی کمک به جبران بدهی شوروی مورد انتقاد قرار دادند.

اطلاعات 23 مهر 1370

23 مهر 1390؛ آپارتمان‌های با رهن 100 میلیون به بالا

براساس گزارش دنیای اقتصاد، آن دسته از واحدهای مسکونی که مبلغ رهن یا نرخ ودیعه و اجاره آنها بیش از 100 میلیون تومان است، در مناطق مختلف شمال تهران در حال جولان دادن هستند.

بعد از محله‌های نیاوران، زعفرانیه، فرمانیه و فرشته، محله‌های سعادت‌آباد و شهرک غرب این دسته از واحدهای مسکونی را در خود جای داده‌اند.

نرخ پیشنهادی رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

رهن (تومان)

اجاره (تومان)

ولیعصر – جام‌جم

150

110 میلیون

 

هروی – اردیبهشت

150

100 میلیون

 

سعادت‌آباد – صرافها

160

128 میلیون

 

شهرک غرب – فلامک

160

115 میلیون

 

زعفرانیه – آصف

165

150 میلیون

 

دروس

220

150 میلیون

 

نیاوران

300

170 میلیون

 

فرمانیه

170

100 میلیون

500 هزار

زعفرانیه – بهزادی

390

30 میلیون

3 میلیون

 

 

 

3 درصد اوراق فروش رفت

عملکرد فروش اوراق مشارکت در نیمه اول سال‌جاری حاکی از آن است که از 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه‌شده تنها 12 میلیارد تومان از آن فروش رفته است. عملکرد سه درصدی در فروش اوراق مشارکت در حالی رقم خورده است که در سال‌جاری دولت در بودجه سال 90 پیش‌بینی 34 هزار میلیارد تومان تامین مالی را از طریق فروش اوراق مشارکت انجام داده است.

 

وزیر اقتصاد: خاوری در مدیریت گشایش اعتبارات اسنادی اشتباه نکرد

مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک ملی در روز پنج‌شنبه با حضور وزیر اقتصاد در حالی برگزار شد که شمس‌الدین حسینی باز هم از لزوم برگشت محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی به کشور برای پاسخگویی به اتهامات سخن گفت. وزیر اقتصاد همچنین خاوری را در مدیریت گشایش اعتبارات اسنادی بی‌تقصیر دانست و گفت: اشتباه خاوری ترک کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید