نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 27 مهر آغاز هر دهه

چالش تخم مرغ از 1350 تا 1390 !/افزایش صادرات گندم عربستان

کدخبر: ۳۶۷۸۳۷
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: چالش تخم مرغ از 1350 تا 1390 !/تعیین جهت اقتصاد ایران تا بهمن 1360 /افزایش صادرات گندم عربستان/مسعود نیلی: نرخ ارز نیازمند تغییر صعودی است
چالش تخم مرغ از 1350 تا 1390 !/افزایش صادرات گندم عربستان

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 مهر 1350؛ اجازه ورود 2 هزار تن تخم‌مرغ داده شد

نخست‌وزیر صورت اسامی گرانفروشان را از کمیته اصناف مطالبه کرد با این افراد، دولت به شدت عمل کرده و در صورت لزوم آنها را به علت اخلال در تثبیت قیمت‌ها و زندگی مردم تحت‌تعقیب قرار خواهد داد. رئیس دولت ضمن مذاکره با اصناف تهران به آنها یادآور شده که اخلال‌کنندگان باید تحت‌تعقیب قرار گیرند.

کمیته اصناف اعلام داشت که برای مقابله با این نیرنگ‌های اقتصادی عمده‌فروشان موافقت دولت را برای وارد کردن دو هزار تن تخم‌مرغ از خارج جلب کرده و اگر عمده‌فروشان به این گرانفروشی و اجحافگری و اخلال در وضع تثبیت قیمت‌ها پایان ندهند به سرعت این تصمیم اجرا خواهد شد و با وارد ساختن تخم‌مرغ و توزیع آن وضع کنونی بازار تخم مرغ را تغییر می‌دهند و از گرانفروشی این کالا جلوگیری خواهد کرد.

اطلاعیه شرکت معاملات خارجی در مورد قیمت کاغذ

شرکت سهامی معاملات خارجی به اطلاع عمومی مصرف‌کنندگان کاغذهای تحریر و افست می‌رساند که هیچ گونه تغییری در بهای این نوع کاغذها داده نشده و قیمت‌ها کماکان به شرح زیر می‌باشد:

الف- کاغذهای ایرانی: از 50 تا 59 گرمی ورق کیلوئی 5/37 ریال لوله 35 ریال

از 60 تا 74 گرمی ورق کیلوئی 5/35 ریال لوله 33 ریال.

ب- کاغذهای خارجی: از 50 تا 70 گرمی کیلوئی 5/37 ریال از 70 گرمی به بالا کیلوئی 5/36 ریال مصرف‌کنندگان می‌توانند برای تامین نیازمندی‌های خود به هر مقدار به شرکت سهامی معاملات خارجی، خیابان شاهرضا کوچه البرز مراجعه کنند.

اطلاعات 27 مهر 1350

27 مهر 1360؛ حقوق و مزایای کلیه کارکنان دولت یکسان می‌شود

* طرح تشکیل وزارتخانه‌های بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تهیه شد.

عبدالله جاسبی، دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام کرد: حداکثر حقوق و مزایا، حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری کلیه کارکنان دولت در شرایط مشابه تحصیلی، تجربی و شغلی کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان دولتی یکسان می‌شود.

وی افزود: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی لازم بود که ضمن تدوین اهداف دولت جمهوری اسلامی که به‌صورت کلی و اصولی در قانون اساسی جمهوری اسلامی متبلور می‌باشد، خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی و نظام جمهوری اسلامی تعیین و روشن گردد تا با توجه به آن نظام اداری جمهوری اسلامی ایران طراح شده و وظایف، اختیارات و مسوولیت‌های هر یک از ارگان‌ها و سازمان‌ اداری مملکتی به تفکیک تعیین شوند. این مسوولیت در زمان نخست‌وزیری برادر رجایی به من محول گردید و کار را شروع کردیم و به پیشرفت‌هایی دست یافتیم؛ ولی کم است زیرا اول باید سیاست‌ها و خط مشی‌ها در کشاورزی، صنعت، امور مالی و اداری و مسکن و شهرسازی مشخص گردد تا بتوانیم سازمان لازم را تدوین و طراحی کنیم.  امیدوار هستیم که دنباله تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌ها به‌وسیله وزارتخانه‌ها ادامه یابد و در طراحی سیستم اداری کشور به ما کمک شود تا با کمک یکدیگر مشخص کنیم که مثلا در بخش کشاورزی چند وزارتخانه و سازمان نیاز داریم. مثلا در همین رابطه در مورد بازرگانی خارجی و بازرگانی داخلی طرحی را ارائه کرده‌ایم تا به‌صورت دو وزارتخانه مستقل درآیند.

تعیین جهت اقتصادی کشور تا 4 ماه آینده

 هفته گذشته سمینار ستادهای بسیج اقتصادی استان‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌ها تشکیل شد.

دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لحظه‌ای که ما را به حال خود گذاشتند، ما توانستیم رشد کنیم. وی افزود: من روزی در جواب بنی‌صدر که می گفت اقتصاد کشور خراب است گفتم وضع اقتصادی کشور از گذشته خراب بوده و این خود یکی از دلایل مبارزه مردم مسلمان ما با رژیم شاه بود. سیاست اقتصادی ما را آمریکا تدوین و دیکته می‌کرده و سازمان برنامه ما اجراکننده آن سیاست‌ها بوده است.

وی ادامه داد: رشد عمومی مردم و حضورشان در صحنه ما را امیدوار کرده است. وی ادامه داد: رشد عمومی مردم و حضورشان در صحنه ما را امیدوار کرده است و به همین علت که ما می‌بینیم با وجود اینکه تولید پایین است درآمد هم پایین است، ولی ما بحران نداریم.

دکتر بانکی گفت: من یقین می‌دهم که وضع اقتصادی کشور رو به بهبود و رشد و جبران است و شورای اقتصاد در هفته 10 ساعت تشکیل جلسه می‌دهد و تا سه چهار ماه دیگر جهت اقتصادی کشور را تدوین خواهد کرد.

صرفه‌جویی 100 میلیارد ریال در هزینه‌های دولت

بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی و سرپرست ستاد بسیج اقتصادی کشور نیز در این سمینار گفت: یک خط سیاسی، مکتبی، اجتماعی حاکم بر این ستاد می‌باشد که از برخورد با مسائل از جنبه‌های صرفا تکنوکراسی و صرفا اقتصادی جلوگیری کرده است. این خط همان حمایت قاطع و بی‌چون و چرا از مستضعفین است و به همین علت است که این ستاد از حفظ قیمت عادلانه کالاهای ضروری مانند قند و شکر، روغن و پودر و... که مصرف ع مومی دارد دفاع کرده و کالاهای غیرضروری را با یک حرکت انقلابی (حذف سوبسید) گران می‌کند.

وی ادامه داد: در اثر اقدامات ستاد بسیج اقتصادی تاکنون حدود 100 میلیارد ریال در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی شده است. همچنین تثبیت نسبی قیمت‌ها نیز ازجمله نتایج اقدامات ستاد بسیج اقتصادی است.

اطلاعات 27 مهر 1360

27 مهر 1370؛ افزایش صادرات گندم عربستان

علیرغم بحران خلیج فارس، عربستان در سال 1990 میلادی و هفت ماه نخست 1991، یک میلیون و 700 هزار تن گندم به خارج صادر کرده است.

براساس آماری که موسسه بین‌المللی گندم، مستقر در لندن منتشر کرده است، پیش‌بینی می‌شود که میزان گندم صادراتی عربستان در سال آینده به دو میلیون تن برسد. تمام گندم تولیدی این کشور توسط دولت خریداری می‌شود و مازاد نیاز داخلی نیز صادر می‌شود.

به نوشته هفته‌نامه اقتصادی «مید» چاپ لندن، عربستان در حال مذاکره با شوروی برای صدور گندم به این کشور است. خریدار عمده گندم عربستان در گذشته چین بوده است اما طی دو سال گذشته هیچ معامله‌ای در این مورد بین دو کشور صورت نگرفته است.

دیدار نوربخش با رئیس بانک جهانی

محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح دیروز با آقای پرستون، رئیس بانک جهانی دیدار کرد. نوربخش در این ملاقات که در آخرین روز نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در بانکوک صورت گرفت، ضمن اشاره به کمک‌های پیشین ایران به بانک جهانی و نیز روند بازسازی در ایران ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند از کمک‌های بانک‌های جهانی برخوردار شود.

درخواست اسپانیا برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران

آقای فرانسیسکو فرناندز اوردنیز، وزیر امور خارجه اسپانیا با وزیران صنایع سنگین و نفت کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وی در دیدار با آقای آقازاده، وزیر نفت ضمن تاکید بر نقش حساس و محوری ایران در منطقه خواستار توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و نفتی بین ایران و اسپانیا و جامعه اقتصادی اروپا شد.

وی همچنین تمایل کشور متبوعش را در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت در بخش انرژی و سایر بخش‌های مورد توافق دو طرف به اطلاع وزیر نفت کشورمان رساند.

امضای پیمان اقتصادی میان 8 جمهوری شوروی

میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهوری شوروی و رییسان جمهوری 8 جمهوری شوروی دیروز در سالن «سن ژرژ» کاخ کرملین به‌طور رسمی یک قرارداد اقتصادی را که روابط اقتصادی میان جمهوری‌ها را تعیین می‌کند، امضا کردند.

جمهوری اوکراین که پنج‌شنبه اعلام کرده بود قرارداد را امضا نخواهد کرد، هیاتی را به این کنفرانس اعزام کرد. براساس مفاد این قرارداد، کشورهای عضو سیاستی مشترک را در زمینه‌های بازار کالاها و خدمات، نقل و انتقال، انرژی، اطلاعات، سیستم بانکی و پولی، انبارها، قیمت‌ها و غیره دنبال خواهند کرد.

اطلاعات 27 مهر 1370

27 مهر 1390؛ اعلام رسمی قیمت تخم‌مرغ

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حداکثر قیمت مجاز فروش تخم مرغ را 6 هزار تومان اعلام کرد و حتی گفت: در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این رقم کمتر از نرخ اعلام‌شده است.ضیغمی دلیل تعیین 6 هزار تومان به‌عنوان حداکثر قیمت تخم‌مرغ را نیز نرخ این کالا در مراکز عمده‌فروشی عنوان کرد و گفت: در مراکز عمده‌فروشی تخم‌مرغ حدود 5400 تومان فروخته می‌شود و با این حساب خرده‌فروش‌ها که کالاهای خود را از عمده‌فروشی‌ها تهیه می‌کنند نباید تخم‌مرغ را بالاتر از 6 هزار تومان به فروش برسانند.

مسعود نیلی: نرخ ارز نیازمند تغییر صعودی است

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف نرخ ارز موجود را نیازمند تغییر صعودی دانست و گفت: به‌دنبال آن نرخ سود بانکی و کسری بودجه دولت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا در اثر افزایش نرخ ارز، بخش‌های دیگر متضرر نشوند.

مسعود نیلی در نشستی با اعضای اتاق اصفهان گفت: تثبیت نرخ ارز باعث کاهش قدرت رقابت بنگاه‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: ثابت نگه داشتن قیمت ارز برای اقتصادی که نیاز به ایجاد شغل، افزایش رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی دارد رویکرد درستی نیست و باید اصلاحاتی در جهت افزایش قیمت ارز صورت گیرد.

نرخ‌گذاری سکه دولتی خلاف جهت قیمت‌های جهانی

نرخ دلار آمریکا دیروز باز هم گران شد و با 20 تومان افزایش به 1275 تومان رسید. روز گذشته وجود برخی شایعات به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز داخلی دامن زد. البته برخی نیز با سوء‌برداشت از اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در روز گذشته به‌دنبال خرید ارز از شعب ارزی بانک‌ها در سطح شهر برآمدند که ظاهرا چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد را نادیده گرفته بودند. دیروز قیمت طلا با افت شدید در بازارهای جهانی مواجه شد؛ اما بانک مرکزی قیمت سکه‌های دولتی را خلاف آن بالا برد. نرخ سکه دولتی دیروز با 2080 تومان افزایش تا 554 هزار و 320 تومان گران شد. نرخ سکه گرمی نیز با 520 تومان افزایش 72 هزار و 800 تومان تعیین شد.

دنیا 27 مهر 1390
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید