سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

عبور جمهوری خواهان از ترامپ /دیپلماسی توئیتری ظریف در مقابل اتهام زنی‌های آمریکا

کدخبر: ۳۸۵۷۶۹
در حالی که تنها هشت روز به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده، مجلس نمایندگان ایالات متحده آماده می‌شود تا طرح استیضاح رئیس‌جمهور را به اتهام به تحریک به یورش علیه ساختمان کنگره که پنج نفر کشته برجای گذاشت، بررسی کند.
عبور جمهوری خواهان از ترامپ /دیپلماسی توئیتری ظریف در مقابل اتهام زنی‌های آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، آخرین تحولات پیرامون استیضاح دونالد ترامپ، هشدارهای امنیتی اف‌بی‌آی در مورد حوادث احتمالی در روز تحلیف جو بایدن، بیانیه کم‌سابقه ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به افزایش غنی‌سازی ایران و پاسخ توئیتری محمدجواد ظریف به اتهامات مایک پمپئو سرخط رسانه‌های جهان را نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند. 

گذار از ترامپ؛ دستور کار جمهوری‌خواهان

در حالی که تنها هشت روز به پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده، مجلس نمایندگان ایالات متحده امروز آماده می‌شود تا پس از امتناع مایک پنس در فعال‌سازی متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی، طرح استیضاح رئیس‌جمهور را به اتهام به تحریک به یورش علیه ساختمان کنگره که پنج نفر کشته برجای گذاشت، بررسی کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در آستانه روز چهارشنبه با تصویب قطع‌نامه‌ای با ۲۲۳ رای موافق و ۲۰۵ رای مخالف، به طور رسمی از مایک پنس درخواست کردند تا با توسل به متمم مذکور دونالد ترامپ را که «توانایی لازم برای اجرای مسئولیت‌های ریاست جمهوری ایالات متحده ندارد» از کار برکنار کند. پیش از این مایک پنس در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، برکناری دونالد ترامپ را خلاف «مصالح ملی» دانسته بود و در واقع نمایندگان با تصویب این قطع‌نامه به استقبال برگزاری جلسه استیضاح در روز چهارشنبه رفتند.

9b5161b3-04c5-4d42-9e5e-2b44a9c3c5b2

دیوید سیسیلین نماینده دموکرات به کمیته قوانین مجلس اعلام کرده که  217 تن از نمایندگان از این طرح پشتیبانی کرده‌اند و این برای تائید استیضاح ترامپ کفایت می‌کند. با این حال دیروز چهار تن از نمایندگان جمهوری‌خواه (از جمله لیز چنی دختر دیک چنی و نفر سوم حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان) نیز با انتشار بیانیه‌ حمایت خود را از این مسئله اعلام کردند. این بیانیه‌ها در حالی منتشر شده که رهبران حزب جمهوری‌خواه در مجلس از اعلام موضع رسمی حزب در قبال این مسئله خودداری و تصمیم در این باره را به شخص نمایندگان محول کرده‌اند.

دونالد ترام‍پ هم در اولین حضور علنی‌اش در انظار عمومی پس از یورش روز چهارشنبه، هنگام عزیمت به آلامو در تگزاس برای بازدید از دیواره مرزی ایالات متحده و مکزیک، از تقبیح واقعه چهارشنبه خودداری و به تکرار ادعاهای مبنی بر تقلب در انتخابات پرداخت. او طرح استیضاح مجلس نمایندگان را کاملا مضحک توصیف کرد و هشدار داد که این اقدام دموکرات‌ها خشم زیادی را در سراسر آمریکا برخواهد انگیخت، هر چند او خواهان بروز خشونت نیست. او ضمن انتقاد از اشتباه فاجعه بار شبکه‌های اجتماعی برای حذف حساب‌های کاربری او، تاکید کرد اظهارات روز چهارشنبه گذشته‌اش پیش از اشغال ساختمان کنگره «مناسب» بود.

82

تائید استیضاح ریاست‌جمهوری در مجلس نمایندگان نیاز به موافقت بیش از نیمی از رای‌دهندگان را دارد ولی برای تائید در سنا باید موافقت دوسوم سناتورها را کسب کند. این بدان معناست که باید دست‌کم هفده سناتور جمهوری‌خواه به این طرح رای مثبت بدهند. دموکرات‌ها هم‌چنین با استفاده از دادرسی استیضاح، قصد دارند ممنوعیت کاندیداتوری مجدد دونالد ترامپ را به رای بگذارند. برای رد صلاحیت ترامپ از حضور در انتخابات، به جای دو سوم آرا، کسب اکثریت ساده‌ی سنا به تنهایی کفایت می‌کند. با این حال در مورد این‌که آیا محکومیت به اتهام استیضاح قبل از رای رد صلاحیت مورد نیاز است، بین کارشناسان حقوقی اختلاف نظر وجود دارد. بخش متفاوتی از قانون اساسی، متمم چهاردهم، هم‌چنین روش دیگری را برای رد صلاحیت رئیس‌جمهور از کاندیداتوری مجدد با کسب اکثریت ساده هر دو مجلس فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، گفته می‌شود میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنای ایالات‌متحده، از فشار دموکرات‌ها بر ترامپ و استیضاح او احساس رضایت دارد و این نشان می‌دهد که حزب ترامپ به دنبال حمله غیرقابل باور هفته گذشته به کنگره، به دنبال گذار از او است.  مک کانل معتقد است تلاش برای تائید استیضاح ترامپ، پاک‌سازی او از حزب را بسیار آسان‌تر خواهد کرد. یک دستیار سابق رهبر جمهوری‌خواهان سنا هم به رویترز گفته که فکر نمی‌کند یافتن هفده جمهوری‌خواه برای حذف ترامپ کار سختی باشد و برای مک‌کانل انگیزه‌های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد.

از سوی دیگر در پی خشونت‌های هفته پیش در واشنگتن، اعضای حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا اکنون با واکنش شدید سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها نیز مواجه شده‌اند. به گزارش رویترز دست‌کم دوازده شرکت بزرگ آمریکایی گفته‌اند کمک‌های مالی خود را به کسانی که با رای خود پیروزی جو بایدن را به چالش کشیده‌اند، قطع خواهند کرد. شرکت عظیم حسابداری دلیوت، شرکت مخابراتی اِی‌تی‌اندتی، شرکت کارت‌های اعتباری امریکن اکسپرس و مسترکارد، شرکت اجاره املاک ایربی‌ان‌بی، هالمارک و جنرال الکتریک از جمله شرکت‌هایی هستند که گفته‌اند کمک‌های مالی خود را قطع می‌کنند. غول‌های عظیم فناوری هم‌چون آمازون، فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و وریزون نیز اعلام کرده‌اند که به بانک‌های جِی‌پی‌مورگان چِیس و گولدمن سَکس پیوستند تا به طور موقت تمام کمک‌های مالی سیاسی خود را تعلیق کنند.

همچنین به گزارش یورونیوز، گردانندگان یوتیوب روز سه‌شنبه اعلام کردند که کانال شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده را دست‌کم به‌مدت هفت روز بسته‌اند.

مسئولان یوتیوب، که خود زیر مجموعه شرکت گوگل به‌شمار می‌رود، در بیانیهٔ خود اعلام کرده‌اند که یکی از ویدئوهای دونالد ترامپ را با توجه به سیاست این نهاد در راستای «تحریک‌آمیز نبودن» محتوا حذف کرده‌اند

اقدام کم‌سابقه ستاد مشترک ارتش امریکا

به گزارش سی ان‌ان، در اتفاقی کم‌سابقه، ستاد مشترک ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درگیری‌های هفته گذشته در ساختمان کنگره را محکوم و تایید کرد جو بایدن رییس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد بود. به طور معمول فرماندهان نظامی در ایالات متحده در مورد حوادث سیاسی اظهار نظر نمی‌کنند، اما با توجه به وقایع روز چهارشنبه در ساختمان کنگره به نظر می‌رسد که این‌بار اظهار نظر در این‌باره را ضروری دانسته‌اند.

83

در بیانیه ستاد مشترک آمریکا ضمن اشاره به تایید نهایی انتخابات در کنگره، آمده است: «جو بایدن رییس‌جمهوری منتخب، سوگند خواهد خورد و سپس به چهل‌وششمین فرمانده کل ما تبدیل می‌شود». بیانیه تاکید می‌کند: «ما به عنوان اعضای خدمت‌گزار ، باید نمادی از ارزش‌ها و آرمان‌های ملت باشیم. ما از قانون اساسی حمایت و دفاع می‌کنیم. هر اقدامی برای اخلال در روند قانون اساسی نه تنها خلاف سنت‌ها، ارزش‌ها و سوگند ما بلکه خلاف قانون است.»

ثمره بی‌اعتنایی به هشدار اف‌بی‌آی

به گزارش واشنگتن‌پست، مقامات اف‌بی‌آی در شهر نورفولک ایالت ویرجینیا یک روز قبل از حمله هفته گذشته به ساختمان کنگره، درباره خطر ایجاد خشونت هشدار جدی داده بود اما این هشدارها جدی گرفته نشد. در گزارش اف‌بی‌آی که واشنگتن‌پست بخشی از آن را منتشر کرد، اشاره شده افرادی پیش از سفر به واشینگتن نقشه تونل‌های ساختمان کنگره و محل ملاقات‌های احتمالی در کنتاکی، پنسیلوانیا، ماساچوست و کارولینای جنوبی را به اشتراک گذاشته بودند.

در این گزارش همچنین اشاره شده که در تهدیدی آنلاین گفته شده که باید «آماده جنگ بود» و این‌که «کنگره نیاز دارد که صدای شکسته شدن شیشه‌ها را بشنود. خشونت کنید. دیگر نگویید که برای راهپیمایی، یا تجمع یا اعتراض به آن‌جا می روید. برای جنگ آماده شوید. ما یا رییس‌جمهورمان را به‌دست می‌آوریم و یا می‌میریم. هیچ روش دیگری به این هدف نخواهد رسید».

85

از سوی دیگر در روزهای اخیر  پلیس کنگره به نمایندگان هشدار داده است که طی رزوهای آتی هواداران ترامپ قرار است در سه نوبت تظاهراتی را ترتیب دهند. طبق اطلاعاتی که پلیس در اختیار اعضای کنگره قرار داده، برنامه‌های معترضان شامل محاصره ساختمان کنگره، ممانعت از ورود دموکرات‌ها به صحن اصلی و ترور تعدادی از نمایندگان و سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه است.

هم‌چنین به گزارش یورونیوز، هم‌زمان با هشدار پلیس فدرال آمریکا به کارکنان مبنی بر احتمال برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا با نزدیک شدن به مراسم تحلیف ریاست جمهوری، توییتر اعلام کرد که در روزهای گذشته در چارچوب مقابله با پیام‌هایی با محتوای تحریک به خشونت، بیش از ۷۰ هزار حساب کاربری که تئوری توطئه «کیو‌-انان» را تبلیغ می‌کردند، حذف کرده است. توییتر افزود بسیاری از کاربرانی که حساب‌هایشان بسته شده، هم‌زمان چندین حساب را با موضوعات مرتبط با تئوری «کیو-‌انان» اداره می‌کردند. فیسبوک نیز اعلام کرده حذف هر محتوایی که مرتبط با شعار «دزدی را متوقف کنید» منتشر شده باشد را آغاز کرده است.

کاهش بازرسی و هشدار اتحادیه اروپا

به گزارش رویترز، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته‌اند فورا تصمیم اخیر خود برای افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را لغو و به دیپلماسی بین‌المللی فرصتی دهد تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حفظ شود. بر اساس این بیانیه: «آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد از سوی ایران در تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی فردو یک تحول بسیار جدی و یک موضوع عمیقا نگران‌کننده است». هم‌چنین این بیانیه می‌افزاید این اقدام ایران «در این مرحله حساس» تلاش‌های دیپلماتیک موجود را به خطر می‌اندازد. کشورهای اروپایی تاکید کردند: «ما از ایران می‌خواهیم هرگونه افزایش تنش جدید را متوقف کند و بدون وقفه از این راه بازگردد».

86

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از قول علی ربیعی سخن‌گوی دولت نقل کرده است که  دولت تصمیم به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گرفته و بر این اساس، سطوحی از بازرسی‌ها توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش پیدا می‌کند. با این حال او تاکید کرده که اصل بازرسی‌های آژانس سر جای خود می‌ماند چون در غیر این صورت به معنی خروج ما از ان پی تی (معاهده منع گسترش سلاح های اتمی) است.

محمد جواد ظریف هم دیروز طی مصاحبه‌ای گفته برجام در شرایطی مذاکره شد که نوع دیگری از تحریم‌ها علیه ایران مطرح بود و رفع آن تحریم‌ها در داخل برجام تشریح شد. امروز برای این‌که آن شرایط فراهم بشود، صرف بازگشت به برجام برای آمریکا کافی نیست، بلکه باید تحریم‌ها را بردارد. به گفته او ترامپ در این چهار سال تلاش کرد که برجام را از محتوا تهی بکند و تحریم‌هایی را تحمیل بکند که اگر آمریکا به برجام برگردد هم آن تحریم‌ها کماکان باقی بماند. مثلاً بانک مرکزی و وزارت نفت ما را از تحریم‌های تحت عنوان هسته‌ای خارج کردند و با عنوان تروریسم تحریم کردند. بنابراین با توجه به این شرایط بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها نه‌تنها منفعتی برای ما ندارد، بلکه منفعت صرف برای آمریکاست.

اعلام جرم علیه سه شهروند ایرانی

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد علیه سه شهروند ایرانی به دلیل «توطئه برای صادرات کالاهای حساس به ایران» و دور زدن تحریم‌های آمریکا اعلام جرم کرده است. طبق این بیانیه، این سه نفر در فاصله ژانویه ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۷ با «فریب» شرکت‌های آمریکایی «تجهیزات بسیار پیشرفته» ساخت این کشور را از طریق امارات به ایران فرستاده‌اند. بیانیه فوق اعلام کرد که از  این سه نفر آرش یوسفی جم و امین یوسفی جم، که ساکن کانادا هستند، به تازگی دستگیر شده‌‌اند و  نفر سوم عبدالله مومنی، گمان می‌رود که ساکن ایران باشد. وزارت دادگستری آمریکا خاطر نشان کرد در صورت اثبات جرم این افراد، آن‌ها به پنج سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه به دلیل نقض قوانین صادرات و نیز ۲۰ سال زندان و ۵۰۰ هزار دلار جریمه به دلیل پولشویی محکوم خواهند شد.

88

دیپلماسی توئیتری

در شرایطی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را متهم به پناه دادن به رهبران القاعده و حمایت مستقیم از این گروه کرد و مدعی شده است که القاعده ایران را تبدیل به «پایگاه خانگی» جدید خود کرده و در آن مستقر شده است، محمد جواد ظریف، بلافاصله در پاسخ به این سخنان مخاصمه‌جویانه در توییتر خود این ادعاها را رد کرد. او با متهم کردن هم‌تای آمریکایی خود به «دروغ، جعل و دزدی» نوشت که او «دوره تصدی فاجعه‌بارش را با دروغ‌های جنگ‌افروز بیش‌تر به پایان می‌برد». ظریف در این توییت نوشت: «هیچ‌کس فریب نمی‌خورد. تمام تروریست‌های یازده سپتامبر از کشورهای محبوب پومپئو در خاورمیانه بودند؛ هیچ کدام از ایران نبودند».

89

بمباران ابوکمال

به گزارش العربیه و به نقل از خبرگزاری دولت سوریه (سانا)، اسرائیل بامداد روز چهارشنبه طی حملاتی هوایی مواضع شبه‌نظامیان هوادار دولت سوریه را در مناطقی در شهرهای دیرالزور و ابوکمال سوریه هدف قرار داد. رسانه‌های وابسته به گروه حشد الشعبی در عراق نیز صحت این خبر را تائید کرده‌اند.  بنا بر این گزارش، در این حملات هواپیماهای اسرائیلی بیش از 18 بار این مناطق را مورد هدف خود قرار داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید