سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

مذاکرات فشرده برای نجات برجام/لغو اجبار برای ماسک زدن

کدخبر: ۳۹۶۸۶۳
اقتصادنیوز: در شرایطی که بخش اعظم مردم روسیه تمایلی به تزریق واکسن روسی از خود نشان نمی‌دهند، در آن سوی دنیا زدن ماسک در اماکن عمومی تگزاس اجباری نخواهد بود.
مذاکرات فشرده برای نجات برجام/لغو اجبار برای ماسک زدن

به گزارش اقتصادنیوز، تماس تلفنی امانوئل مکرون با حسن روحانی و درخواست بازگشت به برجام، تایید صلاحیت برنز در کمیته اطلاعات سنا، گزارش مدیر اف‌بی‌آی در مورد حملات به ساختمان کنگره، بی‌اعتمادی عموم شهروندان روسیه به واکسن اسپوتنیک‌وی، لغو اجبار پوشش ماسک در تگزاس، ترتیبات امنیتی جدید اسرائیل در منطقه و حمله راکتی به عین‌الاسد سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده اند.

ادامه مذاکرات فشرده برای احیای برجام

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی، از تهران درخواست کرد تا با اقدامات فوری و روشن به تعهدات خود در چهارچوب برجام بازگردد. وی همچنین خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

بر اساس بیانیه‌ای که کاخ الیزه منتشر کرده، رئیس جمهوری فرانسه از «نقض برجام» از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و تصمیم تهران برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده را برخلاف توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دانسته است. در مقابل، ایرنا گزارش داده روحانی در این گفتگو تنها راه احیای برجام را لغو تحریم‌های آمریکا عنوان و تاکید کرده از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیای برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

9

هم‌زمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور به‌زودی پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای محکوم کردن تهران ارائه خواهد کرد. به‌گفته وی در این قطع‌نامه اقدام ایران برای توقف بازرسی‌ برخی مراکز هسته‌ای محکوم خواهد شد.

تایید صلاحیت برنز در کمیته اطلاعات سنا

به گزارش رویترز، کمیته اطلاعات سنا صلاحیت ویلیام برنز، گزینه بایدن برای ریاست سیا، را تایید کرد تا صحن سنا در مورد انتخاب او تصمیم نهایی را بگیرد. برنز پیش از این سفیر آمریکا در روسیه و نیز معاون وزیر خارجه ایالات متحده بوده است.

3

برنز ماه گذشته در نشستی در سنا رقابت با چین را بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا خوانده و تاکیده کرده بود که با تهدید مداوم ایران، روسیه و چین آشنا است. در این جلسه او تغییرات اقلیمی، مسائل بهداشت جهانی و تهدیدهای سایبری را خطرهایی جدی توصیف کرده بود. هم‌چنین سنای آمریکا با ۸۴ رای موافق و ۱۵ رای مخالف صلاحیت جینا ریموندو، حاضر فرماندار دموکرات ایالت رود آیلند، را برای تصدی پست وزارت بازرگانی آمریکا تایید کرد.

الهام‌بخشی یورش به کنگره برای افراط‌گرایان

به گزارش آسوشیتدپرس، به عقیده مدیر اف‌بی‌آی، تهدیدهای تروریستی در ایالات متحده که سرمنشاء داخلی دارند به شدت افزایش پیدا کرده و هشدار داد که شورش ماه ژانویه در کنگره آمریکا می تواند منبع الهامی برای افراط‌گرایان باشد.

7

به گفته کریستوفر رِی سازمان تحت نظر او اکنون مشغول بررسی حدودا دو هزار طرح یا عمل تروریستی است، درحالی که این رقم در پایان سال پیش ۱۴۰۰ مورد بود. او که در یک جلسه استماع در سنا حضور پیدا کرده بود گفت که بازداشت افراط‌گرایان خشنی که انگیزه آنها نژادی است، از جمله برتری‌جویان سفیدپوست، از سال ۲۰۱۷ سه برابر شده است.

بی‌اعتمادی روس‌ها به اسپوتنیک‌وی

به گزارش دویچه‌وله، انتشار نتایج یک نظرسنجی در مناطق مختلف روسیه نشان می‌دهد که بخش اعظم مردم این کشور تمایلی به تزریق واکسن روسی اسپوتنیک‌وی از خود نشان نمی‌دهند.

1

مرکز لوادا این نظرسنجی را انجام داده است. علت عدم تمایل ۶۲ درصد از مردم روسیه نسبت به تزریق واکسن اسپوتنیک‌وی تاثیرات جانبی آن اعلام شده است. گفته می‌شود که این واکسن ایجاد تب و همچنین ضعف در افراد می‌کند. افزون بر آن، گفته شده است که ۷۱ درصد مردم روسیه بر این باورند که ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی داشته و به عنوان جنگ‌افزار بیولوژیکی تولید شده است.

لغو اجبار پوشش ماسک در تگزاس

به گزارش بی‌بی‌سی، گرگ ابوت، فرماندار تگزاس می‌گوید پوشش ماسک صورت در اماکن عمومی این ایالت از هفته آینده اجباری نخواهد بود. به گفته آقای ابوت، محدودیت کسب و کارها در پذیرش مشتریان که برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا اعمال شده است، نیز برطرف خواهد شد.

_117362911__117357189_mediaitem117357186

اجباری کردن ماسک صورت در تگزاس که از تابستان گذشته شروع شد، از سوی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفته بود. ابوت عضوی از حزب جمهوری خواه است و کاخ سفید از تصمیم اخیر اوانتقاد کرده است. تاکنون ۴۳ هزار نفر در تگزاس در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جانشان را از دست داده اند و این ایالت در بین ایالت های آمریکا در رده سوم از جهت مرگ و میر ناشی از این همه گیری قرار دارد. در حال حاضر در ۳۵ ایالت آمریکا پوشیدن ماسک صورت اجباری در اماکن عمومی اجباری شده است.

ترتیبات امنیتی جدید اسرائیل

به گزارش رویترز، بنی‌گانتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، گفته کشورش به دنبال توسعه ترتیبات امنیتی ویژه با کشورهای متحد در حاشیه خلیج فارس است که دغدغه مشترکی در ارتباط با ایران دارند.  به نوشته رویترز، گانتس طی بازدید از گذرگاه مرزی اسرائیل و غزه، گزارش رادیو کان مبنی بر این‌که اسرائیل در حال بررسی توافق دفاعی با کشورهای عرب خلیج فارس است را مورد تائید قرار نداد، اما گفت روابط امنیتی با این کشورها ادامه خواهد یافت.

uae_0

گانتس علی‌رغم این که ایجاد یک پیمان دفاعی مشترک را تایید نکرده اما اشاره کرد: «ما در این فرایند تنظیم ترتیبات امنیتی ویژه را داریم و در این ترتیبات می‌توانیم روابط خود را ادامه و توسعه دهیم.» او اشاره‌ای به جزییات این ترتیبات در ارتباط با سایر کشورها نکرد. اسرائیل تاکنون با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ در آمریکا اقدام به امضای توافق عادی‌سازی روابط با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین،‌ مراکش، سودان و کوزوو کرده است.

حمله راکتی به عین‌الاسد

العربیه به نقل از رسانه‌های عراقی از حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، خبر داد. شمار راکت‌های شلیک شده به این پایگاه که در استان الانبار واقع شده، بین ۴ تا ۱۰ راکت اعلام شده است. گفته می‌شود این راکت‌ها از طریق موشک‌اندازهای کاتیوشا شلیک شده است.

2

هشدار الکاظمی

به گزارش العربیه، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بدون ذکر نام کشور خاصی، اعلام کرد به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد از خاک عراق پیام موشکی یا تروریستی به دیگر کشورها بفرستد.  الکاظمی در گفت‌وگو با روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن، درباره حملات موشکی اخیر در منطقه سبز و علیه نیروهای آمریکایی در عراق، ادامه داد: «هیچ کشوری حق ندارد با هزینه امنیت و ثبات مردم ما برای دیگران پیام ارسال کند».

4

 او تاکید کرد حکومت عراق، مردم و نیروهای سیاسی هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور را رد می‌کنند. نخست وزیر عراق با این حال گفت: «استفاده از قلمرو عراق برای ارسال پیام‌های سیاسی فقط از طریق کانال‌های دیپلماتیک و روش‌های سیاسی مجاز است».  او اضافه کرد: «این همان کاری است که ما امروز با مسئولیت در قبال مردم خود و بر اساس نقش خود در تداوم آرامش در منطقه انجام می‌دهیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید