سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

علت ابتلای بشار اسد به کرونا /اتهام سعودی‌ها علیه ایران

کدخبر: ۳۹۸۲۹۷
العربیه مدعی شده کرونایی شدن بشار اسد و همسرش با سفر محرمانه سورنا ستاری به سوریه مرتبط است. وال‌استریت ژورنال سرنخ کارزار تبلیغاتی منفی علیه واکسن‌های غربی را در دستان سازمان اطلاعات روسیه یافته است.
علت ابتلای بشار اسد به کرونا /اتهام سعودی‌ها علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز، فرصت تجدیدنظر برای ویزای آمریکا، گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های اتمی ایران، عامل کرونایی شدن بشار اسد، اتهام سعودی‌ها علیه ایران، تدارک از سرگیری روابط قطر و مصر، ابراز خرسندی پاپ از دیدار با آیت الله سیستانی، اختلاف نظر در کابل پیرامون نامه آمرانه آمریکا و تائید ملاقات بدون ماسک برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های اتمی ایران

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اطلاع داده که ایران غنی‌سازی با سومین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M را در تاسیسات هسته‌ای نظنر را آغاز کرده است. خبرگزاری رویترز که گزارش آژانس را رویت کرده و آژانس در گزارش خود تائید کرده که ایران تزریق UF6 طبیعی به سومین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرده است.

5

سانتریفیوژهای پیشرفته در حالی نصب شده‌اند که تابستان امسال مرکز تحقیق و توسعه مربوط به سانتریفیوژهای جدید در نطنز آماج یک انفجار تخریبی قرار گرفت. در گزارش رویترز به این موضوع هم اشاره شده است که چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M هم نصب شده‌ اما هنوز UF6 طبیعی به آن‌ها تزریق نشده است. در پایان این گزارش همچنین آمده است که پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در حال نصب بوده و نصب ششمین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M هنوز آغاز نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران را نقض توافقنامه برجام دانسته است. این اقدام ایران می‌تواند مذاکرات دوباره بر سر برجام و همچنین توافقنامه اخیر آژانس اتمی با ایران بر سر بازرسی‌های سرزده را به مخاطره بیاندازد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ منتشر شده در مورد اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲-ام گفت صبر ایالات متحده در برخورد با چالش هسته‌ای ایران نامحدود نیست. پرایس افزود: چالش مساله هسته‌ای ایران به گونه‌ای است که هر روزی که به آن رسیدگی نشود نگرانی‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل دولت بایدن از روز اول کار خود در این مورد با کشورهای متحد و شریک آمریکا و نیز کنگره، رایزنی‌ها را شروع کرد.

عامل کرونایی شدن بشار اسد

منابع خبری شبکه خبری العربیه مدعی شده اند که دلیل ابتلای بشار اسد به کووید-۱۹ دیدار محرمانه او با سورنا ستاری معاون رییس‌جموری ایران بوده و اعلام کرده‌اند که احتمالا بیماری از طریق یکی از اعضای هیات ایرانی به اسد و سپس از او به همسرش منتقل شده است.

4

بر اساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهوری ایران، روزهای سوم و چهارم مارس در سفری دو روزه به دمشق پایتخت سوریه رفته و با رییس‌ جمهوری و تعدادی از دیگر مقام‌های این کشور دیدار کرده است. گفته شده که به دلایل امنیتی درباره دیدار ستاری و اسد خبری در رسانه‌ها منتشر نشد.

تائید ملاقات بدون ماسک برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند

به گزارش آسوشیتدپرس، با اعلام مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا، سی‌دی‌سی، که در جدیدترین دستورالعمل خود منتشر کرده، کسانی که به طور کامل واکسن کرونا دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون ماسک با یکدیگر دیدار کنند و حتی با افراد نزدیک خانواده که واکسن نزده‌اند اما مشکلات زمینه‌ای هم ندارند ملاقات کنند و نیازی به زدن ماسک نخواهند داشت.

1

این دستورالعمل همزمان با افزایش آمار تزریق واکسن در آمریکا که اکنون به روزانه ۲ میلیون دوز رسیده اعلام شده است. حدود ۶۰ میلیون آمریکایی تاکنون دست کم یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند. بر اساس اعلام سی‌دی‌سی، بدن کسانی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند ظرف دو هفته به حداکثر مقاوم‌سازی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا می‌رسد.

تائید اتحادیه اروپا برای منع صادرات واکسن

به گزارش یورورنیوز، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، هشدار داد که اتحادیه اروپا می‌تواند مانع صادرات واکسن کرونا به کشورهای خارج از حوزه این اتحادیه شود. خانم فن ‌در‌لاین با اشاره به اقدام ایتالیا در ممانعت از خروج واکسن‌های بیماری کووید-۱۹ به مقصد استرالیا گفت این اتفاق موردی منحصربه ‌فرد نبوده و می‌تواند تکرار شود.

12

این در حالی‌ست که دولت ایتالیا اعلام کرد آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور از مرز صد هزار نفر فراتر رفته و همزمان ماریو دراگی، نخست‌وزیر، با اشاره به افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها در مورد وخامت اوضاع در ایتالیا هشدار داد. به این ترتیب ایتالیا به جمع کشورهای آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، روسیه و بریتانیا می‌پیوندد که رقم مرگ‌ومیر در آن‌ها بالای صد هزار نفر است.

هراس‌افکنی از واکسن

از سوی دیگر، به گزارش دویچه‌وله، در شرایطی که در بین واکسن‌های پیش‌بینی‌شده برای مقابله با همه‌گیری کرونا، واکسن آسترازنکا خبرسازتر از دیگر واکسن‌ها بوده، اکنون اتریش، پس از فوت یکی از شهروندانش استفاده از این واکسن  را متوقف کرده است. ارتباط علت مرگ این فرد با واکسن آسترازنکا هنوز کاملا روشن نیست و تحقیقات در این باره ادامه دارد، ولی مسئولان امور بهداشت و درمان اتریش اعلام کرده‌اند که تا اطلاع ثانوی از استفاده از این واکسن خودداری می‌کنند. در اطلاعیه وزارت فدرال امور سلامت و امنیت اتریش آمده است که این تصمیم جنبه احتیاطی دارد.

11

هم‌چنین روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال با انتشار گزارشی به بررسی این مسئله پرداخته که واکسن کرونا مدت‌هااست که به ابزاری سیاسی و تبلیغاتی تبدیل شده و کارزاری تبلیغاتی علیه واکسن بایون‌تک فایزر و دیگر واکسن‌های کرونا ساخت کشورهای غربی به راه افتاده است. این روزنامه به نقل از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است، سرنخ این کارزار تبلیغاتی در دست سازمان اطلاعات روسیه است.

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال این تبلیغات منفی بر چند محور استوار است: نخست اینکه درباره میزان مؤثر بودن واکسن‌های تولید غرب ابراز تردید می‌شود. افزون بر آن، در این گزارش‌ها اطلاعات نادرستی درباره عوارض جانبی این واکسن‌ها ذکر شده است. از سوی دیگر، نحوه صدور مجوز برای واکسن فایزر توسط آمریکا نیز از جمله مواردی است که در این گزارش مورد انتقاد قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که آمریکا شتابزده و بدون بررسی کامل برای این واکسن مجوز صادر کرده است.

فرصت تجدیدنظر برای ویزای آمریکا

به گزارش رویترز، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد، اغلب متقاضیان ویزای آمریکا که در پی فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر از ۱۳ کشور، درخواستشان رد شده بود، می‌توانند تقاضای تجدید نظر کنند یا از نو فرایند اخذ ویزا را از سربگیرند.

2

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمان دونالد ترامپ را که از آن به عنوان «ممنوعیت ورود مسلمانان» به کشور نام برده می‌شد در نخستین روز آغاز به کار دولت خود لغو کرد. بایدن این فرمان را «لکه‌ای بر وجدان ملی» آمریکا توصیف کرده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت متقاضیانی که درخواستشان تا پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ (روز آغاز به کار دولت جدید آمریکا) رد شده بود، می‌توانند تقاضای تجدیدنظر کنند بدون آن که مجبور باشند هزینه اضافی بپردازند.

ابراز خرسندی پاپ از دیدار با آیت الله سیستانی

به گزارش یورنیوز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، دیدارش با آیت‌الله علی سیستانی، را مایه «خوشایند روحی» خود خواند. پاپ که در بازگشت از سفر سه روزه به عراق با خبرنگاران در هواپیما گفتگو می‌کرد با اشاره به اینکه علی سیستانی را مردی «فروتن و دانا» یافته است، گفت: «این دیدار باعث خوشایند روحی من شد».

3

رهبر کاتولیک‌های جهان هم‌چنین با دفاع از تصمیم‌اش برای سفر به عراق در شرایط همه‌گیری و با وجود ملاحظات امنیتی گفت که وی این تصمیم را با «آگاهی از خطرات» گرفته است. او خطاب به خبرنگاران با بیان اینکه «سن ۸۴ سالگی تبعاتی دارد»، گفت: «اعتراف می‌کنم که در جریان این سفر خیلی بیشتر از بقیه مسافرت‌ها خسته شدم».

اتهام سعودی‌ها علیه ایران

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، در گفت‌وگو با شبکه العربیه حملات روز یک‌شنبه به بندر راس تنوره و ظهران را حمله تروریستی با هدف مختل کردن تامین انرژی جهان توصیف کرده و به مدعی شده است: «موشک‌ها و پهپادهای شبه‌نظامیان حوثی که عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهند، ساخت ایران است.»

8

ترکی المالکی با تاکید براینکه «ما توانایی محافظت از تاسیسات اقتصادی عربستان سعودی را داریم»، گفت در جریان حملات روز یک‌شنبه، نیروهای مسلح عربستان موفق شدند پهپادهای انفجاری را که به سوی اهدافی در این کشور در پرواز بودند، نابود کنند. او درباره طریقه ارسال این سلاح‌ها برای شبه‌نظامیان حوثی، نیز ادعا کرد: «بندر حدیده شاهد قاچاق موشک‌های بالستیک توسط شبه نظامیان حوثی است».

تدارک از سرگیری روابط قطر و مصر

به گزارش العربیه، یک هیأت رسمی قطری دوشنبه 8 مارس 2021 به قاهره، پایتخت مصر، سفر کرده تا به منظور ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک و دوجانبه با مصر با مقامات این کشور به رایزنی بپردازد.

9

بنا بر این گزارش، در مصر، هیأت رسمی قطری قراراست در سفر به قاهره رایزنی‌هایی را با مقامات مصری درباره بندهای جدید توافق العُلا انجام دهد و شرایط را برای بازگشت کامل روابط دیپلماتیک میان قاهره ودوحه در مرحله پیش‌رو فراهم کنند. گفته شده که هیئت قطری در دیدار با مسئولان مصری بررسی‌ها و هماهنگی‌هایی را به منظور ازسرگیری کامل و بدون موانع فعالیت‌های سفارت مصر در دوحه، انجام د‌هد.

اختلاف نظر در کابل پیرامون نامه آمرانه آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی، هم‌زمان با انتشار نامه‌ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خطاب به محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان، اختلاف‌نظرها در مورد طرح تازه ایالات متحده برای برقراری صلح در افغانستان میان رهبران این کشور ادامه دارد.

13

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، طرح آمریکا برای تشکیل دولت انتقالی را «سند ننگ» خوانده و گفته که آن را امضا نخواهد کرد. او گفته دولت صلح آمرانه و معامله‌ای را که در یک اتاق با حضور ۲۰ نفر، نسخه انحلال نظام و قانون را بپیچد و حق رای را از مردم بگیرد، هرگز نمی‌پذیرد اما حاضر است در مورد برگزاری انتخابات به توافق برسد. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز روز دوشنبه تاکید کرد که صلح آمرانه راه به‌جایی نمی‌برد و صلح یک روند ملی دوامدار است که با همراهی مردم افغانستان برقرار می‌شود. محمد اشر‌ف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته بود که با هر طرحی که جمهوریت نظام حاکم بر افغانستان را زیر سوال ببرد، مخالف است ولی در عین حال حاضر است در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام در چارچوب طرح صلح وارد گفتگو شود.

با این حال، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که این طرح را بررسی می‌کند. در این میان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با یادآوری کاستی‌های این طرح گفته که تصمیم‌گیری درباره آن  به نظر مردم نیاز دارد.  در نامه‌ای که دیروز منتشر شد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با لحنی تند به اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، هشدار داده بود و از او خواسته بود با این طرح همراهی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید