پیام مهم روحانی به آمریکایی ها از تریبون اجلاس دی ۸

کدخبر: ۴۰۴۱۴۰
رئیس جمهور گفت: به زودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشور‌های حوزه اوراسیا تشکیل خواهیم داد.
پیام مهم روحانی به آمریکایی ها از تریبون اجلاس دی ۸

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ حسن روحانی رئیس جمهور روز پنج شنبه طی سخنانی در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی ۸ که به صورت مجازی و به میزبانی بنگلادش، رئیس دوره‌ای این سازمان برگزار شد، هدفِ غایی تمام این تلاش‌های جمعی و مشروعِ کشور‌های در حال توسعه را دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملی و کسب جایگاهِ مناسب، در روابط بین‌المللی دانست.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: امروز در کنار بلیه کرونا؛ یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن، از دیگر موضوعاتی است که چهره جامعه جهانی را لکه دار کرده است.

رئیس جمهور افزود: این اقدامات نه تنها دولت‌های حاکم و ملت‌های مستقل را بطور غیرقانونی و نامشروع، هدف قرار داده‌اند بلکه تهدیدی جدی علیه دستاورد‌های جامعه جهانی است. همچنین، جهان اسلام هدفِ اقدامات اسلام هراسانه سازمان یافته می‌باشد که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش‌ها و کرامت‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده برای کشور‌های اسلامی، بهمراه داشته است.

متن کامل سخنان آقای روحانی در اجلاس مجازی سران دی ۸ به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاه علی رسول الله و آله و صحبه

سرکار خانم شیخ حسینه

نخست وزیر محترم جمهوری خلق بنگلادش

در آغاز مراتب تشکر و قدردانی خودم را از سرکار عالی و همکارانتان جهت برگزاری این اجلاس مهم، ابراز می‌دارم. لازم می‌دانم از رئیس نشست پیشینِ سران، برادر عزیزم جناب آقای اردوغان و جمهوری ترکیه به دلیل ریاست مؤثر بر سازمان دی ۸ سپاسگزاری نمایم. امیدوارم که این نشست گامی دیگر در راستای دستیابی به اهداف بلندِ سازمان، و بنیانگذاران آن باشد.

رؤسای محترم، نخست وزیران محترم

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان.

تقویت چندجانبه‌گرایی، از اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در زمینة توسعه اقتصادی نیز همواره از تلاش‌های جمعی کشور‌های همسو برای تحقق یک نظام اقتصادی بین‌المللی عادلانه، و غیرتبعیض‌آمیز حمایت کرده‌ایم. هدفِ غایی تمام این تلاش‌های جمعی و مشروعِ کشور‌های در حال توسعه، دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش‌ها وفرهنگ‌های ملی و کسب جایگاهِ مناسب، در روابط بین‌المللی است.

با همین رویکرد، ما از اعضای فعال گروه بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اقتصادی همچون گروه ۷۷، اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازوکار همکاری کشور‌های ساحلی دریای خزر و البته سازمان دی ۸ هستیم. در حوزه همگرایی و تعاملات تجاری نیز در حال پی‌ریزی بنیان‌های منطقه‌ای تجارت آزاد با کشور‌های همسایه می‌باشیم و لذا بزودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشور‌های حوزه اورآسیا، شکل خواهیم داد.

سازمان دی ۸ علیرغم گسستگی جغرافیایی، از ظرفیت‌ها و موهبت‌های بسیار بالایی در زمینه‌هایی، همچون منابع انسانی و طبیعی، ذخایر انرژی، اقتصاد‌های مکمل و بخش خصوصیِ علاقمند، بهره‌مند می‌باشد. در مقابل، همه ما با چالش‌هایی کمابیش مشابه بر سر راه توسعه اقتصادی، مواجه‌ایم. آخرین آن، پاندمی کروناست که همه محاسبات و طراحی‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور‌ها را برهم زده و جامعه جهانی را با یک نوع عدم قطعیت در چشم‌انداز‌های پیش رو، مواجه نموده است. کشور‌های عضو دی ۸ نیز در معرضِ انتخاب‌های مهمی برای همکاری در دوره پساکرونا خواهند بود. از این منظر، این نشستِ سران، می‌تواند کشور‌های عضو و دبیرخانه سازمان را، در مسیر روشنی قرار دهد.

عالیجنابان.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدایِ تأسیس سازمان همکاری اقتصادی دی ۸، در تلاش برای ایفای نقش خود جهت تحقق اهدافِ بلند سازمان، بوده است. اقداماتی همچون تأسیس "دانشگاه بین‌المللی دی هشت" ایجاد "شبکه انتقال و تبادل فناوری دی هشت" که دو حوزه کلیدیِ آموزش و توسعه نیروی انسانی و گسترش همکاری‌های فنآورانه در بین ۸ کشور کلیدی می‌باشند؛ مؤید اهتمام ما دراین راستاست. آمادگی کامل، داریم برای عملیاتی کردن توافقات حاصله در دی ۸ در حوزه‌های فناوری اطلاعات، تسهیل تجارت، سرمایه گذاری، کشاورزی، پتروشیمی، علمی، بهداشتی، گردشگری و تسهیل صدور روادید، می‌باشد.

با توجه به اهمیت تجارت خارجی برای توسعه ملی و رفاه مردم کشور‌های عضو دی ۸، مایلم تأکید کنم حجم تجارتِ فعلی فی مابین ۸ کشور با ظرفیت‌های واقعی تجاری آن فاصله زیادی دارد و لازم است سازوکار‌هایی برای تسهیل و توسعه تجارت میان اعضا، از جمله از طریق تسهیلات و مکانیزم‌های گمرکی و بانکی، و نیز مکانیزم‌های غیربانکی ایجاد نمود. در این راستا ابتکارات پیشنهادی همچون ایجاد اتاق تهاتر و کارت اعتباری دی هشت، می‌تواند کمک کننده باشد.

یکی از سرمایه‌های قابل توجه کشور‌های D-۸، در کنار فرهنگ غنی اسلامی و سرمایه عظیم انسانی، بازار گسترده ۸ کشور و دیگر کشور‌های مسلمان جهان است.

با اتکا به این بازار، می‌توان در حوزه‌هائی که سرمایه‌گذاری عظیم و بازار بزرگ می‌طلبد، با همکاری یکدیگر، سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم. طرح مگا پروژه‌های بزرگ صنعتی و تحقیق و توسعه در حوزه‌های اقتصاد نوین، که پیش از این در این سازمان، مورد مطالعه و تصمیم گیری قرار گرفته است، شایسته توجه مجدد و اقدام جدی‌تری می‌باشد.

خانم؛ آقایان

در کنار بلیه کرونا؛ یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن، از دیگر موضوعاتی است که چهره جامعه جهانی را لکه دار کرده است. این اقدامات نه تنها دولت‌های حاکم و ملت‌های مستقل را بطور غیرقانونی و نامشروع، هدف قرار داده بلکه تهدیدی جدی علیه دستاورد‌های جامعه جهانی است. همچنین، جهان اسلام هدفِ اقدامات اسلام هراسانه سازمان یافته می‌باشد که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش‌ها و کرامت‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده‌ای برای کشور‌های اسلامی، بهمراه داشته است.

در اینجا مایلم با افتخار اعلام نمایم اقداماتِ غیرقانونی یکجانبه‌گرایانه ایالات متحده آمریکا برای به زانو درآوردن ملت بزرگ ایران، کاملا ناکام مانده و علیرغم تحمیل فشار‌های سنگینِ اقتصادی، با تکیه بر اراده و توان داخلی خود توانسته‌ایم به موفقیت‌های چشمگیر و دستاورد‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه مقابله با کووید ۱۹ و آثار و تبعات آن دست یابیم. شاهد گویای شکست آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، این واقعیت درخشان است که در سالی که اقتصاد جهانی، کاهش رشد ۵/۳ ٪ را تجربه کرد و بسیاری از کشور‌ها رشد منفی ۵- تا ۱۰- را داشتند، اقتصاد ایران علیرغم تحریم‌ها و کرونا، به رشد اقتصادی مثبت بیش از ۲ ٪ دست یافته است.

در چهار سال اخیر، جامعه بین‌المللی شاهد تشدیدِ جنگ اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران بوده است. این تحریم ظالمانه، خسارات فراوانی را بر کشور ما وارد نموده است. توافق هسته‌ای که آمریکا، آن را نقض و برای نابودی آن، حداکثر تلاش را نمود، با درایت جمهوری اسلامی ایران کماکان حفظ شده است. ایالات متحده آمریکا موظف است با کلیه لغو تحریم‌ها و اتخاذ تدابیرعملی به برجام بازگردد؛ چراکه این تکلیفِ همان دولتی است که، نقض عهد را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام آمریکا را حتما با اقدام مثبت متقابل پاسخ خواهد داد.

در پایان، مجدداً بر اراده جمهوری اسلامی ایران و دست اندرکاران بخش‌های دولتی و خصوصی کشور جهت تعمیق همکاری‌ها در چارچوب سازمان دی ۸ تأکید نموده از سرکارعالی و سایر همکاران برگزاری این اجلاس تشکر و سپاسگزاری می‌نمایم.

از توجه همگی سپاسگزارم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید