سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

شرط آمریکا برای لغو تحریم های ایران /رونمایی از پروژه جنجالی سوپر لیگ اروپا

کدخبر: ۴۰۶۷۳۹
به گفته سالیوان آمریکا تا زمانی که اطمینان به تعهدات برجامی ایران نداشته باشد هیچ‌گونه امتیازی نخواهد داد. اما ارزیابی‌های کابینه امنیتی اسرائیل حاکی از این است که مذاکرات وین منجر به بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، خواهد شد.
شرط آمریکا برای لغو تحریم های ایران /رونمایی از پروژه جنجالی سوپر لیگ اروپا

به گزارش اقتصادنیوز، تاکید مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر لغو تحریم ها در ازای بازگشت ایران به تعهدات برجامی، قراذداد بزرگ دفاعی میان یونان و اسرائیل، ترسیم خطوط قرمز در برابر مسکو، بحران در روابط روسیه با جمهوری چک،  محاکمه وزیر کشور پیشین ایتالیا به اتهام آدم‌ربایی، رونمایی از پروژه جنجالی سوپر لیگ اروپا، بحران واکسن در هند، گروگان گرفتن پلیس توسط معترضان پاکستانی و حمله موشکی به پایگاه هوایی بلد عراق سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

لغو تحریم ها در ازای بازگشت ایران به تعهدات برجامی

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز مورد مذاکرات هسته‌ای با حضور پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران در وین را سازنده توصیف کرد و گفت تمامی موارد مربوط به تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای مطرح شده تا ما بتوانیم در ازای اجرای تعهد در مقابل اجرای تعهد، به توافق بازگردیم.

5

سالیوان افزود که جزئیات «اجرای تعهد در مقابل اجرای تعهد» را در تلویزیون فاش نخواهد کرد اما تاکید کرد ایالات متحده تحریم‌ها را لغو نمی‌کند مگر این که ما وضوح و اطمینان داشته باشیم که ایران به شکل کامل به اجرای تعهدات خود تحت این توافق باز می‌گردد؛ این که سقفی برای این فعالیت‌های هسته‌ای قرار می‌دهد و زمان دسترسی به سلاح هسته‌ای را افزایش خواهد داد، که سطح غنی‌سازی و افق غنی‌سازی در این کشور را پایین می‌آورد. اوهمچنین گفت تا زمانی که ما اطمینان به این موارد نداشته باشیم، ایالات متحده هیچ‌گونه امتیازی نخواهد داد.

قرداد بزرگ دفاعی میان یونان و اسرائیل

به گزارش دویچه وله، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد قراردادی در حوزه دفاعی میان این کشور و یونان با ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به امضا رسیده است. این بزرگترین قرارداد دفاعی میان دو کشور است. بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در این رابطه گفت: «من اطمینان دارم که این (برنامه) به توانمندی اقتصادی اسرائیل و یونان تحکیم خواهد بخشید و هم‌پیمانی دو کشور در حوزه‌های سیاست دفاعی، اقتصادی و سیاسی را تعمیق خواهد بخشید». اعلام این خبر پس از ملاقات روز جمعه در قبرس میان وزیران دفاع کشورهای امارات متحده عربی، یونان، قبرس و اسرائیل با هدف گسترش همکاری‌های این کشورها صورت گرفت.

7

هم چنین پایگاه خبری آکسیوس گزارش از نشست ویژه‌‌‌ «کابینه امنیتی» این کشور در ارتباط با ایران داده است. این نشست سه ساعته کابینه با ریاست بنیامین نتانیاهو، و با شرکت وزیران خارجه، دفاع، رییس موساد، رییس ستاد ارتش، مشاور امنیت ملی و شمار دیگری از مقامات پست‎های حساس امنیتی، اطلاعاتی و نظامی با محوریت ایران برگزار شد. دو مقام اطلاعاتی حاضر در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل به آکسیوس گفتند که مقام‌های ارشد اطلاعات نظامی و همچنین موساد در نشست کابینه امنیتی اعلام کردند که ارزیابی‌هایشان نشان می‌دهد مذاکرات وین منجر به بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، خواهد شد.

ترسیم خطوط قرمز در برابر مسکو

به گزارش بی بی سی، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی که موضع سختگیرانه کشور در برابر روسیه را به نمایش می‌گذاشت، از رهبران جهان خواست خطوط قرمز مشخصی با مسکو ترسیم کنند که پیامد تخطی مسکو از آنها، مجازات‌ و تحریم باشد. مکرون به شبکه سی بی اس گفته این تنها راه معتبر برای مواجهه با این مشکل است.

6

به گفته او اقدامات روسیه علیه اوکراین در سال ۲۰۱۴ نتیجه شکست دیپلماسی غرب نبود بلکه نتیجه شکست اعتبار جمعی کشورهای غربی در برابر اوکراین بود. مکرون در عین حال تصدیق کرد که غرب در برابر روسیه رویکردی ساده‌لوحانه در پیش گرفته بود. در روزهای گذشته اخبار مربوط به تحرکات نظامی روسیه در طول مرز اوکراین و شبه جزیره کریمه موجب نگرانی از بروز یک تنش جدی در دُنباس، شده است.

بحران در روابط روسیه با جمهوری چک

به گزارش رویترز، دولت چک به متحدان ناتو و اتحادیه اروپا در مورد «مداخله مشکوک» روسیه در انفجار انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ اطلاع داده است و این موضوع در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (فردا) مطرح خواهد شد. انفجار در انبار یک کارخانه مهمات سازی منطقه وربتیچ در جنوب شرقی پراگ پایتخت جمهوری چک در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴ دو کشته برجای گذاشت. در سوم دسامبر همان سال یک انفجار دیگر در این کارخانه رخ داد.

9

هم چنین وزارت خارجه جمهوری چک اعلام کرده ۱۸ دیپلمات شاغل در سفارت روسیه عاملِ مخفی «سرویس اطلاعات خارجی» و «اداره اصلی اطلاعات فدراسیون روسیه» هستند و پراگ دستور ترک خاک این کشور ظرف ۴۸ ساعت را داده است. وزارت خارجه آمریکا از این "پاسخ قاطع به اقدامات براندازانه روسیه در خاک چک" حمایت کرده است. روسیه هم اعلام کرده که بیست دیپلمات چک را اخراج خواهد کرد و سفیر چک در روسیه هم به وزارت خارجه فراخوانده شده است.

 محاکمه وزیر کشور پیشین ایتالیا به اتهام آدم‌ربایی

به گزارش یورونیوز، ماتئو سالوینی، وزیر کشور پیشین ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی «لیگا» به اتهام آدم‌ربایی و سوء استفاده از قدرت در قبال کشتی نجات آغوش باز «Open Arms» محاکمه خواهد شد. او باید در ۱۵ سپتامبر به دلیل مخالفت با پهلو گیری این کشتی نجات اسپانیایی با ۱۴۷ سرنشین مهاجر محاکمه شود. این حادثه در سال ۲۰۱۹ میلادی روی داده است و در آن زمان، مخالفت سالوینی با پهلوگیری این کشتی در یکی از بنادر ایتالیا باعث سرگردانی سرنشینان آن به مدت ۱۹ روز در آب‌های مدیترانه شد و حتی برخی از مهاجران از سر ناامیدی خود را به دریا انداختند.

1

سالوینی قویا این اتهامات را رد می کند. او در یک پیام توییتری از تصمیم خود در قبال این کشتی دفاع کرد و نوشت: «دفاع از میهن یک وظیفه مقدس شهروندی است. به همین دلیل است که اتهام آدم ربایی پذیرفتنی نیست و ایده مسخره‌ای است. یادآوری می‌کنم که ما در مورد یک کشتی اسپانیایی صحبت می‌کنیم که مهاجران را در آبهای لیبی و مالت جمع کرده و دو بندر اسپانیا نیز از پذیرش او خودداری کرده بودند».

پیش از ۱۵ سپتامبر نیز نتیجه محاکمه سالوینی در پرونده دیگری باید مشخص شود و این بار دادگاه شهر کاتان ایتالیا باید درباره اتهام مشابهی تصمیم گیری کند. موضوع این پرونده نیز درباره رها کردن بیش از ۱۰۰ مهاجر نجات یافته توسط کشتی نجات «گرگورتی» در دریا است که بار دیگر در تابستان ۲۰۱۹ میلادی روی داده و قرار است دادگاه رای خود را درباره آن در ۱۴ ماه مه اعلام کند.

رونمایی از پروژه جنجالی سوپر لیگ اروپا

به گزارش نیویورک تایمز، به‌رغم تهدید‌های یوفا پروژه سوپر لیگ اروپا به طور رسمی رونمایی شد. بر اساس بیانیه‌ای که باشگاه‌های بنیان‌گذار این لیگ، یعنی، باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، میلان، یوونتوس، اینترمیلان، لیورپول، منچستر سیتی، آرسنال، منچستر یونایتد، چلسی و تاتنهام منتشر کردند، این رقابت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز می‌شود. گفته می شود بایرن مونیخ به زودی پیشنهاد حضور در سوپر لیگ اروپا را خواهد پذیرفت.به دنبال بایرن باشگاه ردبول لایپزیگ نیز سریعا عضو این لیگ خواهد شد.از پورتو به عنوان پانزدهمین عضو ثابت سوپر لیگ اروپا یاد می شود.

3

یوفا در واکنش به این تصمیم اعلام کرده در صورتی که تیمی در این لیگ حضور پیدا کند، حق شرکت در رقابت‌های داخلی را ندارد و همچنین، بازیکنانی که در این لیگ بازی کنند، اجازه شرکت در مسابقات ملی و حضور در ترکیب تیم‌های ملی خود را نخواهند داشت.

‌گفته می شود که ریاست این لیگ جدید برعهده فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید خواهد بود و آنیلی، مالک باشگاه یوونتوس نایب رییس خواهد بود و باشگاه‌ها دیگر در صورت پذیرش دعوتنامه پیوستن به این لیگ، مبلغ ۴۲۵ میلیون دلار پاداش دریافت می‌کنند.  فلورنتینو پرز و آنیلی با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کرده اند  مسئولیت ما به عنوان باشگاه های بزرگ، پاسخگویی به خواسته های هواداران است. ما 12 باشگاه موسس میلیاردها هوادار در سراسر جهان داریم و 99 جام قهرمانی در اروپا فتح کرده ایم. در این لحظه حساس دور هم جمع شده ایم تا امکان تغییر در رقابت های اروپایی را فراهم کنیم و بازی مورد علاقه خود را در موقعیتی پایدار در آینده ای طولانی مدت قرار دهیم، که همبستگی میان آنها به طور قابل ملاحضه ای افزایش پیدا می کند.

بحران واکسن در هند

به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود افزایش ابتلا به ویروس کرونا در برخی مناطق دنیا، اسرائیل با واکسینه کردن نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیتش با واکسن کووید۱۹، روز یکشنبه اعلام کرد که زدن ماسک در فضای باز ضروری نیست. هر چند دستور زدن ماسک در فضاهای بسته هنوز بر سر جا است. این در حالی است که تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفته هفته پیش تعداد موراد هفتگی کووید در طی دو ماه گذشته در جهان دو برابر شده و در حال نزدیک شدن به بالاترین حد از زمان آغاز همه‌گیری است.

8

آخرین آمارها از واکسیناسیون در جهان حاکی است که ۸۹۰ میلیون نفر (حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان) حداقل یک دوز و حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با این‌حال، تنها آمریکا و چین سهمی بیش از ۴۴ درصدی در کل واکسیناسیون جهان دارند. بیش از یک چهارم جمعیت آمریکا دو دوز واکسن دریافت کرده و این رقم برای اسرائیل ۵۵ درصد، برای امارات بیش از ۲۲ درصد و برای بحرین بیش از ۲۸ درصد است.

با این حال آمارها از خیز ناگهانی و سریع شیوع کرونا در هند و کمبود واکسن در این کشور پرجمعیت خبر می‌دهد. هند اگرچه بزرگترین تولید کننده واکسن دنیا است و تاکنون ۱۲۳ میلیون نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده، اما شمار کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند کمی بیش از ۱۶ میلیون نفر است که برابر ۱.۲ درصد از جمعیت کشور است. هند همچنین متعهد به تامین ۹۲ میلیون دوز واکسن برای برنامه جهانی کواکس است، در حالی که موارد ابتلای روزانه در خود این کشور طی هفته‌های گذشته اوج گرفته و از ۲۶۰ هزار نفر گذشته است. این رقم تقریبا سه برابر پیک مبتلایان روزانه به کرونا در موج اول شیوع ویروس در هند است که پاییز پارسال اتفاق افتاده بود.

گروگان گرفتن پلیس توسط معترضان پاکستانی

به گزارش یورونیوز، سخنگوی پلیس پاکستان گفته که دست‌کم هفت نیروی پلیس این کشور  از سوی معترضان عضو یک حزب تندروی اسلامی در لاهور به گروگان گرفته شدند. پس از بازداشت هفته گذشته سعد رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان، هواداران این حزب در شهرهای مختلف پاکستان به خیابان‌ها آمدند. طبق گفته پلیس، بازداشت رضوی با هدف حفظ نظم و قانون صورت گرفته است. آقای رضوی خواستار اخراج سفیر فرانسه از پاکستان شده و تهدید کرده بود اگر این اقدام انجام نشود تظاهرات گسترده در سراسر این کشور برپا خواهد شد. وی پیش از بازداشت گفت که عمران خان قول داده بود تا سفیر فرانسه را تا قبل از ۲۰ آوریل به دلیل انتشار کاریکاتور پیام اسلام در فرانسه اخراج کند. با این حال دولت گفته است که فقط متعهد به بحث در این موضوع در پارلمان است.

11

چندین تجمع و تظاهرات ضد فرانسه در چندین شهر پاکستان از هفته گذشته تاکنون برگزار شده و به خشونت گراییده است به طوری که شش نیروی پلیس در درگیری‌ها کشته شدند و سفارت فرانسه نیز از اتباع خود خواست تا پاکستان را به طور موقت ترک کنند. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم در پی این ناآرامی ها گفته دولت‌های غربی باید با کسانی که به پیامبر اسلام توهین می‌کنند مانند کسانی رفتار کند که هولوکاست را نفی می‌کنند.

حمله موشکی به پایگاه هوایی بلد عراق

به گزارش العربیه، شامگاه یکشنبه 18 از حمله موشکی به یک پایگاه هوایی نظامی در شهر بلد در شمال پایتخت عراق خبر داد. در جریان این حمله دو پیمانکار خارجی و سه سرباز عراقی زخمی شدند.

10

بر اساس این گزارش دو فروند از آن راکت‌ها به یک خوابگاه و رستوران کمپانی آمریکایی سالی‌پرت برخورد کرده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این رخداد را بر عهده نگرفته ‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید