پایگاه رأی علی لاریجانی در انتخابات 1400 از زبان یک اصولگرا

کدخبر: ۴۱۰۹۷۳
عضو شورای وحدت گفت: لاریجانی نامزدی این دوره را قربانی جبران تغییر ریل سیاسی صورت گرفته در مجلس دهم و بازگشت به جریان اصولگرایی خواهد نمود گرچه لاریجانی در این بازگشت سدی محکم و مخالف از جریان اصولگرای انقلابی را در مقابل دارد.
پایگاه رأی علی لاریجانی در انتخابات 1400 از زبان یک اصولگرا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، بعد از سناریوی اصلاح طلبان برای کاندیداتوری ظریف و سیدحسن خمینی به بن بست خورد، گزینه رجوع اصلاحات به لاریجانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است،  درباره این موضوع با حسین الله کرم عضو شورای وحدت گفتگو کردیم.

مشروح این گفتگو با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

***

*لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

گرچه آقای لاریجانی یک نامزد بالقوه برای انتخابات۱۴۰۰می باشد ومی توانست مانند گذشته یکی از اضلاع اصلی جریان اصولگرا باشد اما به خاطر تغییر ریل سیاسی ایشان در ورود به مجلس دهم وحتی عملکرد ایشان به ویژه در تصویب مشهور ۲۰ دقیقه‌ای برجام، این امکان را ازبین برد. برهمین اساس به نظر می‌رسد علیرغم تمایل لایه‌هایی از حزب کارگزاران و امثال بهزاد نبوی به نامزدی ایشان، لاریجانی به خاطر مخالفت جریان انقلابی و همچنین مقابله قطعی احمدی‌نژاد برای ورود به انتخابات به شدت محتاط می باشد.

*اگر لاریجانی بیاید نامزد کدام جناح خواهد بود، اصولگرایان، اصلاح طلبان یا هر دو جناح؟

باتوجه به اینکه وضعیت آقای ظریف درپی مصاحبه اخیرش علیه مقاومت و شهید حاج قاسم سلیمانی که منجر به کاهش ضریب امنیت ملی شد و می تواند نزد شورای نگهبان صلاحیت او را برای نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ زیر سوال برد و همچنین اظهار اخیر آقای عباس عبدی از گروه اصلاح طلبان رادیکال که تمایل اصلاح طلبان به نامزد اصولگرای کم خطر، بخوانید علی لاریجانی را مطرح نمود در کنار سابقه برجامی ایشان درمجلس دهم، نگرانی لاریجانی از مخالفت جریان انقلابی و احمدی نژاد را تغییر و به دوقطبی مطلوب اصلاح طلبان تبدیل خواهد نمود، از این رو احتمال نامزدی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ با حمایت اصلاح طلبان را به شدت تقویت می‌کند. البته اینجانب فکر می کنم لاریجانی نامزدی این دوره را قربانی جبران تغییر ریل سیاسی صورت گرفته در مجلس دهم و باز گشت به جریان اصولگرایی خواهد نمود، گرچه لاریجانی در این بازگشت سدی محکم و مخالف از جریان اصولگرای انقلابی را در مقابل دارد. لازم به ذکراست در صورت موفقیت جریان انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد تحولات ساختاری از اصولگرا -اصلاح طلب به ساختار انقلابی -غیر انقلابی خواهیم بود.

*لاریجانی از بدنه اجتماعی چه جناحی رأی می گیرد؟

لاریجانی همواره تلاش کرده خودش را در جریان نخبه گرا تعریف نماید؛ برهمین اساس نیز از حمایت برخی نخبگان مذهبی برخوردار است. از طرف دیگر مدیریت ایشان در تصویب برجام در مجلس نهم که با واکنش و مخالفت ادامه دار جریان انقلابی و توده گرا قرارگرفت، نشان می‌دهد اگر رویکرد لاریجانی در استراتژی نگاه به بیرون دنبال شود، باید جامعه هدف را به نیروی اجتماعی طبقه متوسط جریان غربگرا نسبت داد. در این وضعیت دوقطبی مذاکره - مقاومت یا همان دیپلماسی - میدان موجب تشویق لاریجانی برای حضور در انتخابات۱۴۰۰ خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید