محمد شریعتمداری در جریان بررسی برنامه‌هایش در «جبهه اصلاحات ایران»:

دولت سوم خاتمی را تشکیل می دهم!

کدخبر: ۴۱۱۱۱۵
اقتصادنیوز: اعتماد در یکی از گزارش های صفحه نخست خود برنامه‌های محمد شریعتمداری برای 1400 را منتشر کرد.
دولت سوم خاتمی را تشکیل می دهم!

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 همچنان می‌رود تا به یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌ تبدیل شود. هنوز که هنوز است مشخص نیست اصلاح‌طلبان قرار است با کدام کاندیدا پای به گردونه انتخابات بگذارند هرچند که در اردوگاه اصولگرایان این شرایط به کلاف درهم پیچیده‌تری می‌ماند که با «می‌آیم» و «نمی‌آیم‌» برخی کاندیداهای اصولگرا درهم بیشتر می‌پیچد اما حداقل «جبهه اصلاحات ایران» این روزها سخت مشغول بررسی کاندیداهایی است که به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند؛ کاندیداهایی که برنامه‌های خود را ارایه می‌کنند و منتظر تصمیم این نهاد برای ادامه مسیر انتخابات هستند. نشست روز شنبه «جبهه اصلاحات ایران» میزبان محمد شریعتمداری بود که این روزها علاوه بر حضور در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 19 رای به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح است. شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارایه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته و معتقد است با ادامه مسیری که سیدمحمد خاتمی حد فاصل سال‌های 76 تا 84 پیش گرفته بود، می‌تواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند. البته شریعتمداری علاوه بر این از تجربیاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته، به عنوان نمونه‌های موفق کار خود یاد کرده است.

شریعتمداری

 دولت سوم خاتمی را تشکیل خواهم داد

شریعتمداری در این جلسه با ارایه گزارش‌هایی از شرایط اجتماعی کشور آغاز و اعلام کرده است که «طی یک نظرسنجی که در ماه‌های پایانی سال 99 از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده این نتایج به دست آمده است که 70درصد جامعه مخاطب این وزارتخانه یعنی بازنشستگان و مددجویان بهزیستی نسبت به پنج سال آینده کشور امیدوار نیستند و از سوی دیگر «جمعیت زیر خط فقر مطلق کشور» از سال 92 تا 96 به 15 درصد کاهش پیدا کرده بود، اما از 96 تا 98 به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.» او از این شرایط اجتماعی به عنوان فجایعی یاد کرده است که بر اثر تحریم‌ها در کشور به وجود آمده‌اند و مسوولان باید نسبت به آنها هوشیار باشند. او البته در پاسخ به این سوال که آیا برای حل این فجایع راه‌حلی وجود دارد نیز اعلام کرده که «من مطمئنم که راهی هست؛ به‌ویژه آنکه هیچ راه فراری از این شرایط وجود ندارد» او به آمارهای مرکز آمار ایران و شاخص‌های موجود نیز اشاره کرده و گفته است که «همین آمارها نشان می‌دهد که یک دوره مدیریت موفق در دوره 42ساله جمهوری اسلامی ایران دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی بوده و هیچ‌کس هم نمی‌تواند این موضوع را رد کند. از نگاه من همدلی و همراهی عنصر مهم دولت خاتمی بود. من به عنوان وزیر در دولت اصلاحات مورد سوال و مواخذه قرار نمی‌گرفتم که چرا «کریمی نوری» که از حزب موتلفه است، کنار «فیض‌الله عرب‌سرخی» کار می‌کند یا آنکه چرا «محمد نهاوندیان» کنار «مسعود کرباسیان» در وزارت بازرگانی وقت مشغول به کار هستند.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بازهم به شرایط دولت اصلاحات اشاره کرده و گفته است: «دولت خاتمی هم دولت کارآمد کردن نظام اجرایی کشور از طریق یک نگاه فراگیر و هم اصلاح‌طلبانه‌ترین دولت پس از پیروزی انقلاب بود.» او از دولت اصلاحات به عنوان تجربه‌ای موفق یاد کرده و ادامه داده است: «زمانی که این تجربه موفق پیش روی ماست چرا باید بگوییم که نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم؟ من اطمینان دارم اگر کشور مدیریتش به سبکی که من در نظر دارم تغییر کند می‌توان شرایط را بهبود بخشید.» اما شاید طلایی‌ترین بخش از اظهارات روز شنبه محمد شریعتمداری پس از یاد کردن از دولت اصلاحات به عنوان یک دولت موفق آنجا بود که به اعضای «جبهه اصلاحات ایران» وعده داد که می‌تواند «دولت سوم خاتمی» را تشکیل دهد تا با استفاده از تجربیات آن دولت موفق‌تر هم عمل کند.

این کاندیدای «جبهه اصلاحات ایران» در ادامه این جلسه باز هم به مرور تجربیات خود در دولت اصلاحات پرداخته و گفته است: «در وزارت بازرگانی سازمان‌هایی را با حدود صد سال قدمت منحل و نظام تعرفه‌های موثر را در کشور حاکم کردم که از نگاه من این روش‌ها همان تبلور گفت‌وگوی بین‌المللی در امر «سیاست‌خارجی» و «امر‌ دیپلماسی تجاری» بود. همچنین در این دوره ایران به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهانی درآمد. این در حالی بود که نظر مخالف رهبری در ابلاغیه‌های‌شان در دوره‌های قبلی بسیار روشن بود اما توانستم از طریق وفاق و گفت‌وگو با سطوح عالی این مساله را حل کنم.»

 دولت خاتمی دولت همکاری همه اجزا باهم بود

محمد شریعتمداری در ادامه اظهاراتش تاکید کرده است که «دولت خاتمی دولت مشفقانه و همکاری همه اجزا باهم بود. همه وزرا احساس مسوولیت مشترک می‌کردند. البته که قصد خاطره‌گویی ندارم اما مرور این نمونه‌های عینی به نظرم موثر است. در دولت خاتمی یک مسوول دارای مسوولیت‌های بی‌شماری بود. به عنوان مثال من با اینکه وزیر بازرگانی بودم اما به عنوان نماینده رییس‌جمهور به زندانی‌های سیاسی هم سرکشی می‌کردم. چندین ماه کار من این بود که به زندان‌ها بروم و با زندانیان سیاسی گفت‌وگو کنم و همین امروز هم بعضی از دوستانی که افتخار همکاری با آنها را دارم و در کنارم هستند و از همفکری آنان استفاده می‌کنم آن ایام در زندان بودند که در زندان با آنها گفت‌وگو می‌کردم و اطلاعات لازم را از آنها گرفته و به سران نظام منتقل می‌کردم.» او به ماجرای تحصن مجلس ششم هم در این جلسه اشاره کرده و گفته است: «وقتی موضوع تحصن در مجلس ششم نیز ایجاد شد آقای خاتمی من را برای گفت‌وگو با نهادها و حل مشکل انتخاب کرد. این مثال‌ها را زدم تا بازهم تاکید کنم که در دولت اصلاحات، همکاری وزرا خلق قدرت می‌کرد. این دولت با دولتی که وزرا باهم بر سر عدم مسوولیت‌پذیری و شانه خالی کردن رقابت کنند بسیار متفاوت است. به عنوان مثال وقتی موضوع ایجاد مشکل در دولت خاتمی و جمله معروف هر 9روز یک بحران طرح شد آقای خاتمی با اینکه من داوطلب نبودم هدایت هیات پنج‌نفره‌ای را به من سپردند و خواستند من به نمایندگی از همه اعضای دولت به رهبری در این باره گزارش دهم که همان گزارش با مستندات متقن به عنوان محورهای گفت‌وگوی رهبری و خاتمی در روزهای دوشنبه شد. پس این امکان وجود دارد که برای حل مشکلات و کاهش منازعات داخلی گام برداشت.»

 دولت حل منازعه تشکیل خواهم داد

او در ادامه این جلسه تلاش کرده است که ویژگی‌های بیشتری را از دولتی که در نظر دارد در صورت پیروزی تشکیل دهد ارایه کند و در این مورد نیز تاکید کرده است که «دولت من دولت حل منازعه است. اگر بر سر کار بیایم هدفم ایجاد وفاق و تشکیل دولت گفتمان مشترک بین گروه‌های ذی‌نفع است. دولتی که گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف نظام را ایجاد کند و رییس‌جمهورش کاملا متوجه است که نفر دوم اجرایی کشور و مسوولیت‌هایی که به او سپرده شده است چه معنی دارد. آگاه است که مسوولیت‌هایش در مقابل رهبری چیست. دولتی که من در ذهن دارم باید یکی از نهادهای تصمیم‌سازی برای رهبری انقلاب در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد چراکه رییس‌جمهور دومین شخصیت اجرایی کشور است نه رییس قوه مقننه یا قضاییه و حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام.»

 برای رفع فقر به یارانه نقدی متکی نخواهم بود

شریعتمداری در ادامه به ارایه آدرس‌های بیشتری از دولت خود پرداخته و گفته است: «ما حق نداریم امکانات قوا را علیه هم به‌ کار بگیریم که حقوق اساسی ملت زیر دست و پا له شود. من مثال‌های متعدی دارم که از امکانات و اختیاراتی که قانون اساسی به ما داده برای خدمت به مردم استفاده کردیم به عنوان مثال موضوع انتقال تابعیت از مادران ایرانی، جلوگیری از حذف غربالگری ژنتیکی و از این دست مسائل مواردی هستند که در دوره من با نگاه همکاری بین دستگاهی در وزارت کار به وجود آمد. این موضوع را هم تاکید می‌کنم که من برای رفع فقر متکی به یارانه نقدی نخواهم بود بلکه با ایجاد دولت کارآفرین نوآورانه که مساله جدیدی در دنیاست اقدام خواهم کرد که البته همین کار را در وزارت کار هم انجام داده‌ام.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه با اعضای «جبهه اصلاحات ایران» به مرور بیشتر کارنامه خود در این وزارتخانه هم پرداخته و گفته است: «اگر همه ما جمع شویم بازهم برای حل مشکلات کشور کافی نیستیم اما در همین شرایط عده‌ای بیش از 50 درصد نیروی فکری و اجرایی کشور را در صندوقی حبس کردند و به آنها مهر فتنه‌گری زدند. موضوعی که خود من در این سال‌ها با آن درگیر بودم و در صحن و کمیسیون‌ها مجلس مورد سوال قرار می‌گرفتم که چرا از این نیروها استفاده کردم اما تسلیم نشدم چرا که معتقدم باید ایستاد و این مشکل را حل کرد. البته که در همین شرایط از نیروهای طیف دیگر هم بهره بردم تا جایی که نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در شستا با استفاده از یک جوان اصولگرا از 7 درصد در سال 1397 به 140 درصد در سال 1400 رسیده است. تمام فعالیت‌ شرکت‌های ما امروز روی بورس است. پس اگر تاکید می‌کنم که در دولتم کار خواهم کرد نمونه‌های بسیاری از کارهایی که انجام داده‌ام، دارم و وعده‌های توخالی نمی‌دهم.»

 یک‌سوم وزرا را از جوانان انتخاب می‌کنم

او در پایان این جلسه چند آدرس دیگر هم از برنامه‌هایش داده و گفته است: «در حال حاضر ارزش‌های اجتماعی و اعتماد عمومی و حتی اعتماد مردم به مردم در سایه فقر درحال از بین رفتن است. وقتی عدالت در بهره‌برداری از امکانات نباشد چگونه از حقوق اساسی ملت که آزادی صدر آن است، صحبت کنیم؟ به همین دلیل معتقدم که حقوق اساسی مردم، حقوق اقوام و اخلاق باید در جامعه احیا شود. بنا دارم که یک‌سوم وزرا را از میان جوانان انتخاب کنم و از زنان نیز در کابینه حتی در قامت وزیر حتما استفاده کنم. این اطمینان را هم می‌دهم که فردی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کنم که معتقد به نقش مردم باشد. تمام قراردادهای دولتی را نیز در سامانه‌ای شفاف خواهم کرد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید