خط ونشان رئیس‌جمهور آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی!

کدخبر: ۴۴۳۵۶۶
اقتصادنیوز: «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه جدید خود با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، ایران را مورد اتهام قرار داده است.
خط ونشان رئیس‌جمهور آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس وی مدعی شده است که کامیون‌های ایرانی از قبل از آن‌که کنترل منطقه قره‌باغ کوهستانی در پاییز سال گذشته از ارمنستان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گیرد، به طور منظم به صورت غیرقانونی وارد قره‌باغ می‌شدند.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با اتهام‌زنی به ایران گفت: «این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می‌کنند. این چیزی است که به طور مداوم در جریان دوران اشغال (قره باغ توسط ارمنستان) رخ می‌داده است».

وی ادامه داد: «ما اطلاعاتی داشتیم اما قطعاً مثل زمان حال، اطلاعاتمان واضح نبود. با توجه به این موضوع، ما از کانال‌های مختلف نارضایتی خود را از عبور غیرقانونی ابراز داشتیم اما این رویه ادامه داشت».

آناتولی مدعی شده است که حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز در بازه زمانی ۱۱ آگوست (۲۰ مردادماه) تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریورماه) وارد قلمرو قره باغ کوهستانی شده‌اند.

وی سپس با اظهار اینکه آذربایجان از ایران خواسته بود که کامیون‌ها وارد خاک قره‌باغ نشوند، گفت: «ما کنترل جاده‌ای را از طریق سرزمین (جمهوری) آذربایجان آغاز کردیم و ارسال کامیون‌های ایران به منطقه قره باغ متوقف شد».

علی‌اف ادامه داد در صورتی که ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند.

اتهام‌زنی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح شده است که پیش از این در اردیبهشت ماه سفارت ایران در باکو ارسال هرگونه کالا از سوی کامیون‌های ایران به قره باغ از مسیر لاچین را رد کرده بود و انتشار فیلم‌های منتسب به حضور کامیون‌های ایران در قره‌باغ در شبکه‌های اجتماعی را نادرست خوانده بود.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان همچنین در خصوص رزمایش‌ نظامی ایران در مرز جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرد و گفت: «این یک رویداد بسیار تعجب‌آور است. هرکشوری می‌تواند هرگونه رزمایش نظامی را در قلمرو خود انجام دهد. این حق حاکمیتی آن‌ها است اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا زمانی که ارامنه در جبرائیل، فضولی و زنگلان بودند، چنین رزمایش‌هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی این زمین‌ها پس از 30 سال اشغال برگزار می‌شود؟»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و با میانجیگری روسیه، این جنگ با توافق آتش‌بس پایان یافت.

طبق بند هشتم این توافق ده بندی که بیستم آبان ماه ۱۳۹۹ سران روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان امضا کردند، بر لزوم مبادله و آزادی اسرای جنگی تاکید شده اما مقام‌های ایروان، باکو را متهم کرده‌اند که اسیران جنگی ارمنستان را آزاد نکرده است.

مقام‌های ارمنستانی طی هفته‌های اخیر بارها درباره وضعیت منطقه و تنش‌ها در مرز با جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرده‌اند.

«لیلیت ماکونتس» سفیر ارمنستان در آمریکا هفته گذشته طی یک مصاحبه ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی برای ایجاد صلح در منطقه، خواستار آزادی اسرای ارمنستانی از زندان‌های جمهوری آذربایجان شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید