کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران و اروپا در حال بررسی مکانیسم شروع مذاکرات رفع تحریم‌

کدخبر: ۴۴۷۳۰۳
کارشناس مسائل بین‌الملل هدف سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را بررسی مکانیسم شروع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها عنوان کرد و گفت:اگر الان آمریکا و اروپا واقعاً و صادقانه به دنبال احیای برجام هستند هیچ راهی به جز رفع تحریم ها در مذاکرات پیش رو ندارند.
ایران و اروپا در حال بررسی مکانیسم شروع مذاکرات رفع تحریم‌

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ محمد قادری درباره سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار وی با مقامات ارشد کشورمان اظهار کرد: سفر مورا به تهران برای ایجاد هماهنگی بین ایران و مجموعه اتحادیه اروپا برای آغاز دور جدید مذاکرات انجام شده و وی در دیدار با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ، شیوه و مکانیسم های برگزاری دور جدید مذاکرات را بررسی و منویات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بحث قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات، طرف اروپایی نقطه نظراتش را پیرامون مسائل مختلف از جمله برجام مطرح می کند، افزود: هدف از این سفر مشخص کردن مکانیسم شروع مذاکرات در شهر وین است.

این کارشناس سیاست خارجی درباره انتظارات ایران از اروپا گفت: تهران انتظار دارد اروپایی ها در فرایند مذاکرات از خودشان استقلال عمل و اراده مستقلی نسبت به آمریکایی‌ها نشان دهند. تا الان، مهمترین مانع احیای برجام یا به نوعی استفاده از منافع برجام توسط جمهوری اسلامی ایران، این بود که اروپایی ها هیچگاه نخواستند یا نتوانستند خارج از دایره اراده آمریکایی‌ها اقدام کنند.

قادری، تعهدات یازده‌گانه اروپایی ها برای منتفع شدن ایران از برجام بعد از خروج آمریکا در سال ۹۷ را یادآور شد و گفت: بعد از خروج یک جانبه دونالد ترامپ از برجام در اردیبهشت سال ۹۷، اروپایی ها طبق ۱۱ بند تضمین دادند که اگر ایران از برجام خارج نشود منافع جمهوری اسلامی تامین شود اما اساساً اروپا توان تصمیم گیری مستقیم و مستقل از کاخ سفید را نداشت. برهمین اساس، در دور جدید مذاکرات، نخستین خواسته ایران از اروپایی‌ها این است که مستقل از اراده کاخ سفید به موضوع نگاه کنند.

وی، کارشکنی طرف فرانسوی یا انگلیسی در مذاکرات گذشته برای رفع تحریم ها را یادآور شد و گفت: برخی کشورهای اروپایی نقش پلیس بد را در مذاکرات ایفا کردند اما اکنون ایران انتظار دارد که چنین نقشی را ایفا نکنند. علاوه بر این اگر اروپاییها واقعا بر گفت و گو و نتیجه بخش بودن آن اصرار دارند، مباحثی خارج از چهارچوب برجام مثل موضوعات موشکی یا نفوذ منطقه‌ای ایران را مطرح نکنند.

این کارشناس حوزه هسته ای درباره تاکتیک غربی ها در خصوص رفع تحریم های ایران گفت: آمریکایی‌ها با علم به اینکه رفتار یکجانبه ترامپ علت اصلی به هم خوردن برجام است، می‌خواهند کمترین هزینه را بدهند بنابراین تلاش می‌کنند که با استفاده از ظرفیت های مختلف در نزد افکار عمومی، ایران را مقصر به هم خوردن برجام معرفی کنند. آنها سعی دارند با طرح مباحثی به ایران فشار بیاورند که ایران از خواسته‌ها و مطالبات خود کوتاه بیاید.

وی با بیان اینکه واشنگتن به بهانه های مختلف سعی می کند موارد تحریمی را همچنان پا برجا بگذارد، افزود: در همین ۶ دور مذاکرات انجام شده در وین که به ریاست عباس عراقچی معاون سیاسی سابق وزارت خارجه انجام شد، دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات این بود که آمریکایی‌ها حاضر به رفع تحریم‌ها نشدند.

قادری تصریح کرد: اگر الان آمریکا و اروپا واقعاً و صادقانه به دنبال احیای برجام هستند هیچ راهی به جز رفع تحریم ها در مذاکرات پیش رو ندارند و البته در صورت شکست مذاکرات، آنها هستند که ضرر خواهند کرد زیرا ایران مسیر خودش را پیدا کرده و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی را اجرایی خواهد کرد. منصفانه نیست که ایران بخواهد یک طرفه به تعهدات برجامی عمل کند و طرف های دیگر به آن متعهد نباشند.

وی درباره چشم انداز مذاکرات برای رفع تحریم ها نیز گفت: آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی و بعدها در مراسم تحلیف به صراحت اعلام کرد که کاملا به مسیر مذاکره متعهد است.

قادری گفت: رویکرد دولت سیزدهم کاملاً روشن است و قرار نیست که مذاکره نکند اما قائل به مذاکره ای است که در شرایط معقول و در فضای برابر شکل گرفته و خواسته های ایران مورد توجه قرار ‌گیرد. نباید طرف های مقابل خارج از چارچوب برجام دستور کارهای جدیدی را به مذاکرات اضافه کنند. علاوه بر این باید به ایران تضمین های لازم داده شود تا هیچ کشور عضو نتواند مجددا و به صورت یکجانبه از تعهدات برجامی خارج شود.

این کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد مقصر قطعاً طرف غربی خواهد بود زیرا فضا برای مذاکره از طرف ایران کاملاً مهیا است و این رفتار غربی هاست که مشخص کننده نتیجه مذاکرات آتی خواهد بود. جمع‌بندی ایران روشن است و در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی برای استیفای حقوق ملت ایران حرکت خواهد کرد. ایران تن به موضوعات جدید در مذاکرات نخواهد داد و چیزی خارج از چهارچوب برجام مطرح نخواهد شد و اگر مطرح شود ایران آنرا نخواهد پذیرفت.

قادری، مذاکره برای مذاکره را قابل پذیرش ندانست و گفت: اینطور نیست که ایران دوباره مذاکرات را به صورت فرمایشی ادامه دهد و هر جا به این جمع‌بندی برسد که فرایند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و منافعش را تامین نخواهد کرد طبیعتاً مذاکرات قطع خواهد شد. البته به این معنا نخواهد بود که ایران مقصر شکست مذاکرات است زیرا جمهوری اسلامی تا زمانی که طرف مقابل در چارچوب مورد توافق، گفت‌وگو کند، به مذاکره ادامه خواهد داد. سازوکار مذاکرات که تنظیم شود بر همین اساس، ایران در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید