انگلیس بر کشورهای حاشیه‌خلیج فارس سایه انداخت

کدخبر: ۴۴۸۸۳۷
لیز تروس، وزیر سابق تجارت انگلیس با هدف ارتقا همکاری‌های تجاری و تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس به قطر و عربستان سفر می‌کند.
انگلیس بر کشورهای حاشیه‌خلیج فارس سایه انداخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، «لیز تروس» وزیر امور خارجه انگلیس قرار است در چارچوب سفری با هدف ارتقا همکاری‌های تجاری و تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس طی روزهای آینده عازم عربستان و قطر شود.

وزارت خارجه انگلیس روز چهارشنبه با اعلام این خبر یادآور شد که خانم تروس در این سفر با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود و نیز «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

گفتنی است که لیز تروس پیش از به دست گرفتن سکان هدایت دستگاه دپیلماسی انگلیس به عنوان وزیر تجارت نیز در دولت این کشور فعالیت کرده است.

سفر خانم تروس در حالی انجام می‌شود که انگلیس اوایل ماه جاری نخستین گام‌ها را برای آغاز مذاکرات تجاری با شورای همکاری خلیج فارس که عربستان سعودی و قطر دو عضو مهم آن هستند، آغاز کرده بود.

لیز تروس از ماه گذشته میلای و در پی ترمیم صورت گرفته در کابینه دولت «بوریس جانسون» به گونه‌ای تلاش کرده تا ضمن همسو کردن جاه‌طلبی‌های اقتصادی و تجاری کشورش با مسائل دفاعی و امنیتی، گام‌های موثرتری در راستای تقویت دیپلماسی و تلاش برای حداکثرسازی نفوذ جهانی انگلیس پس ازخروج این کشور از اتحادیه اروپا بردارد.

وی پیش از انجام این سفر به خبرگزاری رویترز گفت: ما تلاش داریم تا روابط تجاری و همکاری‌‌های بیشتری با خلیج فارس در زمینه سرمایه‌گذاری داشته باشیم و درکنار آن به تقویت مشارکت‌های جاری در زمینه تبادل اطلاعات، توسعه، امنیت و مسائل دفاعی بپردازیم.»

وی همچنین قرار است در جریان این سفر با مقامات قطری در خصوص همکاری‌های بیشتر در زمینه تحولات جاری در افغانستان بحث و تبادل نظر کند.

قطر پیش‌تر با برپایی نشست‌های متعدد در خاک خود نقشی اساسی در زمینه برقراری گفتگوهای دیپلماتیک و مذاکرات صلح میان طالبان و دولت آمریکا ایفا کرده و از زمان تسلط این گروه بر کابل نیز محل انجام مذاکرات میان نمایندگان طالبان و کشورهای غربی بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس همچنین ضمن اشاره به همکاری‌های پیشین قطر در زمنیه پشتیبانی و تامین امنیتِ عملیات تخلیه بیش از یکصد تبعه انگلیسی از افغانستان در پایان ماه اوت، از تازه‌ترین پرواز صورت گفته در چارچوب همین عملیات در روز دوشنبه گذشته یاد شده که گفته می‌شود در جریان آن ۱۷ تبعه دیگر انگلیس موفق به خروج از خاک افغانستان شده‌اند.

در این بیانیه همچنین از عربستان و قطر به عنوان شرکای مهم انگلیس برای تعمیق روابط این کشور با دوستان و متحدان خود در سراسر جهان در زمینه‌های اقتصادی، فناوری، امنیتی و دفاعی نام برده شده است.

انگلیس پس از نهایی شدن برکسیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) یک توافق تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس به ارزش ۳۰ میلیارد پوند (۴۱.۴ میلیارد دلار) به امضا رساند تا ضمن گشوده شدن فرصت‌های تازه‌ به روی صادرکنندگان انگلیسی، سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه میان انگلیس و کشورهای عضو این شورا بیش از پیش تقویت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید