تیراندازی به معترضان

اعتراضات شدید اروپایی ها علیه محدودیت‌های جدید کرونا

کدخبر: ۴۵۶۳۳۹
در هفته‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی نسبت به انتشار سریع ویروس کرونا در اروپا هشدار داده است. گسترش این ویروس بالاخص در آلمان، بلژیک، هلند، کشورهای اروپای شرقی و روسیه چشمگیر است.
اعتراضات شدید اروپایی ها علیه محدودیت‌های جدید کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، آتش اعتراضات در اروپا نسبت به بازگشت محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید۱۹ و واکسیناسیون اجباری در حال شعله‌ورتر شدن است.

«با همدیگر برای آزادی» از محدودیت‌ها

بنا بر گزارش یورونیوز، پلیس بلژیک روز یک‌شنبه برای متفرق کردن معترضانی که در مرکز شهر بروکسل، پایتخت دست به تجمع زده بودند، از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. برخی تظاهرکنندگان نیز علیه نیروهای پلیس از ترقه و بمب‌های دودزا استفاده کردند. این اعتراضات که در برخی نقاط به درگیری انجامید، در مخالفت با تشدید محدودیتهای وضع شده از سوی دولت برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید۱۹ برگزار شده بود. تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با واکسیناسیون اجباری اعلام کردند.

7

پلیس شمار افراد شرکت کننده در این تظاهرات که «با همدیگر برای آزادی» نام داشت را حدود سی وپنج هزار نفر اعلام کرده است. در این راهپیمایی بزرگ پرچم‌های بسیاری از گروه‌ها از راست‌های افراطی گرفته تا جامعه اقلیت‌ها دیده می‌شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده در میان هزاران معترض، چند تن کلاه خود فلزی بر سر و پرچم نژادپرستان منطقه فلاندر را در دست داشتند و جمعی نیز نشان «ستاره زرد» دوران نازی‌ها برای شناسایی یهودیان را بر لباس‌های خود داشتند.

تیراندازی به معترضان

در روزهای گذشته راهپیمایی‌های مشابهی در بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار شده است. روزهای جمعه و شنبه نیز کشور هلند شاهد اعتراضات گسترده‌ای در این زمینه بود. بنا بر گزارش یورونیوز، طی این اعتراضات که به خشونت نیز کشیده شد، معترضان به سمت پلیس سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند.

8

پلیس هلند اعلام کرده که تنها در لاهه بیش از ۳۰ نفر را در پی ناآرامی‌های روز شنبه دستگیر کرده است. نیروهای پلیس هلند برای عقب  راندن تظاهرکنندگان از تجهیزات کامل، از جمله ماشین آب پاش استفاده کرده‌اند. در شهر بندری روتردام نیز سه نفر در اثر تیراندازی پلیس زخمی شدند. بر اساس اعلام پلیس هلند، نیروهای انتظامی در روتردام ۵۱ نفر را بازداشت کردند که حدود نیمی از آن‌ها زیر سن قانونی بوده‌اند.

شتاب سریع شیوع در اروپا

هم‌چنین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در روز یک‌شنبه هزاران نفر  در اعتراض به محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از شیوع ویروس  کرونا، در خیابان‌های ایتالیا، کرواسی، اتریش و جزایر گوادلوپ فرانسه در دریای کارائیب دست به تجمع و اعتراض زده‌اند. این افراد به صدور پاسپورت واکسیناسیون، برنامه‌های دولت‌ها برای محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه جهت مبارزه با شیوع کرونا و اجباری شدن واکسیناسیون معترض هستند.

2

در هفته‌های اخیر سازمان بهداشت جهانی نسبت به انتشار سریع ویروس کرونا در اروپا هشدار داده است. گسترش این ویروس بالاخص در آلمان، بلژیک، هلند، کشورهای اروپای شرقی و روسیه چشمگیر است. طی دو روز گذشته نزدیک هفتاد درصد کل مبتلایان ثبت شده در جهان متعلق به اروپا بوده است. به همین سبب دولت‌های اروپایی در حال بازگرداندان محدودیت های سابق هستند.

1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید