واکنش سازمان ملل به خشونت‌های قزاقستان

کدخبر: ۴۶۷۴۴۹
اقتصادنیوز: سازمان ملل در واکنش به بروز خشونت‌ها در قزاقستان، از همه طرف‌های درگیر خواست تا مسایل را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.
واکنش سازمان ملل به خشونت‌های قزاقستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در پی ناآرامی های اخیر در قزاقستان، از همه طرف ها در این کشور خواست از خشونت دوری کنند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی گفت: ما از نزدیک وضعیت قزاقستان را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد ما بار دیگر از همه طرفها می خواهیم از خود خویشتنداری نشان داده و از خشونت دوری کنند و مسایل را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت:  توقف خشونت ها اهمیت دارد. مردم باید به صورت مسالمت آمیز اعتراض های خود را بیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه "کشتن افسران پلیس و معترضان غیر قابل قبول است" ، اظهار داشت در هر وضعیتی و هنگام ایجاد نظم عمومی، نیاز است که حقوق بشر و استانداردها و قوانین بین المللی هنگام برقراری نظام مجدد عمومی رعایت شود.

کمیسر عالی حقوق بشر روز گذشته به مقامات قزاقستانی یاداوری کرد که استفاده از زور به خصوص تیراندازی باید در شرایط بسیار خاص و به عنوان آخرین ابزار علیه اشخاص خاص جهت جلوگیری از تهدید حتمی مرگ یا جراحت استفاده شود.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور ۱۵ دی ماه استعفا کرد.

وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد رویدادهای ساعات گذشته در این کشور با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده  است. بنابر اعلام وزارت کشور قزاقستان، بیش از ۳ هزار تن در جریان ناآرامی ها در اعتراض به افزایش بهای گاز در این کشور دستگیر و ۲۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

به گزارش پایگاه خبری «برناما»،  این گزارش ابتدا در شبکه رسمی دولت قزاقستان موسوم به «خبر ۲۴» منتشر شده که بر اساس آن، دست کم ۱۸ تن از نیروهای نظامی زخمی شده اند. در حال حاضر نیروهای امنیتی با هدف برقرای نظم و امنیت در ۷۰ مرکز در این کشور مستقر شده اند.

"قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی و تامین مالی شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک، حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.

معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رئیس جمهوری، خانه او را به آتش کشیدند و همچنین هشت نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.

دولت قزاقستان روز چهارشنبه درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سراسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید