افشاگری وال‌استریت ژورنال درباره ابتلای اعضای سفارت آمریکا در سوئیس و فرانسه به یک بیماری مرموز!

کدخبر: ۴۶۸۹۰۳
اقتصادنیوز: روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دیپلمات های آمریکایی در سوئیس و فرانسه به بیماری مرموز "سندرم هاوانا" مبتلا شده‌اند.
افشاگری وال‌استریت ژورنال درباره ابتلای اعضای سفارت آمریکا در سوئیس و فرانسه به یک بیماری مرموز!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از به گزارش ایرنا، وال استریت ژونال پنجشنبه شب گزارش داد که حداقل سه دیپلمات در سفارت ایالات متحده در ژنو علائم مطابق با سندرم هاوانا را تجربه کردند و حداقل یک نفر برای درمان بیشتر به ایالات متحده منتقل شد. یک مورد نیز در پاریس شناسایی شده است.

سندرم هاوانا مجموعه‌ای از علائم ناتوان کننده است که برای اولین بار افسران اطلاعاتی ایالات متحده و کارکنان سفارت مستقر در هاوانا  در اواخر سال ۲۰۱۶ مبتلا شده اند. در سال بعد، دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان علائم مشابهی را گزارش کردند. محققانی که این وضعیت را بررسی می‌کنند، بیان کرده‌اند که سندرم یا نشانگان هاوانا، که در ابتدا به عنوان هیستری جمعی یا واکنشی ناشی از دلایل روان‌تنی مانند استرس، نادیده گرفته شد؛ ممکن است نتیجه استفاده از تسلیحات مایکروویوی باشد. سندروم هاوانا علائم مشابه علائم ضربه مغزی یا آسیب خفیف به سر دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: وزارت امور خارجه ایالات متحده هنوز نمی داند که چه چیزی باعث این بیماری ها می شود یا چه کسی مسئول آن است.

بلینکن در ادامه افزود: ما در دولت به سختی کار می کنیم تا بفهمیم چه اتفاتی رخ داده است و چه کسی مسئول است و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که از هر کسی که مبتلا شده است مراقبت صورت می گیرد و از همه مردم خود تا حد امکان محافظت می کنیم.

بلینکن در حالی مدعی است که از مقامات و دیپلمات های آمریکا در برابر سندروم هاوانا محافظت صورت می گیرد که در ماه گذشته "مارک لنزی" یکی از اعضای سرویس‌های امنیتی دیپلماتیک آمریکا در گوانگژو چین از آنتونی بلینکن و وزارت خارجه ایالات متحده به علت ابتلا به سندروم هاوانا شکایت کرد.

لنزی در شکایت خود علیه وزارت خارجه و آنتونی بلینکن ادعا کرد که از سال ۲۰۱۷ او و خانواده‌اش علائم شدید سندرم هاوانا با سردرد، سبکی سر، حالت تهوع، خونریزی از بینی، بی‌خوابی و از دست دادن حافظه را داشته‌اند.

به گفته لنزی، وزارت امور خارجه آمریکا این مشکل را کم اهمیت جلوه داده و تلاش های وی برای بررسی علل وضعیت وی را تضعیف کرده است.

حتی پس از تلاش لنزی برای هشدار دادن به همکارانش در مورد "خطر احتمالی" سندروم هاوانا، از طرف وزارت امور خارجه آمریکا دستور داده شد تا وی تحت معاینه روانپزشکی قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید