محکومیت کشتار غیرنظامیان یمنی توسط سازمان ملل

کدخبر: ۴۷۰۶۶۷
اقتصادنیوز: سازمان ملل حملات ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمن را محکوم کرد.
محکومیت کشتار غیرنظامیان یمنی توسط سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دبیرکل سازمان ملل حملات هوایی اوایل امروز توسط ائتلاف سعودی علیه یک بازداشتگاه در شهر صعده یمن را محکوم کرد و خواستار تحقیقات فوری و شفاف در این زمینه شد.

 آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی افزود: گزارش های اولیه حاکی از کشته شدن دست کم ۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر از زندانیان  در نتیجه این حمله هوایی است.

وی تصریح کرد: حملات هوایی بیشتر در نقاط دیگر یمن و نیز کشته و زخمی شدن غیرنظامیان از جمله کودکان گزارش شده است.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: حمله هوایی به تاسیسات مخابراتی در الحدیده  خدمات حیاتی اینترنت را در بسیاری از نقاط کشور به طور قابل توجهی مختل کرده است.

 گوترش به همه طرف های جنگ یمن یادآور شد که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی در قوانین بشردوستانه بین المللی ممنوع است.

 وی همچنین از همه طرف های درگیر در جنگ یمن خواست که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه عمل کنند و از غیرنظامیان در برابر خطرات ناشی از عملیات نظامی محافظت کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات فوری، موثر و شفاف در مورد این حملات و پاسخگویی شد.

گوترش خواستار تنش زدایی فوری در یمن شد و از طرفین خواست با فرستاده ویژه سازمان ملل  برای پیشبرد روند سیاسی جهت دستیابی به راه حل مذاکره در راستای پایان درگیری ها، تعامل کنند.

دبیر کل سازمان ملل همچنین با یادآوری بحران انسانی شدید در یمن، از امدادگران و سایر ذینفعان خواست با تامین بودجه، دسترسی و سایر حمایت ها تلاش های امدادی بشردوستانه در یمن را ممکن سازند.

رسانه‌های یمنی روز جمعه از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به بازداشتگاهی در استان صعده خبر دادند.

شبکه خبری المیادین به نقل از سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که در حمله ائتلاف سعودی به زندانی در استان صعده واقع در شمال یمن دست کم ۷۰ تن کشته و ۱۳۸ تن زخمی شدند.

رییس دفتر وزارت بهداشت یمن در صعده نیز به المیادین گفت: بیش از ۵۰ تن همچنان زیر آوار هستند.

جنگنده‌های نیروهای متجاوز عربستان و امارات در ادامه جنایات در یمن در ساعات گذشته بیش از ۷۰ بار استان‌های مختلف این کشور  را بمباران کردند که بر اثر آن ده‌ها شهروند غیر نظامی کشته و مجروح شدند و به اموال خصوصی و عمومی خساراتی وارد شد.

این حملات علیه مردم مظلوم یمن در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت و گو با وزیر خارجه عربستان وعده تجهیز نظامی شرکای واشنگتن را در منطقه خلیج فارس داد.

وزیر خارجه دولت آمریکا مدعی تعهد واشنگتن برای کمک به شرکای حوزه خلیج فارس برای بهبود توانایی های دفاعی آنها علیه تهدید ها در منطقه و همچنین اهمیت کاهش آسیب به غیر نظامیان شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در یک قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید