آرش اباذری، یک فیلسوف جوان و کم ادعا؛

نخبه کشی در ایران؛ سرمایه هایی که سوخت می شود

کدخبر: ۴۷۱۰۱۴
در کنار محمد فاضلی جامعه شناس، یک چهره علمی دیگر نیز از دانشگاه اخراج شده است. کسی که در فضای واقعی و مجازی کمتر درباره‌اش سخن گفته می‌شود.
نخبه کشی در ایران؛ سرمایه هایی که سوخت می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به این سوابق توجه کنید:

فارغ التحصیل دبیرستان علامه حلی تهران (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان-سمپاد)،

رتبه برتر دو رقمی کشوری کنکور سراسری تجربی و دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران،

فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه اسکس انگلستان،

مطالعه فلسفه در آلمان و در ادامه فارغ‌­التحصیل فلسفه در دوره دکترا از دانشگاه «جانز هاپکینز آمریکا»،

چاپ مقاله در ژورنال علمی بسیار مهم «هگل بولتین» و انتشار پروژه تحقیقاتی‌ او در قالب کتابی از سوی انتشارات بسیار برجسته و مطرح دانشگاه کمبریج Cambridge با موضوع ساختارهای سلطه اجتماعی در نظام‌های اقتصادی و سرمایه‌داری.

***

با این سوابق عالی به سادگی می‌توان در بهترین و برترین دانشگاه‌های آمریکا یا اروپا صاحب کرسی استادی شد، اما صاحب این سوابق تصمیم گرفت در دانشگاه­های ایران تدریس کند به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی داخلی رفت و در ابتدا به عنوان پژوهشگر پسادکترا و سپس به عنوان پژوهشگر مقیم مشغول به کار شد.

در ادامه با توجه به کارنامه بسیار عالی، به گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، دعوت شد برای عضویت در هیئت‌علمی در آن دانشگاه اقدام کرد اما نتیجه آن تامل برانگیز است: فرآیند استخدامش ناتمام ماند و عملا اخراج شد.

 این روزها اکثر نخبگان برای محمد فاضلی جامعه شناس اخراج شده از دانشگاه شهید بهشتی هشتگ می‌زنند غافل از اینکه یک نفر دیگر نیز هست؛ آرش اباذری فیلسوفی که نسبتی با همنام جامعه شناس خود ندارد اما خبر اخراج او به دلیل هم­زمانی با خبر جامعه‌شناس معروف دیگر ایران کمتر به گوش رسید.

اباذری فیلسوف جوان 42 ساله و کم‌­ادعایی است که با یک کارنامه درخشان به وطن برگشت تا در کشور خود به تدریس بپردازد. به شهادت اکثر شاگردانش در کلاس‌­ها بحث سیاسی یا روشنفکری نمی‌کند و صرفا وقت کلاس را به مباحث علمی اختصاص می‌دهد، برخلاف بسیاری از اساتید، سلایق شخصی خودش را در موضوع درس تأثیر نمی‌دهد و موضوع درس را بی‌طرفانه و از موضع بسیار انتقادی طرح می‌کند.

برخلاف بسیاری از اساتید علوم انسانی ایران، به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی وحوزه‌های متعدد فلسفه تسلط دارد و در همین مدت کوتاه حضور در ایران نظریه انتقادی، هگل، ارسطو، روسو و بسیاری مباحث متنوع دیگر را ارائه کرده و به پیش برده است. اما او هم مانند محمد فاضلی از ترم جدید با وجود تایید و پذیرش گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، به دلیل مخالفت هسته مرکزی جذب وزارت علوم از دانشگاه صنعتی شریف اخراج و در ترم جدید درسی را نخواهد داشت.

گفته می‌شود علت اخراج این استاد مطرح، دخالت و مخالفت‌های فردی بازنشسته ولی با نفوذ است که در ایران به مدافع نظریه «دخالت دین در علم» مشهور است و در مصاحبه‌های متعدد مدعی شده است که شخصی چون اباذری نمی‌تواند جواب سؤالات فلسفی و دینی دانشجویان را بدهد و برای همین حق تدریس ندارد!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید