پیش‌بینی قیمت اونس جهانی در هفته‌های آتی

طلا در انتظار آزمون واکسن فایزر

کدخبر: ۳۷۲۵۸۲
قیمت طلا در نیمروز چهارشنبه با 0.07 درصد کاهش نوسان چندانی نداشت.
طلا در انتظار آزمون واکسن فایزر

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت اونس طلا امروز در ساعت 4 بعد از ظهر با 1 دلار افزایش تقریباً بدون تغییر بود. روند امروز به جز عدم افزایش‌های نیمه شب شبیه روند دیروز بوده است. قیمت هر اونس طلا اکنون بر روی 1874 دلار قرار دارد. 

نمودار طلا

عوامل سیاسی مؤثر بر آینده قیمت طلا

مهمترین عواملی که می‌توانند طلا را به کانال 1900 بازگردانند اکنون در دور دست قرار دارند.  با این که تحلیل‌گران احتمال آن را کم می‌دانند، پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا می‌تواند موجب صعود قیمت طلا شود. نتیجه این انتخابات به ایالت جورجیا بستگی دارد. در این ایالت دور دوم انتخابات سنا قرار است 55 روز دیگر در تاریخ 5 ژانویه یا (15 دی ماه) برگزار شود.

مهم‌ترین دلیل رابطه پیروزی دموکرات‌ها در سنا و افزایش قیمت طلا، تصویب محرک‌های مالی بیشتر  توسط این حزب برای مقابله با بحران کرونااست.اما حتی در صورتی که سنا جمهوری‌خواه بماند، جو بایدن پس از تحلیف 20 ژانویه (30 دی ماه) می‌تواند با فرمان اجرایی، محرک‌های مالی فوری را اعمال کند.

دلیل سیاسی دیگری که می‌تواند به افزایش قیمت طلا منجر شود رئیس جمهور مستقر دونالد ترامپ است. یکی از راه‌های که وی می‌تواند با ایجاد نا‌اطمینانی قیمت طلا را افزایش دهد، ادامه عدم پذیرش نتایج انتخابات آمریکا است. اگرچه تا امروز این ادعا‌ها تا به امروز خیلی جدی گرفته نشده‌اند، مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه همچنان از آن‌ها با احتیاط پشتیبانی می‌کنند.

واکس فایزر قیمت طلا را به کجا می‌برد؟

واکسن فایزر عاملی خارج از دنیای سیاست است که می‌تواند بر قیمت طلا بسیار مؤثر باشد. همان‌طور که در روز دوشنبه مشاهده کردیم این واکس ابتدا 100 دلار و در نهایت 80 دلار به قیمت طلا قیمت خورد. این واکسن در صورت تایید  سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) می‌تواند کمتر از دو هفته دیگر، موجب کاهش بیشتر قیمت طلا شود.  اما در صورتی که اف‌دی‌ای آن را تایید نکند، مجددا برای قیمت طلا مثبت خواهد بود.

اما به گفته برخی از تحلیل‌گران مسئله به این سادگی نیست. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند با توجه به نرخ بهره نزدیک به صفر فدرال رزرو، بهبود اقتصادی حاصل از در دست داشتن واکس کرونا سبب تورم و افزایش قیمت طلا می‌شود. 

لاکلن شاو، رئیس تحقیقات کالاها در بانک ملی استرالیا گفت، «بعید است بانک‌های مرکزی موضع نرخ بهره پایین ​​خود را در کوتاه مدت و میان مدت تغییر دهند زیرا برای عرضه واکسن زمان می‌برد. در حالی که اگر انتظارات تورمی در نتیجه افزایش فعالیت اقتصادی از واکسن افزایش یابد، قیمت طلا هم افزایش خواهد یافت». دلیل چنین اتفاقی این است که طلا به عنوان یک پناهگاه در برابر تورم و کاهش ارزش پول در نظر گرفته می شود.

«ولز فارگو» پیش‌بینی خود را اصلاح می‌کند

جان لا فورژ ، رئیس استراتژی دارایی شرک خدمات مالی ولز فارگو ، پیش‌بینی چشم‌‌انداز طلا خود را در نتیجه اتفاقات روز دوشنبه(خبر توسعه واکسن) به روز کرده است. پیش‌بینی قبلی او 2100 دلار در هر اونس تا پایان سال بود. لافورژ اظهار داشت که اگرچه بعید است طلا تا پایان سال به بالای 2000 دلار در هر اونس برسد، اما او بسیار مطمئن است که قیمت طلا در سال 2021 به 2300 دلار خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید