حداقل دستمزد کارگر باید چند میلیون تومان باشد؟

کدخبر: ۲۸۰۸۵۲
اقتصاد نیوز: رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت که اگر کارگر بخواهد حداقل دستمزد را بگیرد باید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کند.
حداقل دستمزد کارگر باید چند میلیون تومان باشد؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز کارگر درباره وضعیت این قشر از جامعه و افزایش دستمزد کارگران در سال جدید اظهار داشت: دستمزد جدیدی به حقوق کارگران افزوده شده است اما بعضی از کارفرمایان اضافه‌کاری‌ها را حذف کرده‌اند. به همین دلیل نگرانی‌های جدید به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اگر قیمت کالا و خدمات افزایش نیافته بود، افزایش حقوق کارگران معنادار بود. اما وقتی که همه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است، افزایش حقوق کارگران نیز یک امر طبیعی بوده و به موازات افزایش قیمت‌هاست. با این وجود هم‌اکنون کارفرمایان در کنار افزایش حقوق به حربه‌هایی مثل تعدیل نیرو یا حذف اضافه‌کاری متوسل شده‌اند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به پیشنهادات فراکسیون کارگری مجلس برای افزایش دستمزد کارگران گفت: متأسفانه در مورد مزدها به موقع تصمیم‌گیری نشده است. بسیاری از کشورها که وضعیت قیمت‌ها شناور است، مزدها را شناور می‌کنند به عبارت دیگر درباره مزدها به طور ماهانه تصمیم می‌گیرند. من افزایش حقوق فعلی را یک واکنش به عدم تصمیم‌گیری به موقع می‌دانم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما در فراکسیون کارگری مجلس حداقل دستمزد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای کارگران و افزایش ماهانه بوده است، تصریح کرد: تاکنون این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفته است ان‌شاءالله بتوانیم مسئله دست‌مزد را پویا کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: آنچه که امروز مغفول مانده است اصل عمل به همین عدد است. اگر کارگر بخواهد حداقل دستمزد را بگیرد باید همین مبلغ را بگیرد. هر چه کمتر بگیرد باید از جایی از خوراک، پوشاک یا مسکن خود بزند. این عدد را ما به دست نیاورده‌ایم بلکه تصمیم دولت، کارگر و کارفرمایان است. این مبلغ یک عدد رسمی است.

محجوب ادامه داد: کارگر در رابطه با معیشت بغض در گلویش است. ما برای رسیدن به مبلغ ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تلاش کرده‌ایم و کار آماری انجام داده‌ایم. اما کسی تلاشی برای تحقق این مبالغ مصوب نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد مسائل کارگری گفت: مسئله حقوق و معیشت فقط بخشی از مسئله کارگری است. مسائل کارگری اساساً شامل مسائل بسیار زیادی است. کار زنان، سوء استفاده از کودکان، عدم توجه به ساعت‌های کار، عدم توجه به وضعیت درمانی و مسائل بیمه‌ای همه و همه جزء مسائل کارگری است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همگی در این ایام به مسائل کارگران توجه کنند. مسئولان باید از طریق تلاششان به کارگران بگویند که ما با شما همراهیم و یک راه را می‌رویم. انتظار نداریم کسی نمک روی زخم کارگران بپاشند. بعضی با گفتارشان روی زخم کارگران نمک می‌پاشند. سخن من به آنها این است که اگر همراهی نمی‌کنید، ساکت باشید. طلب ما یاری کارگران است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید