نگاهی به بازار سرمایه در اردیبهشت ماه

کدخبر: ۲۸۵۱۳۰
اقتصادنیوز- اقتصاد کشور در اردیبهشت با اخبار ضد و نقض سیاسی و اقتصادی روبرو شد که روند معاملات بازار سرمایه را تحت شعاع خود قرار داد.
نگاهی به بازار سرمایه در اردیبهشت ماه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ بازار سرمایه در پایان معاملات اردیبهشت ماه سال جاری با 10 هزار و 716 واحد افزایش نسبت به ماه گذشته، به رقم 215 هزار و 92 واحد رسید که این آمار نشان دهنده رشد بیش از پنج درصدی شاخص بورس در مقایسه با معاملات انجام شده در ماه فروردین است.


** شتاب رشد شاخص بورس در اردیبهشت ماه
«علی اسلامی» کارشناس بازار سرمایه امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در روزهای آغازین اردیبهشت ماه شاهد تداوم روند صعودی شاخص بورس با شدت بیشتری نسبت به فروردین ماه بودیم، گفت: در روزهای میانی ماه با حجم قابل توجهی از اخبار متناض منفی در عرصه بین المللی مواجه شدیم که در این زمان شاخص روند نزولی را در پیش گرفت، اما در روزهای پایانی این ماه با کم اثر شدن تاثیر پذیری بازار از اخبار منتشر شده دوباره شاهد روند صعودی شاخص در بازار سرمایه بودیم.
به گفته اسلامی، شدت روند صعودی و پایداری شاخص بورس در روزهای پایانی ماه اردیبهشت قابل مقایسه با نخستین روزهای ماه نبود.

** تاثیرپذیری بورس از برگزاری مجامع
اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع و انتشار گزارش 12 ماهه شرکت ها، بازار عکس العمل متفاوتی را بر روی صنایع از خود نشان دهد و بر روند بازار تاثیرگذار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با انتشار گزارش های پتروشیمی، معدنی و پالایشی بازار روند بهتری را در پیش می گیرد، افزود: ممکن است که شرکت های خودرویی و برخی دیگر از صنایع مانند صنایع غذایی که توقع داریم در سال 98 صنایع پیشرو باشند روند نزولی را طی کنند.

** سایه سنگین ریسک های سیاسی بر بازار 
اسلامی به وجود ریسک های سیستماتیک در بازار اشاره و بیان کرد: عمده این ریسک ها که ناشی از مسایل سیاسی است، سایه سنگینی را در بازار ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه با معاملات خود چنین موضوعی را ثابت کرده که در زمان وقوع یک ریسک سیستماتیک سیاسی، شدت اثربخشی مساله سیاسی به وجود آمده در روزهای اولیه بیش از روزهای بعد خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می رسد که اگر روند ریسک سیستماتیک سیاسی با وضعیت موجود هماهنگ شود، تاثیرپذیری این ریسک ها بر بازار کم می شود.

** روزهای مثبت در انتظار بازار سرمایه
اسلامی با تاکید بر اینکه در خرداد ماه می توان از بازار انتظارات بهتری را داشته باشیم، گفت: در صورت کاهش ریسک سیاسی، موفقیت سیاست های دولت در راه اندازی بازار متشکل ارزی و نیز همسویی شرایط سیاسی با وضع موجود می توان در انتظار روند نزولی قیمت ارز در بازار غیررسمی باشیم که این امر باعث می شود تا بخشی از این نقدینگی ها که به سمت بازار ارز رفته بودند تغییر مسیر دهند و به سمت بازار سرمایه هدایت شوند؛ به همین دلیل می توان در انتظار روند افزایشی شاخص بورس بود.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اگر راه اندازی بازار متشکل ارزی را در کنار انتشار گزارش های 12 ماه شرکت ها - که باعث شفافیت بازار سرمایه می شود - بگذاریم، متوجه خواهیم شد که بیشتر صنایع در خرداد ماه روند صعودی را تجربه می کنند اما برخی از صنایع مانند خودرویی ها بسته به کیفیت گزارشی که منتشر می کنند ممکن است نتوانند خود را همراه با بازار کنند و همسو با دیگر صنایع در حرکت باشند.

** شاخص بورس دنباله رو روند فروردین ماه
«عظیم ثابت»، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا می گوید که بازار سرمایه در اردیبهشت، افزایش شاخص بورس و رشد بازار سرمایه را تجربه کرد.
وی خاطرنشان کرد: در زمان ورود به ماه اردیبهشت، شاخص کل بر روی کانال 200 هزار واحد قرار داشت که این روند تا پایان ماه با افت و خیزهای زیادی همراه شد.
ثابت افزود: بازار تا 15 اردیبهشت ماه مثبت بود اما یکباره بعد از آن دچار یک سری از اصلاحات و ریزش های شدید شد.

** سهامداران تازه وارد، عامل اصلی ریزش شاخص بورس
ثابت افزود: همیشه این ایده نزد سهامدارانی که کوتاه مدت وارد بازار سرمایه می شوند وجود دارد که در زمان شتاب و رشد شاخص، اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند و بعد به محض مطرح شدن کوچکترین اتفاق و شایعه ای که زمینه ریسک را در بازار ایجاد می کند، اقدام به شناسایی و دریافت سودهایی که در این مدت به دست آورده اند کنند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خروج سهامداران تازه وارد از بازار سرمایه منجر به افت شاخص بورس از 15 اردیبهشت به بعد شد، اظهار داشت: این روند یک هفته طول کشید و بعد از آن بازار دوباره شاخص وارد مدار رشد شد اما به کانال اصلی بازار که 224 هزار واحد بود نرسید و شاخص در نهایت بر روی کانال 215 هزار واحد به معاملات خود در اردیبهشت ماه پایان داد.
وی اظهار داشت: ارزش معاملات در نیمه نخست اردیبهشت ماه افزایش یافت و به روزی بیش از سه هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید اما اکنون این میزان نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان رسیده است و بازار وارد فاز احتیاط بیشتر شد.

** اردیبهشت، برترین ماه در بازار سرمایه
ثابت، ماه اردیبهشت را یکی از ماه های مثبت در بازار سرمایه دانست و افزود: شاخص در این ماه حدود 10 هزار واحد رشد کرد که می توان گفت در این مدت حدود 5.5 درصد رشد شاخص و 15 درصد رشد بازدهی داشته ایم.
وی افزود: بازار سرمایه در طول یک ماه 15 درصد بازدهی را در اختیار سهامداران قرار داد؛ این آمار در برابر نرخ سود 15 درصدی بانک ها، نشانگر یک آمار رویایی است.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بیشتر بازارها در کنار بازار سرمایه تحرک خاصی را تجربه نکردند و از جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار نبودند.

** دلایل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس
ثابت با اشاره به تنش های سیاسی که مانع رشد بیشتر شاخص بورس شد، گفت: کشورهایی که از ما نفت خرید می کردند از فهرست معافیت های آمریکا خارج شدند که این موضوع زنگ خطری برای صادرات نفت و بهانه هایی بود که به دست بازار آمد تا بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی به دیگر عوامل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس اشاره و بیان کرد: در کنار این موضوع حرکت ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس و افزایش تنش ها در منطقه از جمله مسایلی بود که بیشترین تاثیر را بر روند بازار سرمایه داشت و بازار را به سمت روند منفی پیش برد.

** پش بینی بازار سرمایه در خردادماه
ثابت معتقد است که اگر خبرهای منفی بیشتری مطرح نشود، خرداد و تیر بهتری را در بازار سرمایه نسبت به ماه اردیبهشت تجربه خواهیم کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون بحث قیمت ارز برای شرکت های صادرات محور در حال واقعی شدن است، گفت: سال گذشته قیمت ارز برای این شرکت ها 4200 تومان در نظر گرفته شده بود اما اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 14 هزار تومان و در سامانه نیما تا حدود 11 هزار تومان افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این بدین معناست که امکان تداوم سودآوری برای شرکت هایی که بتوانند صادرات داشته باشند بیشتر است؛ این موضوع نکته ای مثبت برای بازار سرمایه محسوب می شود.

** تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه
ثابت به تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تشکیل هر بازاری، بازویی برای عرضه های منطقی تر ایجاد می کند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازار متشکل ارزی می تواند ضمن کاهش شوک های ارزی، دامنه نوسان را محدود و شفافیت در بازار را افزایش دهد.
وی افزود: انجام اقدامات مربوط به راه اندازی بازار متشکل ارزی می تواند خبری مثبت برای بازار سرمایه تلقی شود.
ثابت در پایان با تاکید بر اینکه ما از هر بازاری که براساس عرضه و تقاضا و ساز و کار دقیق قیمت گذاری باشد استقبال می کنیم، گفت: راه اندازی بازار متشکل ارزی زمینه جمع آوری ارزهایی مانند ارز دبی و سایر کشورها را فراهم می کند و از ارزهای چندنرخی نجات پیدا خواهیم کرد که این موضوع می تواند برای بازار سرمایه مثبت ارزیابی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید