ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل ها

کدخبر: ۲۸۵۸۵۹
اقتصادنیوز: دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس آیین نامه جدید این وزارتخانه ساخت و ساز بر روی گسل ها در کلانشهرها ممنوع شده و باید برای جلوگیری از آن دستگاه های مربوطه اهتمام جدی داشته باشند .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی بیت اللهی روز یکشنبه دردر جلسه شواری هماهنگی مدیریت بحران استان اردبیل افزود: وزارت راه و شهرسازی ساخت و ساز برج ها ،مدارس ،بیمارستان ها ،ستاد فرماندهی نظامی ،مستحدثات مرتبط با آب ،برق،مخابرات و گاز را در پهنه حریم گسل ممنوع اعلام کرده  است و در مرحله اول اجرای آن از کلانشهر ها  و سپس در مراکز استان های دیگر عملیاتی می شود.
 بیت اللهی با بیان اینکه این آِیین نامه و نظام نامه آن باید حقوقی شود، گفت: امروزه در بیشتر کشورها مقررات ساختمان رعایت و  ساخت و ساز بر روی گسل ها ممنوع است ودر ایران هم  شوراهای شهر و شهرداری ها و  راه و شهر سازی نباید مجوز ساخت در روی گسل ها را صادر کنند .
وی بیان کرد: حرکت خوبی در کلانشهرها در ارتباط با جلوگیری از ساخت و ساز روی گسل انجام شده و مقرر است در مراکز استان ها هم شهرهای پر مخاطره شناسایی و اقدام لازم جهت جلوگیری از ساخت و ساز روی گسل ها بعمل آید .
دبیر کارگروه ملی زلزله وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه  بیشتر شهر های کشور ما در جوار گسل بنا شده اند ، افزود:وزرات راه و شهرسازی مصمم است نقاط حادثه خیز را در مناطق مختلف شناسایی و برای مقاوم سازی و یا دیگر اقدامات لازم برنامه  ریزی کند .

وی اضافه کرد: 22 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود  دارد که 9 میلیون آن غیر اسکلت دار است بطوریکه نسبت ساختمان های اسکلت دار به غیر اسکلت دار 1.3 دهم است .
بیت اللهی در مورد استان اردبیل گفت: تعیین حریم گسل ها در اردبیل  و سرعین و بعد به ترتیب اولویت دیگر شهر ها شناسایی می شود .
دبیر کار گروه ملی زلزله وزارت راه وشهرسازی بیان کرد: در استان  اردبیل  347 هزار واحد مسکونی براساس آمار سال 95 وجود دارد که روی گسل واقع شده است .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید