دولت قول ایجاد چند شغل جدی را تا پایان سال داده است؟

کدخبر: ۲۹۰۸۳۸
اقتصاد نیوز: رییس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد ۹۸۰ هزار شغل جدید تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه فراکسیون تولید و اشغال مجلس در مناطق روستایی و عشایری با بیان اینکه ما دو طرح برای اشتغال در دستور کار داریم افزود: یک طرح که از دو سال قبل آغاز شد در خصوص اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بوده است.

وی اضافه کرد: منابع لازم برای اجرای این طرح از یک و نیم میلیارد دلار تسهیلاتی که می بایست از صندوق توسعه ملی استفاده شود تامین شده است. نوبخت گفت: نظام بانکی نیز به همین اندازه و معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار را اضافه خواهد کرد تا بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان اشتغال در مناطق روستایی و­­ عشایری قرار دهیم.

نوبخت با بیان اینکه این سیاست یک بخش از طرح اشتغال بوده و اکنون در دست اجرا­ است افزود: در جلسه امروز در خصوص نحوه عملکرد و اشکالات در مسیر اجرای­ این طرح بحث و بررسی شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مشخص شده که از این یک و نیم میلیارد دلار چیزی معادل یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار­ از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد که معادل ریالی آن بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. باید پیگیری کنیم که آیا بانک ها به همین میزان پرداخت کرده اند و کارها تا چه حدی پیش رفته که این کار جزو برنامه های نظارتی فراکسیون اشتغال و تولید مجلس است.

وی با بیان اینکه یک برنامه اشتغال فراگیر نیز داریم گفت: اشتغال فراگیر فراتر از مناطق روستایی و عشایری است. نوبخت اضافه کرد: برای این کار تبصره ۱۸ مشخص کرد­ از منابع مختلف تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی و همچنین از ردیف هایی که در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معین شد باید بتوانیم حدود ۹۸۰ هزار فرصت شغلی­ ایجاد کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد :‌ در این خصوص و برای ایجاد فرصت های ­شغلی­ در حوزه های مختلف از جمله بخش مسکن ­بافت های فرسوده، صنعت و معدن، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و برای سیاست های فعال بازار کار و در بخش­ فرهنگ و هنر چه زمینه هایی وجود دارد.

نوبخت گفت: این ۹۸۰ هزار فرصت شغلی محصول فعالیت در تک تک این بخش هایی است که در قالب ۸ برنامه ترسیم شده است. وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه و فراکسیون اشتغال مجلس دو کار را باید انجام دهند گفت: سازمان برنامه و بودجه وظیفه برنامه ریزی و تامین بودجه لازم و ابلاغ آن به دستگاه های مسئول را بر عهده دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه ضمن اینکه خود نظارت بر اجرای این موضوع را دارد، فراکسیون اشتغال مجلس نیز که قانون اولیه را تصویب کرده است، نظارت بر این برنامه ها را در مرحله اجرا بر عهده خواهد داشت.

نوبخت گفت: در جلسه آینده بانک هایی که در این خصوص قبول مسئولیت کرده اند و نیز دستگاه هایی که ۲۰ درصد اعتبارات لازم در خصوص ایجاد اشتغال از ۹۸۰ هزار فرصت شغلی را دریافت کرده اند باید گزارش خود را ارائه دهند تا بتوانند بقیه ­اعتبارات را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد که در هر جلسه افراد ذیربط در این خصوص دعوت شده و از آنان گزارش کار در خصوص ایجاد اشتغال گرفته شود تا محصول همکاری میان فراکسیون اشتغال مجلس با سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های اجرایی و نظام بانکی به ایجاد شغل برای جوانان منجر شود.

نوبخت با بیان اینکه ۹۸۰ هزار شغل تا پایان امسال باید ایجاد شود و این برنامه دست یافتنی است گفت:­ در حال حاضر مشخص شده به عنوان مثال در حوزه مسکن ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بافت فرسوده احیاء شود که اعتبار آن مشخص است و در طول یک سال اگر این کار انجام شود، به همان میزان شغل ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ­­احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و ۵۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در شهرها افزود: هر کدام از این برنامه ها مشخص شده و میزان اشتغال هر یک از انها نیز تعیین شده است.

نوبخت به عرصه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این عرصه مقرر شده که در زمینه کشت گلخانه ای فعالیت صورت گیرد که در این خصوص چقدر کشت گلخانه ای و در چه عرصه هایی می توان کشت گلخانه ای انجام داد، همه مشخص شده است.

وی افزود: اگر دستگاه های مربوطه بتوانند ۲۰ درصد از اعتبار ایجاد اشتغال را که دریافت کرده اند، برنامه خود را به طور کامل انجام دهند مابقی را نیز خواهند گرفت. نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۷۰ درصد اعتبار لازم در خصوص ایجاد اشتغال را دریافت کرده است گفت: این معاونت اعتبار را دریافت ­و در ازای آن شغل ایجاد کرده و گزارش آن را نیز داده و پس از بررسی مشخص شد که توانسته به آن اهدافی که تعیین کرده ایم دست یابد که دوباره به این دستگاه اعتبار پرداخت شده است.

نوبخت تصریح کرد: در بازه زمانی یکسال امکان اجرای هشت برنامه اعلام شده در رسته فعالیت های مختلف وجود دارد و باید به آن عمل کرد. نوبخت گفت: زمانی باید نگران باشیم که یا پول و یا برنامه نداشته باشیم در صورتی که اکنون برای این بخش هم برنامه و هم اعتبار ان مشخص شده و جز اجرای برنامه کار دیگری نباید انجام داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اینکه دستگاه هایی که ۲۰ درصد اعتبار برای ایجاد اشتغال را دریافت کرده اند­ تا­ چه زمان می بایست اشتغال لازم را ایجاد کرده و گزارش آن را ارائه دهند گفت: این ۲۰ درصد، یک پنجم اعتبار لازم است و از نظر زمانی نیز یک پنجم سال، زمان مورد نیاز برای جذب آن است.

وی افزود:­ اکنون که سه ماه از سال گذشته به همه دستگاه ها ابلاغ شده که باید هر چه زودتر گزارش کار خود را در خصوص ۲۰ درصد دریافتی ارائه دهند. نوبخت در خصوص ضمانت اجرا گفت: ضمانت اجرای آن، بقیه اعتباری است که می بایست در اختیار دستگاه ها قرار گیرد و تا زمانی که گزارش کار ۲۰ درصد را ارائه ندهند، مابقی در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید