گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ عقب‌نشینی آرام دلار

کدخبر: ۲۹۲۱۷۱
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز پایتخت با ثبات نسبی قیمت همراه شده و نوسان چندانی را تجربه نکردند، اما برخی نرخ‌ها کاهش نامحسوسی داشتند. قیمت دلار در بازار آزاد با اندکی کاهش در محدوده ۱۲۹۰۰ تومانی واقع شد. صرافی ملی نرخ رسمی خریدوفروش دلار و یورو را ۱۰۰ تومان افزایش داد. سکه طرح جدید به مرز ۴.۵ میلیون تومانی نزدیک شد و مثقال طلا اندکی پایین‌تر از میانه کانال 1.8 میلیونی قرار گرفت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ عقب‌نشینی آرام دلار

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز سه شنبه، دلار با افت جزیی مواجه شد و تا 12870 تومان نیز پایین رفت اما عصر دوباره در محدوده 12900 تومانی قرار گرفت. سکه طرح جدید که روز گذشته به نیمه پایین کانال 4.5 میلیون تومانی رفته بود امروز با کاهش 20 هزار تومانی به سمت مرز 4.5 میلیون تومانی حرکت کرد. امروز اونس جهانی نیز تغییرات چندانی نداشت و فشار یا تحریک خاصی برای سکه رخ نداد و عامل اصلی کاهش این فلز گران بها همان کاهش اندک قیمت دلار بود.

عوامل افت دلار

عده زیادی از فعالان باور دارند، دست بازارساز به صورت پنهان در حال مدیریت روند قیمت هاست و همین عامل موجب شده است که نوسانات قیمتی به میزان بسیار کمی برسد. دیروز دلار تنها 20 تومان افت داشت و امروز نیز همین میزان کاهش برای این ارز به ثبت رسید. از نظر این گروه، بازارساز اجازه نمی دهد قیمت نه از یک دامنه خاص پایین برود و نه از یک محدوده خاص افزایشی تر شود.

پیش از این نوسانات دلار بیشتر در بازه 13 تا 13 هزار و 500 تومانی به ثبت می رسید ولی در روزهای اخیر با نزول دلار به کانال 12 هزار تومانی، نوسانات در حوالی بازه کوچکتر 12 هزار و 700 تا 13 هزار تومانی صورت گرفته است. در این شرایط می توان گفت بازارساز از یک سو قیمت را در هفته های اخیر به سوی سطوح پایین تر هدایت کرده است و هم زمان ترجیح داده است که این اتفاق را با حرکتی بسیار آرام و آهسته صورت دهد.

اکنون مهم ترین سوال شاید برای معامله گران ارزی این باشد که آیا بازارساز قصد دارد قیمت دلار را حتی به زیر محدوده 12 هزار و 700 و 12 هزار و 600 تومانی نیز ببرد یا ترجیح می دهد قیمت را در همین بازه کنونی حفظ کند؟ در کنار این، به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، یکی از رسانه های که با دولت نیز چندان موافق نیست در روزهای اخیر تلویحا عنوان کرده است که امید به ادامه کاهش قیمت دلار بیشتر شده است.

پارادوکس دیدگاه معامله‌گران

در بازار اما دو دیدگاه متناقض وجود دارد: عده ای باور دارند دست پنهان بازارساز روند کاهشی را ادامه خواهد داد و برای این کار نیز از دو بازوی حواله درهم و مدیریت انتظارات با استفاده از ابزار رسانه‌ای بهره خواهد برد.

این در حالی است که دسته دوم معتقدند، بازارساز به دنبال قیمت های پایین تر نیست و هر زمان قیمت به محدوده 12 هزار و 600 تا 12 هزار و 700 تومان برخورد کرده است، سمت عرضه تضعیف و سمت تقاضا قوی شده است. این در حالی است که برخی کاهشی ها چنین گمانه زنی می کنند که بازارساز هم زمان با آغاز به کار بازار متشکل ارزی قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد را در کانال 12 هزار تومانی یکسان خواهد کرد. برای تحقق این گمانه زنی، قیمت دلار در بازار آزاد باید حدود 900 تومان افت کند و قیمت دلار در سامانه نیما نیز باید تقریبا همین حدود رشد کند. البته برای این ادعا تا این لحظه هیچ شواهد معتبری ارائه نشده است و تنها برخی فعالان این گمانه زنی را مطرح کرده اند.

در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، بازارساز نقش زیادی در افت روزهای اخیر نداشته است و خود نوسان گیران به دنبال نوسان گیری در دامنه محدودی هستند، چرا که می دانند قیمت ظرفیت افزایش یا کاهش خاصی ندارد. در یک سوی این بازار، از نظر آن ها، خالی فروش ها قرار دارند که بیشتر به سمت قیمت های پایین تر تمایل دارند و در سوی دیگر، نوسان گرانی که تمایل به فروش در آستانه سطوح مقاومتی دارند.

قیمت انواع سکه و طلا

عصر امروز در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید (با نرخ 4 میلیون و 515 هزار تومان و سکه بهار آزادی (طرح قدیم) با نرخ 4 میلیون و 330 هزار تومان به فروش رسید.

همچنین امروز قیمت نیم‌سکه، 2 میلیون و 320 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 515 هزار تومان و سکه‌گرمی به قیمت 990 هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر قیمت هر مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران عصر امروز به یک میلیون و 846 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار عصر امروز حدود 426 هزار تومان شده است.

قیمت دلار و ارزهای رایج

 امروز سه‌شنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۸ بازار ارز پایتخت نوسان چندانی را تجربه نکرد. در بازار آزاد پایتخت شاخص ارزی در معاملات اولیه در میانه محدوده ۱۲۹۰۰ تومانی و در معاملات بعدازظهر زیر این سطح قرار گرفت و بین ۱۲۸۷۰ تا ۱۲۸۹۰ تومان معامله شد. نهایتاً دلار آزاد عصر سه‌شنبه رقم 12920 تا 12950 تومان را ثبت کرد.

 صرافی ملی صبح امروز نرخ خریدوفروش دلار و یورو را ۱۰۰ تومان افزایش داد تا قیمت رسمی دلار بین ۱۲۷۰۰ تا ۱۲۸۰۰ تومان و قیمت رسمی یورو بین ۱۴۶۰۰ تا ۱۴۷۰۰ تومان قرار گرفت.

عصر امروز در بازارهای مرزی دلار هرات ۱۲۸0۰ تا ۱۲۸1۰ تومان و دلار سلیمانیه ۱۲95۰ تا ۱۲97۰ تومان خرید و فروش شد. قیمت حواله درهم امارات نیز از ظهر شروع به کاهش کرد و به ۳۵2۰ تومان رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید