پیشنهادهای رئیس اتاق بازرگانی تهران برای تامین منابع و جلوگیری از کسری بودجه

کدخبر: ۲۹۴۲۵۰
اقتصاد نیوز: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برای تامین منابع و جلوگیری از کسری بودجه سه پیشنهاد مطرح کرد که این پیشنهادها معطوف به یارانه‌ها، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و مدیریت ارز ترجیحی است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ مسعود خوانساری امروز (سه‌شنبه) در چهارمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به بودجه سال ۹۸ مطرح مطرح کرد: با توجه به تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم و نگرانیم دولت این کمبود را با استقراض از بانک مرکزی یا فشار مالیاتی روی بنگاه‌ها و شرکت‌ها تأمین کند.

وی ادامه داد: در خرداد امسال سازمان برنامه موظف شد ساختار بودجه بدون وابستگی به نفت ارائه دهد و در این زمینه ۲۶ آیتم پیشنهاد داد، اما به نظر می‌رسد این پیشنهادها عناوین کلی هستند که در بودجه‌های هر سال یا برنامه‌های ۵ ساله تدوین می‌شوند و به نظر نمی‌رسد برای سال ۹۸ دردی دوا کند؛ بعضی از این پیشنهادات نیاز به قانون دارد و برخی ساختاری است و طولانی مدت عمل می‌شود.

رئیس اتاق تهران سه راهکار جایگزین پیشنهاد داد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۸۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار می‌پردازیم، اگر آن را به سرانه تقسیم کنند، نفری یک میلیون تومان در سال می‌شود که رقم کمی نیست. در آیتم بنزین و گازوئیل و گاز نیز ۵۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود که پیشنهاد ما حذف این یارانه‌ها و پرداخت نقدی به افراد است.

خوانساری دومین پیشنهاد را معطوف به بودجه شرکت‌های دولتی دانست و ادامه داد: بودجه عمومی دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان، در حالیکه بودجه شرکت‌های دولتی هزار و ۲۷۷ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر بودجه دولت است. اگر حداقل ۱۰ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی کم شود، به بودجه کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: دولت سعی کرده ارز دولتی بسیاری از کالاها را حذف کند، با این حال ارز ترجیحی همچنان برای عده‌ای خاص رانت ایجاد کرده و تبعاتی همچون عدم کنترل توزیع، مشخص نبودن اثر در صادرات، قاچاق کالا و فساد در هر دو بخش خصوصی و دولتی را به همراه دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید