گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ آرامش در میانه تنش‌های منطقه‌ای

کدخبر: ۲۹۴۹۹۴
اقتصادنیوز: امروز شنبه 29 تیرماه 1398 بازار طلا و ارز پایتخت بدون توجه به تنش‌های سیاسی روز آرامی را سپری کرد. امروز بازار با ریزش نرخ‌ها در معاملات اولیه مواجه شد اما بعدازظهر قیمت‌ها روی مدار صعودی قرار گرفتند و از محدوده نرخ‌های بازگشایی نیز عبور کردند. امروز دلار در بازار آزاد ابتدا تا محدوده ۱۱۶۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد و عصر در محدوده ۱۱9۰۰ تومانی قرار گرفت. صرافی ملی نیز قیمت رسمی دلار را بین ۱۱۵۵۰ و ۱۱۶۵۰ تومان و یورو را بین ۱۳۴۵۰ و ۱۳۵۵۰ تومان اعلام کرد. همچنین سکه طرح جدید در محدوده ۴.۱ میلیون تومانی قیمت‌گذاری شد و هر مثقال طلای آبشده به محدوده یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی راه یافت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ آرامش در میانه تنش‌های منطقه‌ای

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز شنبه 29 تیر 1398 برخلاف انتظار شماری از معامله گران ارزی، بازار در نخستین روز هفته در دامنه محدودی نوسان کرد و نرخ‌ها بدون توجه به اخبار مبنی بر افزایش تنش های سیاسی میان ایران و غرب، تغییر چندانی نداشتند.  پیش از ظهر امروز در معاملات اولیه قیمت‌ها وارد مدار نزولی شدند و دلار تا محدوده 11600 تومانی عقب‌نشینی کرد و سکه زیر مرز 4 میلیون تومانی رفت. اما بعدازظهر نرخ‌ها تغییر مسیر داده و با حرکت روی مدار صعودی به نرخ‌های اولیه (نرخ‌های بازگشایی و نرخ‌های پایانی روز پنجشنبه) رسیدند و تا عصر رقم‌های ثبت شده حاکی از رشد نسبی قیمت‌ها بود.

نوسانات بازار در روز شنبه نشان داد که در شرایط کنونی معامله گران و افراد عادی چندان نسبت به اخبار سیاسی حساس نیستند. البته عده ای نیز باور داشتند خبر المانیتور مبنی بر مذاکره ظریف با رند پاول نماینده ترامپ کمی در فروکش سایر اخبار موثر بوده است. با این حال، دسته بیشتری از فعالان باور داشتند، اثر اخبار سیاسی بر بازار ارز کمرنگ شده است.

جوسازی نوسانگیران افزایشی با دو خبر سیاسی

پیش از شروع بازار، معامله گران در صفحات مجازی عمدتا عنوان می کردند که بازار روز شنبه می تواند به خبرهای سیاسی حاکی از افزایش تنش ها واکنش نشان دهد. ادعای رییس جمهورآمریکا مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی که توسط مقامات ایران تکذیب شد، و نیز توقیف نفتکش انگلیسی دو خبری بودند که شماری از نوسان‌گیران افزایشی بازار پیرامون آن جوسازی می‌کردند. خصوصا آنکه در واکنش به خبر اول، اونس در بازارهای جهانی افزایش مقطعی را تجربه کرد و سپس با خروج از هیجان در کانال هزار و 420 دلار به کار خود پایان داد. همچنین قیمت جهانی نفت در واکنش به خبر دوم رشد نسبی و لحظه‌ای داشت.

ابتکار عمل در دست بازارساز

با این حال، روز شنبه به نظر می رسید بازار بیشتر در کنترل بازارساز است و او تمایل دارد که قیمت برخلاف روند شدید کاهشی هفته گذشته، بیشتر با ثبات حرکت کند.عصر امروز، شاخص ارزی روی عدد 11 هزار و 950 تومان قرار گرفت که هم‌ارزش روز پنج شنبه بود. این قیمت کمی بالاتر از نرخ دلار در سامانه نیما است و به نظر می‌رسد، بازارساز تمایل دارد قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد در نزدیکی هم قرار داشته باشند. در حالیکه بازار با افزایش تقاضای احتیاطی مواجه نشده بود، قیمت دلار نیز بیشتر در جهتی حرکت کرد که بازارساز تمایل داشت. عاملی که موجب می شد معامله گران روز کم‌هیجان و کم‌نوسانی را پشت سر گذاشته و به‌رغم سیر نزولی اولیه با تغییر روند در بعدازظهر تغییر چندانی متوجه نرخ‌های نهایی نگردد. امروز نوسان‌گیران نه می توانستند بازار را به سوی قیمت های پایین‌تر هدایت کنند و نه توان تقاضایی برای عبور دلار از مرز 12 هزار تومانی وجود داشت. برای اینکه قیمت دلار یک بار دیگر در مسیر صعودی قرار می‌گرفت و از سطح ثبت‌شده پیشین عبور می‌کرد، یا نیاز به افزایش تقاضای تجاری بود یا اینکه بازار با ورود تقاضای احتیاطی مواجه می‌شد.

یکی دیگر از نشانه‌های تمایل بازارساز به منظور کاهش نوسانات بازار و تثبیت قیمتی در نزدیکی سامانه نیما، نوع قیمت گذاری صرافی های بانکی بود. دیروز صرافی های بانکی قیمت دلار را در ابتدای روز حدود 11 هزار و 700 تومان بود و تا حدود ساعت 4 بعدازظهر به 11 هزار و 650 تومان رسید که فاصله 200 تومانی بازار آزاد و حدود 100 تومانی با بازار نیما داشت.

عده ای از فعالان بازار معتقدند نوسانات محدود دلار در خرداد و 15 روز ابتدایی تیرماه در کنار افت شدید هفته گذشته از جمله عوامل مهمی بوده اند که نگاه شماری از افراد عادی را از بازار دور کرده است. در این شرایط معامله گران ترجیح می دهند نقدینگی خود را به سمت بازارهای دیگر حرکت دهند؛ گروهی که به دنبال ریسک های بیشتر هستند، ممکن است سرمایه خود را روانه بازار سهام کنند، حال آنکه افرادی که ریسک گریزتر هستند، ترجیح می دهند به دنبال دریافت سود بانکی باشند. با این حال، با توجه به اینکه قیمت دلار در هفته گذشته افت زیادی را تجربه کرد، عده ای از معامله گران باور دارند، قیمت می تواند هم چنان به واسطه اصلاحات قیمتی تعدیل شود.

قیمت دلار و ارزهای رایج

پیش از ظهر امروز شنبه 29 تیر شاخص ارزی به محدوده 11600 تومانی راه یافت و عصر دلار در بازار آزاد پایتخت بین 11890 تا 11940 تومان قیمت خورد.

همچنین صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را ابتدا 200 تومان افزایش داد و سپس 50 تومان از آن کاست. بنابراین نرخ رسمی خریدوفروش دلار در صرافی‌های بانکی بین 11550 تا 11650 تومان و نرخ رسمی خریدوفروش یورو 11450 تا 11550 تومان اعلام شد.

همچنین  قیمت حواله درهم امارات که صبح تا 3190 تومان ریزش کرد، بعدازظهر به رقم 3250 تومان رسید.

آخرین قیمت طلا و سکه 

امروز در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید) پیش از ظهر تا 3 میلیون و 980 هزار تومان کاهش یافت و بعدازظهر به 4 میلیون و 110 هزار تومان رسید. همچنین سکه بهار آزادی (طرح قدیم)  بعدازظهر 4 میلیون و 30 هزار تومان قیمت خورد.

همچنین امروز قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 220 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک میلیون و 400 هزار تومان و قیمت  سکه‌گرمی 950 هزار تومان اعلام شد.

از سوی دیگر امروز قیمت مثقال طلای آبشده در بازار طلای تهران در معاملات اولیه تا یک میلیون و 690 هزار تومان کاهش یافت و عصر به یک میلیون و 723 هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار حدود 397 هزار تومان شد.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

11.960

11.640

دلار صرافی ملی

11.700

11.550

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

13.600

13.450

نرخ حواله درهم امارات

3.260

3.190

سکه امامی

(طرح جدید)

4.155.000

3.980.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

4.030.000

نیم‌سکه

2.200.000

ربع سکه

1.400.000

سکه گرمی

950.000

مثقال طلای

آب‌شده 17 عیار

1.730.000

1.690.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید