گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ شیب افزایشی دلار از سکه پیشی گرفت

کدخبر: ۳۰۱۰۴۴
اقتصادنیوز؛ صبح امروز شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ بازار ارز و طلای تهران با رشد قیمت‌ها مواجه شد. در حالیکه شیب رشد قیمت در بازار ارز تندتر از شیب افزایشی بازار طلا بود. هر مثقال طلا در محدوده یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومانی قرار گرفت و سکه طرح جدید نیز با ۲۵ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسیده است. در بازار ارز قیمت دلار آزاد که انتهای هفته گذشته به رقم ۱۱۳۰۰ تومان رسیده بود، امروز تا مرز میانی کانال یعنی ۱۱۵۰۰ تومان پیشروی کرد. صرافی ملی نیز قیمت رسمی دلار و یورو را به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۰ تومان افزایش داد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ شیب افزایشی دلار از سکه پیشی گرفت

به گزارش اقتصادنیوز؛ در اولین روز هفته، دلار حرکت در مسیر افزایشی را برای چهارمین روز متوالی ادامه داد و سکه طرح جدید توانست به بالای مرز 4 میلیون و 100 هزار تومانی بازگردد. روز شنبه، شاخص ارزی 240 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 11 هزار و 500 تومان رسید. در بازار سکه، این فلز گران بها توانست 25 هزار تومان رشد را تجربه کند و به قیمت 4 میلیون و 125 هزار تومان برسد.

عوامل رشد دلار

رشد قیمت دلار از سوی عوامل متفاوتی حمایت می شد؛ بخشی از این افزایش، ناشی از جوسازی نوسان گیران پیرامون اخبار سیاسی بود و قسمت دیگری در نتیجه تحرک متغیرهای برون بازاری.

 این در حالی است که عده دیگری از معامله گران  باور داشتند، افزایش روزهای اخیر دلار اتفاقی نیست که بتوان از آن نتیجه گرفت بازار وارد فاز صعودی شده است. از نظر آن ها بازار تنهاکاهش هیجانی روزهای ابتدایی هفته گذشته را جبران می کند و تا زمانی که زیر محدوده مقاومتی مهم 11 هزار و 800 تومانی قرار دارد، تمایل معامله گران بزرگ برای خرید را برنمی انگیزد.

از آن سو، خبری از کاهشی های بازار به گوش می رسید که آمریکا برای فروش نفت ایران انعطاف هایی را از خود نشان داده است. این خبر به نقل از یکی مقام های وزارت امور خارجه ایران منتشر شده بود که «در جریان اجلاس گروه۷ آقای مکرون با آقای ترامپ دیدارهایی داشتند و طرف آمریکایی برای صدور مجوز در خصوص نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده است». در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد، یکی از نگرانی های مهم بازار ارز که کاهش درآمدهای ارزی است، تا حدی کاهش خواهد یافت.

با این حال، امروز معامله گران بازار چندان این خبر را جدی نگرفتند. به نظر می رسد بازار رشد با احتیاط را به واسطه وجود چند عامل افزایشی در پیش گرفت ولی هم زمان از خریدهای بی رویه خودداری کرد.

جوسازی با اخبار سیاسی

یکی از خبرهایی که امروز نوسان گیران پیرامون آن جوسازی کردند، نزدیک شدن به اقدامات جدید ایران در مورد کاهش تعهدات برجامی بود. پیش از این، ایران دو بار از تعهدات برجامی خود کاسته بود و برخی از نوسان گیران افزایشی در بازار بر روی این موضوع تمرکز کرده بودند که این بار سطح غنی سازی ایران از 20 درصد عبور خواهد کرد. خبر دیگری که نوسان گیران در کانال های اطلاع رسانی خود بارها منتشر کردند، به نقل از آژانس انرژی اتمی بود که عنوان می کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف برجام فراتر رفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سطح اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به 241 کیلوگرم رسیده که از حد مجاز 202 کیلوگرم فراتر رفته است. آخرین خبری که دلالان از آن به عنوان یک سیگنال افزایشی استفاده می کردند، سیگنال سیاسی بود که از نبود مذاکره احتمالی با آمریکا خبر می داد. در حالی که بخشی از بازیگران ارزی، مجموع خبرهای سیاسی یاد شده را از عواملی می دانستند که انتظارات سیاسی معامله گران را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش قیمت شده است، گروه دیگری باور دارند، عوامل برون بازاری در افزایش قیمت نقش داشته اند.

از دلار هرات تا درهم دوبی

امروز قیمت دلار از طریق دو عامل بیرونی تحریک شد؛ اولی رشد نرخ حواله درهم و دیگری افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان. به گفته فعالان، امروز ارزش درهم امارات تا آستانه سطح 3 هزار و 150 تومانی بالا رفت و انتظارات معامله گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دارد. نرخ حواله درهم یکی از مهم ترین متغیرهایی است که توسط معامله گران بازار داخلی به دقت رصد می شود و در صورت افزایش آن، تمایل معامله گران سبزه میدان نیز برای خرید ارز افزایش پیدا می کند. دیگر متغیری که از نگاه فعالان، در تغییر انتظارات معامله گران بازار داخلی تاثیر داشت، افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان بود. هر زمان ارزش دلار در یکی از شهرهای همسایه به سطحی بالاتر از بازار داخلی برسد، چنین انتظاری برای نوسان گیران به وجود می آید که ارز از بازار ارزان تر خارج شود و در بازار گران تر به فروش برسد.

امروز صرافی های بانکی نیز سعی کردند با نزدیک کردن قیمت فروش دلار خود به قیمت بازار از افزایش بیشتر نوسان جلوگیری کنند.

 

آخرین قیمت دلار و یورو

 قیمت هر دلار آزاد در انتهای هفته گذشته تا مرز 11300 تومان رسید و امروز  شنبه 9 شهریور ۱۳۹۸ قیمت‌ها در بازار ارز تهران با افزایش نسبی بازگشایی شدند و بعدازظهر شیب رشد قیمت بیشار شد تا در نهایت دلار آزاد در معاملات عصر شنبه بین 11470 و 11500 تومان خرید و فروش شد.

در بازار ارز پایتخت همچنین قیمت فروش یورو به 12750 تومان و قیمت فروش پوند انگلیس به 14030 تومان رسید. قیمت حواله درهم امارات در صرافی‌های دوبی که پنجشنبه رقم 3110 تومان را ثبت کرده بود  امروز به 3155 تومان رسید.

صبح امروز شنبه 1398/06/09 صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را با افزایش قیمت به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا: 11,250 تومان  (150)    قیمت فروش  دلار آمریکا: 11,350 تومان  (150) 

قیمت خرید یورو: 12,450 تومان  (100)               قیمت فروش  یورو: 12,550 تومان  (100) 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

امروز شنبه 9 شهریور قیمت سکه طرح جدید با 25 هزار تومان افزایش 4 میلیون و 125 هزار تومان شد و سکه طرح قدیم  4 میلیون و 50 هزار تومان قیمت خورد. همچنین قیمت نیم‌سکه 2 میلیون 110 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 300 هزار تومان است. سکه گرمی هم با قیمت 880 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر کاهش قیمت اونس طلای جهانی از 1540 به حدود 1520 دلار، منجر به کاهش قیمت در بازار داخلی نشد، اما شیب افزایش قیمت در بازار طلا را کاهش داد.

عصر امروز شنبه 9 شهریورماه هر مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و 785 هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 412 هزار تومان شد.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

 

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

11.500

11.370

دلار صرافی ملی

11.350

11.200

یورو صرافی ملی

(ارز مسافرتی)

12.550

12.400

نرخ حواله درهم امارات

3.150

3.120

سکه امامی

(طرح جدید)

4.135.000

4.080.000

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

4.050.000

نیم‌سکه

2.110.000

ربع سکه

1.300.000

سکه گرمی

880.000

مثقال طلای آب‌شده 17 عیار

1.786.000

1.772.000

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید