گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ حبس دلار تمدید شد

کدخبر: ۳۰۱۵۶۹
اقتصادنیوز؛ امروز سه‌شنبه 12 شهریور ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران همانند دیروز با محدودتر شدن دامنه نوسانات و برخلاف دیروز با رشد اندک قیمت‌ها مواجه شد. در معاملات پایانی امروز قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش نسبی نرخ‌ها همراه شد و به محدوده 11400 تومانی رفت ، اما با مقاومت سطح 11500 تومانی از دامنه محدودیت اخیر دلار تجاوز نکرد و روی رقم 11450 تومان به کار خود پایان داد. صرافی ملی نیز قیمت رسمی دلار و یورو را 150 تومان افزایش داد و به ترتیب در محدوده 11300 و 12400 تومان قرار گرفتند. از سوی دیگر در بازار طلا نیز روندی مشابه رخ داد و سکه طرح جدید با افزایش اندک به رقن 4 میلیون و 120 هزار تومان و مثقال طلای آبشده تا زیر مرز 1.8 میلیون تومانی پیشروی کرد.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ حبس دلار تمدید شد

به گزارش اقتصادنیوز؛ بازی دلار در دامنه 11 تا 11 هزار و 500 تومان آشکارتر شد. امروز قیمت این ارز از محدوده 11 هزار و 270 تومانی بالا آمد و به سطح  11 هزار و 400 تومان وارد شد. ساعت عصر روز سه شنبه بهای دلار روی عدد 11 هزار و 450 تومان قرار گرفت که نشان دهنده افزایش 180 تومان بود. رشد قیمت دلار در حالی رخ داد که روز دوشنبه قیمت از سطح 11 هزار و 500 تومانی با کاهش قیمت فاصله گرفته و تا محدوده 11 هزار و 200 تومانی عقب رفته بود.

اگر الگوی نوسانی دلار بر اساس این 2 روز را الاکلنگی بدانیم که پس از هر افزایش، کاهشی در کار خواهد بود، انتظار می‌رفت که امروز قیمت شاخص ارزی بار دیگر از سطح 11 هزار و 500 تومانی فاصله بگیرد و یک سطح عقب‌نشینی کند. البته عده زیادی از تحلیل گران فنی باور دارند، الگوی نوسانی دلار الاکلنگی نیست و تاکید می کنند تنها هر زمان قیمت به سطح 11 هزار و 500 تومانی نزدیک شود، فروش ها به تدریج زیاد می شود و هر زمان قیمت به مرز 11 هزار تومانی می رسد، خریدها افزایش پیدا می کند. در کنار این، از نظر آن ها رفت و برگشت قیمتی که دو روز رخ می دهد را نمی توان به  عنوان یک الگوی نوسان در نظر گرفت.

دلار چگونه محبوس شد؟

عده زیادی از فعالان زندانی شدن دلار در یک دامنه قیمتی محدود را ناشی از انتظاراتی می دانند که تحت تاثیر مذاکرات ایران و فرانسه در میان معامله گران ایجاد شده است. در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، مذاکرات دیپلماتیک افزایش پیدا کرده است و در صورتی که توافقی حاصل شود، احتمال آن وجود دارد که قیمت کمی افت بیشتری را تجربه کند. پیشتر گفته شده است،  در مکالمه‌ای تلفنی میان حسن روحانی و امانوئل مکرون، فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را برای پیش‌خرید نفت از ایران داده است. اگر چنین توافقی حاصل شود، از فشار اقتصادی حداکثری آمریکا بر ایران خواهد کاست و انتظار برای بهبود سریع تر شرایط بیشتر خواهد شد.

در هر صورت به نظر می رسد توجه بازار بار دیگر به اخبار سیاسی افزایش پیدا کرده است و حداقل تا انتهای هفته معامله گران به دقت اخبار را دنبال می کنند. باید دید اگر بدون حصول توافقی، ایران گام سوم کاهش تعهدات خود را عملی کند، واکنش بازار به چه صورت خواهد بود. در این میان، شماری از معامله گران عنوان می کنند، حتی اگر چنین اتفاقی رخ دهد بازار با افزایش خاصی مواجه نخواهد شد، چرا که میزان تقاضا در بازار به حد زیادی کاهش پیدا کرده است و سفته بازان از آن فاصله گرفته اند. با این حال، همین دسته اعتقاد دارند، حصول یک توافق می تواند منجر به افت قیمت شود، چرا که ظرفیت کاهشی هم چنان در بازار وجود دارد. آن ها این ظرفیت های کاهشی را ناشی سیگنال تقویت سمت عرضه می دانند.

در این میان، عده دیگری از معامله گران باور دارند، بازار چند روزی به این اخبار دقت می کند و دوباره از هفته پیش رو روال عادی خود را در پیش خواهد گرفت. با توجه به تعطیلاتی که در اواسط هفته وجود دارد، احتمال دارد که در روزهای ابتدایی هفته کمی میزان تقاضا افزایش پیدا کند.

تاکتیک این روزهای بازارساز در قیمت‌گذاری

به نظر می رسد، بازارساز دامنه قیمتی 11 تا 11 هزار و 500 تومان را حداقل به طور موقت پذیرفته است و سعی می کند با تعیین قیمت های نزدیک به نرخ بازار آزاد مانع از ایجاد التهابات افزایشی و کاهشی در بازار شود. امروز صرافیهای بانکی قیمت دلار را 11 هزار و 400 تومان ثبت کردند که تنها 50 تومان با نرخ بازار فاصله داشت. حداقل تا ساعت 4 بعدازظهر صرافی های بانکی این قیمت را حفظ کردند، امری که بیشتر آشکار می کرد بازارساز به دنبال ثبات قیمت هاست.

بازارساز در هفته های اخیر بیشتر ترجیح داده است که در درجه اول ثبات بازار را تضمین کند و زمانی که قیمت در جهت کاهشی قرار گرفت، با آرامش بازار را همراهی کند. تحت تاثیر همین تاکتیک بود که قیمت از کانال 12 هزار تومانی به زیر کشیده شد و تا ابتدای مرز 11 هزار تومانی پایین رفت.

امروز در بازار سکه نیز قیمت ها چون بازار دلار افزایشی بود. سکه تمام بهار آزادی امروز 30 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به بهای 4 میلیون و 120 هزار تومان رسید.

آخرین قیمت دلار و یورو

 قیمت هر دلار آزاد در انتهای روز گذشته بین 11280 و 11310 تومان قیمت خورد و امروز  سه‌شنبه 12 شهریور ۱۳۹۸ قیمت‌ها در بازار ارز تهران با رشد نسبی همراه شدند و عصر سهشنبه بین 11430 و 11460 تومان خرید و فروش شد.

در بازار ارز پایتخت همچنین قیمت فروش یورو به 12550 تومان و قیمت فروش پوند انگلیس به 13800 تومان رسید. قیمت حواله درهم امارات در صرافی‌های دوبی نیز امروز به 3145 تومان شد.

امروز سه‌شنبه 1398/06/12 صرافی ملی نرخ رسمی خرید و فروش دلار و یورو را 150 تومان افزایش داد و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا: 11,300 تومان  (150)    قیمت فروش  دلار آمریکا: 11,400 تومان  (150) 

قیمت خرید یورو: 12,400 تومان  (150)               قیمت فروش  یورو: 12,500 تومان  (150) 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

امروز سه‌شنبه 12 شهریور قیمت سکه طرح جدید  4 میلیون و 120 هزار تومان و سکه طرح قدیم  4 میلیون و 60 هزار تومان قیمت خورد. همچنین قیمت نیم‌سکه 2 میلیون 70 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 280 هزار تومان است. سکه گرمی هم با قیمت 850 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلای جهانی به حدود 1544 دلار صعود کرد. در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و 795 هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 414 هزار تومان شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید