رکوردشکنی جدید طلا در بازار جهانی

کدخبر: ۳۰۴۷۲۴
اقتصادنیوز: پس از اینکه فدرال‌رزرو برای دومین بار نرخ بهره خود را کاهش داد، اقتصاددان برجسته، پیتر شیف که رئیس یورو پاسیفیک کپیتال است، در مورد عواقبی که این کار برای اقتصاد آمریکا به ارمغان می‌آورد، هشدار داد.
رکوردشکنی جدید طلا در بازار جهانی

به گزارش اقتصادنیوز این تحلیلگر گفت: فدرال‌رزرو به ویژه پس از بحران مالی ۲۰۰۸، به‌طور مصنوعی نرخ بهره آمریکا را پایین نگه داشته است. با پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ بهره، آنها حبابی بسیار بزرگ‌تر از سال ۲۰۰۸ برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده‌اند.

در اوایل این هفته فدرال‌رزرو برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ بهره، به‌طور اضطراری به سیستم بانکی آمریکا پول تزریق کرد. میزان نقدینگی تزریق شده بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته شف، این نشان می‌دهد که وضعیت از کنترل فدرال‌رزرو خارج شده است.  پیتر شف می‌گوید: آنها بدون هیچ پشتوانه‌ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار پول چاپ کرده و به اقتصاد تزریق کرده‌اند تا اعتبار لازم برای بازار را پشتیبانی کنند. اما دفعه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر این بار ۱۰۰ میلیارد دلار پول لازم باشد چه؟ اگر اقتصاد آمریکا یک تریلیون دلار دیگر لازم داشته باشد چه خواهد شد؟ شف معتقد است آنچه بازارها واقعا به آن نیاز دارند این است که از اوقات دردناک رکود عبور کنند و بعد از آن نرخ بهره را بالا ببرند. این چیزی است که واقعا بازار به آن نیاز دارد، اما امکان وقوع آن ناچیز است.این تحلیلگر می‌گوید: فدرال‌رزرو جرات انجام کار درست را ندارد، بنابراین آنها دوباره نرخ بهره را کاهش می‌دهند، چراکه این همان چیزی است که معتادان وال‌استریت خواهان آن هستند. بنابراین آنها سعی می‌کنند این حباب را حفظ کنند و ریکاوری واقعی نخواهند داشت.

گام فدرال رزرو برای عدم کاهش ذخایر اضافی

فدرال رزرو در راستای افزایش ذخایر خود گام بر می‌دارد که ممکن است بر شاخص دلار فشار وارد کنند. شاخص دلار در روزهای اخیر به‌رغم کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در برابر سبد شش‌گانه ارز‌های معتبر بین‌المللی عقب‌نشینی کرده است. زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را برای دومین بار در ۱۱ سال اخیر کاهش داد بسیاری از استراتژیست‌ها این اقدام را منجر به تقویت شاخص دلار در برابر سایر ارزها می‌دانستند. ارزی که بازدهی کاهشی داشته باشد به‌طور نرمال انتظاری که از آن می‌رود تضعیف است. جفت‌های ارزی مهم دیگر همگام با دلار مانند یورو تجربه مشابه را پشت سر گذاشته‌اند، بدون تغییر قابل توجه در سیاست پولی انبساطی از سوی بانک مرکزی آمریکا دلار همچنان سطح قدرتمند خود را حفظ خواهد کرد. البته فاکتور دیگری که می‌تواند دلار را به‌مرور زمان تضعیف کند. به میزان ذخایر اضافه بانک‌های تجاری نزد فدرال رزرو نگه می‌دارند، وابسته است. این فاکتور هفته گذشته یعنی زمانی که بازار استقراض کوتاه مدت آمریکا با نوسانات جدی روبه‌رو شد و رشد هزینه استقراض پول در عملیات شبانه را به بالاترین سطح در طول تاریخ رساند، بانک مرکزی شعبه نیویورک برای آرام کردن بازار‌ها مکرراً مداخلات خود را در بازار و پول آمریکا انجام می‌داد. فدرال رزرو وام‌دهی بلندمدتی طراحی کرده تا نوسانات کاهش یابند. این بسته که در انتهای ماه سپتامبر به اجرا در‌خواهد آمد مقارن با زمانی است که بانک‌ها برای رسیدن به آستانه کیفی مورد نیاز، ترازنامه خود را تعدیل خواهند کرد. مقیاس‌های این‌چنینی می‌تواند تبدیل به وزنه‌ای بر شاخص دلار شود. با توجه به اینکه ارزش دلار مو‌به‌مو میزان ذخایر اضافه که در سیستم مالی وجود دارد را رصد می‌کند. در نتیجه هر چقدر میزان عرضه دلار بیشتر باشد و ذخایر اضافه بیشتری موجود باشند ارزش دلار نزولی خواهد شد.

رکورد ۵۰ میلیارد دلاری خرید طلا

گزارش انستیتوهاى تحقیقاتى در بانک‌هاى مریل‌لینچ و بانک آمریکا نشان می‌دهد:

حجم سرمایه‌هاى جارى خریداری طلا در بازارهاى مالى هم اکنون در نرخ ۱۵۱۰ دلاری به رقمی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار رسیده است. این رقم نسبت به زمانى که در رکود اقتصاد جهانى طلا به نرخ ۱۹۰۰ دلار رسیده بود نیز بیشتر است. با توجه به ورود اکثر بانک‌هاى مرکزى دنیا به سیاست‌هاى داویش (کبوتری یا انبساطی)، طلا در سطح جهانى خریداران سنگینى دارد و این رقم ممکن است به مرور زمان افزایش یابد.

01-02

13

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید