گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ پیشروی دلار و سکه تا مرزهای مقاومتی

کدخبر: ۳۱۱۵۶۶
اقتصادنیوز: امروز دوشنبه 20 آبان‌ماه قیمت‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت همانند روز گذشته مسیر صعودی را طی کردند و دلار و سکه به مرزهای مقاومتی و روانی بازار رسیدند. شاخص ارزی مرز 11500 تومانی و سکه طرح جدید مرز 4 میلیون تومانی را برای ساعاتی پشت سر گذاشتند اما در معاملات پایانی تعدیل کاهشی و بازگشت نرخ‌ها تا حوالی همین مرزها گزارش شده است.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ پیشروی دلار و سکه تا مرزهای مقاومتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در سومین روز هفته، دومین افزایش متوالی سکه و دلار به ثبت رسید؛ افزایشی که دلار را به 5 قدمی مرز مقاومتی 11 هزار و 500 تومانی برد و سکه را از کانال 4 میلیون تومانی عبور داد. در ساعات انتهایی امروز، به ازای یک دلار در بازارآزاد نیاز به 11 هزار و 495 تومان بود، موضوعی که از افزایش55 تومانی این ارز طی یک روز خبر می داد. فلز گران بهای داخلی نیز در واکنش به رشد قیمت دلار، 25 هزار تومان بالا رفت و به بهای 4 میلیون و 10 هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، دلیل رشد دلار بیشتر ناشی از عوامل فصلی است و سکه نیز از افزایش این ارز تبعیت می کند. با این حال، امروز طلای جهانی نیز کاهشی نبود و به بالای محدوده هزار و 460 دلار برگشت تا از این سو نیز قیمت سکه در معرض تقویت قرار بگیرد.

اکنون بازار ارز با افزایش روز دوشنبه و قرار گرفتن در آستانه مرز مقاومتی دو راه در پیش رو دارد: یا از این مرز با قدرت عبور و انتظارات افزایشی را تقویت کند یا در زندان چند ماه اخیر باقی بماند و انتظارات افزایشی را تعدیل کند. دلار در چند ماه اخیر توان عبور از سطح 11 هزار و 500 تومانی را نداشته و هر بار هم کمی از آن بالاتر رفته است، به سرعت از آن عقب نشسته است. از آن سو، پایین رفتن از مرز 11 هزار تومانی نیز برای این ارز مقدور نشده است؛ در نتیجه دامنه زندان دلار 500 تومانی بوده است. بین 11 تا 11 هزار و 500 تومان.

تفاوت تحلیل معامله‌گران سنتی و فنی

افزایشی های بازار که بیشتر می توان آن ها را در دو دسته معامله گران سنتی و تحلیل گران فنی جای داد، معتقدند که قیمت به زودی از سطح 11 هزار و 500 تومانی عبور خواهد کرد و قدم های خود را به سوی محدوده 11 هزار و 800 تومانی برخواهد داشت.

معامله گران سنتی مسلما بیشتر به عوامل فصلی برای افزایش قیمت دلار تکیه می کنند. آن ها عنوان می کنند، ثبت سفارش تجار در آذرماه افزایش پیدا می کند، چرا که قصد دارند فرآیند واردات کالاهایی که برای شب عید تقاضا دارد را صورت دهند. از آن سو، شرکت های تجاری که در پایان سال میلادی نیاز به تسویه های دلاری دارند، این دسته از معامله گران سنتی را به افزایش قیمت دلار خوش بین تر می کنند. البته این دسته از انتظارات معامله گران سنتی در حالی عنوان می شود که در سال 97 روندی کاملا برخلاف  انتظار آن ها اتقاق افتاد. دلار در پاییز 97 به یکباره از سطوح 15 هزار تومانی عقب نشست و حتی در انتهای آذرماه به زیر مرز 10 هزار تومانی رفت. معامله گران سنتی عنوان می کنند در آن مقطع زمانی(سال97) قیمت دلار در نیم سال اول افزایش بسیار شدیدی را تجربه کرده بود و بسیاری از تجار بیش از اندازه اقدام به خرید ارز کرده بودند، در نتیجه دیگر جایی برای تقاضای سنتی در پاییز وجود نداشت. با این حال، در سال 98 روند دلار نزولی بوده و بازار حرکتی غیرعادی را نداشته است. در نتیجه می توان انتظار داشت که مطابق روند پاییزهای پیش از سال 97 انتظار افزایش قیمت دلار را داشته باشیم .

معامله گران فنی نیز که بیشتر بر افزایش قیمت دلار تاکید می کنند، بیشتر به حمایت چند باره دلار در مرز 11هزار تومانی اشاره دارند. از سوی دیگر نزدیک شدن به مرز روانی 11 هزار و 500 تومانی دیگر متغیری است که بازیگران فنی را به افزایش قیمت دلار  امیدوار می کند.

برخلاف افزایشی های بازار، معامله گران کاهشی اعتقاد دارند در روزهای اخیر رشد قیمت دلار بیشتر ناشی از جوسازی های خبری بوده است و بازار پس از مدتی روند عادی خود که از نظر آن ها کاهش آرام و توام با احتیاط است را طی خواهد کرد. مهم ترین عاملی که از نگاه این دسته مانع از افزایش قیمت دلار می شود، خریدهای بیش از اندازه ای است که در سال های اخیر صورت گرفته است. از نظر آن ها ریالی در دست معامله گران بزرگ به آن صورت نیست که اقدام به خرید دلار کنند.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

عصر امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین 11430 تا 11530 تومان جابه‌جا شد و عصر امروز بین 11470 تا 114920  تومان قیمت خورد.

 قیمت دلار کانادا  8760 تومان و  دلار استرالیا  نیز 7900 تومان است.

همچنین بهای  یورو  12700 تومان،  پوند انگلیس  14750 تومان،  فرانک سوئیس  11500 تومان،  یوان چین  1660 تومان و  لیر ترکیه 2025 تومان قیمت‌گذاری شد.

هر  1000 دینار عراق  امروز تا 9450 تومان قیمت خورد. حواله درهم امارات نیز از 3138 تومان یکشنبه، امروز به 3150 تومان رسید.

امروز 20 آبان ماه 1398 صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را با رشد 50 تومانی به شرح زیر اعلام کرد:

  قیمت خرید دلار آمریکا:  11,300 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  11,400 تومان 

  قیمت خرید یورو:  12.600 تومان                     قیمت فروش یورو:  12,700 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید به 4 میلیون تومان و سکه طرح قدیم 3 میلیون و 990 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 100 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 300 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 820 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در بازار جهانی  حدود 1460 دلار شد و در بازار داخلی هر  مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون 775 هزار تومان نیز رسید اما عصر یک میلیون و 766 هزار تومان قیمت خورد که این رقم معادل هر  گرم طلای ۱۸ عیار  حدود 407 هزار تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید