آیا بورس ایران حباب دارد؟!

کدخبر: ۳۳۱۴۶۲
اقتصادنیوز: صفحات بازار سرمایه در سال جدید هم با صعود ورق خورد و شاهد صعود شاخص این بازار و حتی رکوردشکنی 20 هزار واحدی آن بودیم، در این راستا یک تحلیلگر بازار سرمایه، ضمن پیش بینی آینده بازار سرمایه، به این سوال که آیا رشد بورس ایران حباب است یا خیر، پاسخ داد.
آیا بورس ایران حباب دارد؟!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بورس کار خود را در ایام نوروز با چراغ قرمز آغاز کرد و با چراغ سبز به پایان برد؛ به طوریکه شاخص کل بازار سرمایه طی پنج روز کاری این بازار از ۵۰۸ هزار واحد به مرز ۵۴۸ هزار واحد رسید. روند صعودی بورس بعد از نورور نیز ادامه داشت و در روز 16 فروردین ماه شاهد صعود 20 هزار واحدی شاخص بورس بودیم.

در این زمینه مهرزاد منتظری - تحلیلگر بازار سرمایه - در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پیش بینی آینده  بازار سرمایه بسیار سخت شده است، توضیح داد:  زیرا همه پارامترهایی که از طریق آن ها می توان بازار سرمایه را پیش بینی کرد، در حالت عدم قطعیت شدید قرار دارند. هم پیش بینی نرخ دلار سخت است و هم با توجه به کرونا، قیمت های جهانی دچار نوسان شده است. اینکه کرونا و نوسان قیمت های جهانی چه زمانی به پایان می رسند، پیش بینی را سخت می کند. از سوی دیگر هرچه به موعد انتخابات آمریکا نزدیک شویم، احتمالا تنش های سیاسی بیشتر شود و همه این موضوعات می تواند روی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد. 

وی با اشاره به ورود نقدینگی به بازار سرمایه در سال 1398، گفت: در سال 1398 شاهد ورود نقدینگی بسیار به بازار سرمایه بودیم،  اتفاقی که در سال جدید هم ادامه یافت. دلیل ورورد این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه عدم جذابیت بازارهای موازی و نقدشوندگی بازار سرمایه است. ورورد نقدینگی به بازار، میزان تقاضا را در بازار بالا برده و سبب رشد قیمت های سهام ها شده است. این رشد در اکثر نمادها رابطه ای با ارزش ذاتی آن سهم ندارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر دولت برنامه دارد که کسری بودجه را پوشش دهد و به گفته برخی دولتمردان، بازار سرمایه می تواند مثبت باشد و دولت می تواند سهم های خود را در بازار عرضه کند. این صحبت ها باعث شده است بین مردم نسبت به بازار سرمایه دید مثبتی شکل بگیرد و این موضوع جریان پول را به سمت بازار تشدید کرده است.

منتظری در ادامه به این سوال که آیا بازار سرمایه حباب دارد، پاسخ داد: با فرض ثبات به شرایط فعلی، یعنی با توجه به قیمت ارز و قیمت های جهانی  باید گفت رشد برخی سهم ها حباب است. چالش اصلی زمانی است که بررسی شود آیا شرایط ثابت می ماند یا خیر. با دلار 16 هزار تومانی، رشد سهام 80 درصد تعداد شرکت های بازار سرمایه حباب است. قیمت بسیاری از شرکت های کوچک، با هر فرضیهای، بیشتر از ارزش ذاتی آنها است.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که 50 تا 60 درصد بازار سرمایه ایران از شرکت های بزرگ و معتبر مانند صنایع، معادن، فلزات، پتروشیمی ها، بانک ها و... تشکیل شده اند که حباب اطلاق کردن رشد این شرکت ها درست نیست اما رشد بسیاری از شرکت های کوچک با قیمت ها و شرایط فعلی حباب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید