گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ فروکش التهاب دلار و سکه با حفظ مرزهای حمایتی

کدخبر: ۳۳۷۴۵۰
اقتصادنیوز؛ امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ بازار طلا و ارز پایتخت دست به اصلاح قیمتی زد تا در این روز دلار پس از 8 افزایش متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفته و سکه پس از 9 رشد پیاپی، قدم در جاده نزولی بگذارد. با این حال مرزهای حمایتی دلار و سکه حفظ شد.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ فروکش التهاب دلار و سکه با حفظ مرزهای حمایتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ در پنجمین روز هفته دلار از مدار صعودی تغییر جهت داد اما به میزان اندکی در این مسیر حرکت کرد و شاخص بازار ارز 40 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 17 هزار و 90 تومان رسید.

اما در بازار سکه، سرعت کاهش بیشتر بود و این فلز گران بها‌،‌ 100 هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و روی عدد 7 میلیون و 40 هزار تومان رسید.

علی رغم چنین روز کاهشی، سکه و دلار توانستند مرزهای حمایتی 7 میلیون تومانی و 17 هزار تومانی را حفظ کنند.

در واقع، روند بازار در روز گذشته سیگنال دو گانه ای را به معامله گران  می داد.  از یک سو قرار گرفتن در مسیر کاهشی پس از چندین افزایش متوالی چنین انتظاری را در میان برخی معامله گران ایجاد می کرد که روند بازار تغییر کرده است و قیمت حرکت کاهشی را آغاز کرده  که ادامه خواهد یافت؛‌ از سوی دیگر، حفظ مرزهای حمایتی چنین انتظاری را در میان شمار دیگری از معامله گران به وجود می آورد که بازار تنها با یک اصلاح جزیی مواجه شده است و طی روزهای بعد به افزایش خود ادامه خواهد داد.

در این میان، روز چهارشنبه خبری از افزایش شدید نرخ حواله درهم نبود و این ارز نوسانات محدودی را در همان کانال 4هزار و 700 تومانی انجام داد. در نتیجه می شود گفت که قیمت دلار از سوی نرخ حواله درهم نیز تحریک نشد. در بازارهای جهانی نیز طلا تا ساعت 4 بعدازظهر نوسانی خاصی نداشت که بتواند سکه امامی را در بازار داخلی تحت تاثیر قرار دهد.

در مجموع می توان گفت دلار و سکه در روز چهارشنبه روند آرامی داشتند و خبری از هیجان های روز سه شنبه نبود. در چهارمین روز هفته، سکه 145 هزار تومان و دلار 430 تومان افزایش قیمت را ثبت کرده و رکوردهای جدیدی را رقم زده بودند.

درس عبرت برای نوسان گیران ارزی

بسیاری از معامله گران عنوان می کردند که ممکن است دلار پس از افزایش شدید روز سه شنبه و ورود به کانال 17 هزار تومانی پس از 20 ماه، دچار اصلاح قیمت شود. یکی از دلالان عنوان می کرد، در گذشته هر زمان سرعت رشد قیمت دلار بیشتر شد، احساس کردیم که قیمت در حال حرکت به سوی کانال 20 هزار تومانی است؛‌ ولی «قیمت کاهشی شد و از بازار جا ماندیم» . به گفته این بازیگر غیررسمی، از چنین تجاربی درس گرفته است و ترجیح می دهد، مقداری از خریدهای خود را در قیمت های صعودی شده به فروش برساند و مقداری هم  حفظ سود کند. به گفته او، در صورتی که قیمت پایین آمد، می تواند بار دیگر شروع به خرید کند؛ در واقع ترجیح می دهد در صورتی که بازار نزولی شد، ریالی در دستش برای خرید باشد.

البته هم زمان می گوید،‌ممکن است حتی قیمت ها صعودی شوند،‌ ولی او ترجیح می دهد، زمانی که وقت اصلاح رسیده است، طمع قیمت های بالاتر را نکند. از مجموع چنین صحبت هایی می توان این طور برداشت کرد که حتی افزایشی های بازار نیز امروز در خرید و فروش های خود احتیاط کردند. البته در صورتی که این ارز بتواند کانال 17 هزار تومانی را حفظ کند، می تواند دوباره انتظارات را تحت تاثیر قرار دهد و بار دیگر احتیاط این دسته را کمرنگ تر کند.

کاهش فاصله دلار ملی و آزاد

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار در صرافی های منتخب بازارساز بار دیگر افزایش یافت. روز چهارشنبه، قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی 250 تومان افزایش یافت و به بهای 16 هزار و 850 تومان رسید. با این افزایش فاصله قیمت دلار صرافی ملی با بازار آزاد به 240 تومان رسید. این درحالی بود که روز سه شنبه فاصله قیمتی این دو حدود 480 تومان بود. به نظر می رسد بازارساز با نزدیک کردن قیمت خود به بازار آزاد  به دنبال آن است که از ورود تقاضای کاذب به معاملات جلوگیری کند.

در این میان، عده ای باور داشتند، روند بازار ارز در روزهای آتی تا حدی وابسته به بازار سهام خواهد بود. آن ها انتظار دارند در صورتی که روند بورس کاهشی شود،‌می تواند منجر به مهاجرت برخی از سرمایه ها به بازارارز وسکه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید