گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز؛ شکست مرزهای حمایتی و روانی دلار و سکه

کدخبر: ۳۳۷۷۱۳
اقتصادنیوز؛ روز پنجشنبه بازار طلا و ارز پس از گذراندن روزهای پرتلاطم صعودی، دومین افت متوالی خود را تجربه کرد و برخلاف روز چهارشنبه که دلار و سکه در مرزهای روانی حمایت شدند، در آخرین روز هفته سکه و دلار از سطوح حمایتی 7 میلیون تومانی و 17هزار تومانی نزول کردند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز؛ شکست مرزهای حمایتی و روانی دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز؛ در آخرین روز هفته، سکه و دلار دومین افت پیاپی را تجربه کردند و از مرزهای حمایتی پایین تر رفتند. روز پنج شنبه، شاخص بازار ارز 190 تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال 17 هزار تومانی به بهای 16 هزار و 900 تومانی رسید.

این سنگین ترین افت قیمتی دلار از تاریخ 6 اردیبهشت بود و موجب شد که بازار نتواند بیشتر از دو روز در کانال17 هزار تومانی نوسانات خود را ادامه دهد. البته با وجود این افت و کاهش روز چهارشنبه، دلار در هفته گذشته در مجموع توانست 3.7 درصد افزایش را به ثبت برساند. دو هفته پیش نیز بازدهی دلار مثبت و روی عدد1.2 درصد قرار گرفته بود.

نزول دلار به کانال 16 هزار تومانی، انتظارات معامله گران بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه در روز پنج شنبه شاهد ادامه افزایش فروش ها در این بازار بودیم.

در ایستگاه پایانی هفته، فلز گران بهای داخلی 100 هزار تومان دیگر افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای 6 میلیون و 940 هزار تومان رسید.

سکه روز چهارشنبه نیز 100 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. با این حال، رشد 4 روز ابتدایی هفته به اندازه ای بود که 200 هزار تومان کاهش 2 روز انتهایی هفته به چشم نیاید و این فلز گران بها در هفته گذشته 4 درصد افزایش قیمت را ثبت کند.

در مجموع می توان گفت در بازارهای سکه و دلار هفته گذشته، در ابتدا شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت ها بودیم، ولی در روزهای انتهای هفته از یک سو احتیاط معامله گران بالا رفت و از سوی دیگر عده ای تصمیم گرفتند که از خریدهای پیشین سودگیری کنند.

حتی نرخ حواله درهم نیز در آخرین روز هفته، از کانال 4 هزار و 700 تومانی نزول کرد و وارد کانال 4 هزار و 600 تومانی شد. این عامل هم به عنوان متغیر فشاری در بازار دلار برای کاهش قیمت عمل کرد.

درمعاملات پشت خطی انتهای روز پنج شنبه و جمعه همچنان اوضاع به کام فروشندگان بود ولی برخی فعالان باور داشتند، بازار اصلاح لازم جهت آمادگی برای رشد دوباره را تجربه کرده است و روز شنبه بار دیگر به جاده افزایشی بازخواهد گشت.

این در حالی است که گروه دیگری از فعالان باور دارند، افزایش هفته گذشته بیشتر ناشی از جوسازی نوسان گیران بود و با ورود قوی بازارساز به معاملات، راه بر افزایش بیشتر قیمت سد شده است.

در این میان، عده ای باور داشتند در صورتی که طلای جهانی بالای محدوده هزار و 720 دلاری در روز جمعه بسته شود، می تواند سیگنال افزایشی را به بازار طلای داخلی ارسال کند. با این حال بیشتر فعالان معتقد بودند، روند قیمت سکه و طلای 18 عیار در روز شنبه بیشتر از هر عامل دیگری به مسیر بازار دلار بستگی دارد.

بازارساز در روزهای انتهایی هفته توانست با نزدیک کردن قیمت صرافی های منتخب به قیمت بازار آزاد، تا حدی نوسان قیمت دلار را مدیریت کند ولی باید دید روز شنبه نیز تاکتیک بازارساز جواب خواهد یا شاهد حمله نوسان گیران به قیمتی خواهیم بود که یک کانال نزول کرده است.

جدا از روند قیمت سکه و دلار، یکی دیگر از نکات جالب توجه بازار در هفته گذشته، رشد زیاد سکه های کوچکتر بود.

نیم سکه در هفته گذشته رکورد زد و نزدیک به 10 درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. نیم سکه که پنج شنبه دو هفته پیش، 3 میلیون و 330 هزار تومان بود، پنج شنبه گذشته روی عدد 3 میلیون و 650 هزار تومان به کار خود پایان داد. یعنی این فلز ارزشمند طی یک هفته 320  هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند. ربع سکه نیز از قیمت یک میلیون و 900 هزار تومان خود را جدا کرد و به بهای 2 میلیون و 20 هزار تومان رسید که معادل 3/6 درصد افزایش قیمت بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید