گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| تغییر مسیر نرخ‌ها در آخرین سکانس هفته نزولی

کدخبر: ۳۳۹۸۸۱
اقتصادنیوز؛ روز پنجشنبه 8 خرداد 99 نرخ‌ها بازار طلا و ارز تهران از مدار نزولی هفتگی تغییر مسیر داده و دلار و سکه وارد سیر صعودی شدند. با این حال رشد 200تومانی دلار و 90هزار تومانی سکه برای جبران کاهش روزهای پیش‌تر کافی نبود و به این ترتیب هم شاخص ارزی و هم فلز گرانبهای داخلی بازدهی هفتگی منفی را به ثبت رساندند.
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت| تغییر مسیر نرخ‌ها در آخرین سکانس هفته نزولی

به گزارش اقتصادنیوز: در آخرین روز هفته، دلار به بالای سطح حمایتی بازگشت، ولی این برگشت برای مثبت کردن بازدهی هفتگی این ارز کافی نبود.

روز پنج شنبه، شاخص بازار ارز 200 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 17 هزار و 550 تومان رسید. علیرغم ثبت این رشد، بازدهی هفتگی دلار مثبت نشد و به منفی 0.8 درصد رسید.

این اولین بار پس از 3 هفته رشد متوالی بود که بازدهی شاخص ارزی منفی شد. در چنین شرایطی، گروهی منفی شدن بازدهی را به عنوان سیگنالی مبنی بر تغییر روند بازار تفسیر کردند و اعتقاد داشتند بازار از این پس به آرامی در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد.

این در حالی است که دسته ای دیگر بر افزایش روز آخر هفته و بازگشت دلار به بالای مرز حمایتی  تاکید می کنند و باور دارند، این رشد نشان میدهد که دوران اصلاح این ارز تمام شده است و بار دیگر خریداران با قدرت به بازار بازخواهند گذشت.

در هفته ای که دلار در مجموع کاهش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز برای اولین بار پس از 3 هفته رشد متوالی، نزولی شد. روز پنجشنبه، سکه 90 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 7 میلیون و 390 هزار تومان رسید. این افزایش فلز گران بهای داخلی را از کف 7 میلیون و 300 هزار تومانی بلند کرد و موجب شد کمی انتظارات کاهشی در بازار تعدیل شود. با این حال، فلز گران بهای داخلی در هفته گذشته 1.3 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که سکه در هفته گذشته 7.9 درصد افزایش را به ثبت رسانده بود.

گروهی از فعالان باور داشتند، افت هفته گذشته سکه در مجموع تنها یک اصلاح طبیعی بوده است و برخی از معامله گران تنها با فروش سکه در قیمت های بالا اقدام به سودگیری کردند.

برخی نیز عنوان می کردند رشد روز آخر هفته به معنای پایان اصلاح قیمتی سکه بوده است و بازار به مسیر افزایشی بازگشته است.

البته روز پنج شنبه قیمت طلای جهانی افزایش یافت و نه تنها به کانال هزار و 700 دلاری بازگشت، بلکه تا محدوده هزار و 730 دلاری رشد کرد؛ با توجه به این رشد اونس، طبیعی بود که بهای سکه تمام نیز در بازار داخلی کمی افزایش پیدا کند. سکه برای اینکه بار دیگر با قدرت رشد خود را ادامه دهد، نیاز دارد  که در گام اول از سطح 7 میلیون و 500 هزار تومانی عبور کند. فلز گران بهای داخلی برای اینکه چنین سطحی را بشکند نیاز به همراهی و افزایش دلار دارد.

عبور دلار از مرز مقاومتی

شاخص ارزی روز پنجشنبه از سطح مقاومتی 17 هزار و 500 تومانی عبور کرد، ‌ولی باید در نظر داشت که پیشتر دو بار در برابر عبور از محدوده 17 هزار و 800 تومانی ناکام شده بود. در واقع دلار هم چنان با یک مرز مقاومتی مهم رو به رو است و تا از آن عبور نکند، به احتمال زیاد تمایل برای فروش پس از هر رشد قیمتی بیشتر خواهد شد.

با این حال،  از نظر شماری از معامله گران، ارزش دلار بر اساس نرخ حواله درهم بالاتر از نرخ بازار داخلی است؛ به گفته برخی فعالان، روز پنجشنبه نرخ حواله درهم 4 هزار و 830 تومان بود که با توجه به این قیمت ارزش دلار در بازار داخلی می توانست به بالای 17 هزار و 700 تومان باشد.

هم چنین گفته شد  که ارزش دلار در سلیمانیه عراق بالاتر از بازار داخلی است. چنین مسائلی برخی از معامله گران را به رشد قیمت امیدوار می کرد؛ با این حال، کاهشی ها باور داشتند، هر رشد قیمتی تلاش نوسان گیران برای فروش در قیمت های بالاتر است و روند دلار با افزایش صادرات نمی تواند افزایشی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید