گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز؛ عبور دلار از محدوده مقاومتی/ تغییرکانال آرام سکه

کدخبر: ۳۴۰۱۰۱
اقتصادنیوز؛ امروز شنبه 10 خرداد بازار طلا و ارز تهران مسیر صعودی روز پنجشنبه را ادامه داد. امروز دلار با رشد 70از محدوده مقاومتی 17500 تومانی عبور کرد و سکه با 10 هزار تومانی به کانال 7.4 میلی
گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز؛ عبور دلار از محدوده مقاومتی/ تغییرکانال آرام سکه

به گزارش اقتصاد: در اولین روز هفته، دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد، ولی این افزایش نیز کافی نبود تا تردید برخی معامله گران برای ورود به بازار را از میان ببرد. روز شنبه، شاخص بازار ارز 70 تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای 17هزار و 620 تومان رسید.

این افزایش از آن جهت اهمیت داشت که موجب شد دلار برای یک روز بالای سطح حمایتی 17 هزار و 500 تومانی نوسان کند و چنین نگاهی را در بازار تقویت کند که بازار به کف خورده و با افزایش ورود خریداران مواجه شده است.

علی رغم این مساله، آنچه تردید برخی معامله گران درباره تصمیم ورود به بازار ارز در موقعیت خریدار را تحت تاثیر قرار داد، سیگنال برخی تحلیل گران فنی بود که باور داشتند بازار تا نقطه 17 هزار و 800 تومانی هم چنان با خطر فروش مواجه است. این تحلیل گران به دنبال کنندگان  خود توصیه می کردند که هر قیمت بالا را غنیمت به شمار آورند و اقدام به فروش کنند.

از نظر این دسته، زمان مناسب برای قرار گرفتن در موقعیت خرید زمانی خواهد بود که شاخص ارزی از نقطه 17 هزار و 800تومانی عبور کرده باشد؛ بازار ارز هفته گذشته دو بار در برابر شکسته شدن این نقطه مقاومت و با افزایش فروش‌ها مواجه شده بود. افزون بر این، امروز سکه بازان نیز چندان با معامله گران دلار در زمینه افزایش قیمت همسو نشدند. درست است که امروز سکه با 10 هزار تومان افزایش وارد کانال 7 میلیون و 400 هزار تومانی شد، ولی این فلز گران بها در برابر رشد 4 دهم درصدی دلار تنها افزایش یک دهم درصدی را به ثبت رساند.

به گفته برخی فعالان، سکه  در برابر رشد دلار با احتیاط رفتار کرد و معامله گران این بازار منتظر واکنش شاخص ارزی به سطح 17 هزار و 800 تومانی باقی خواهند ماند. شاید احتیاط سکه بازان بی دلیل نیز نبود، چرا که در ساعات پایانی روز کمی میزان فروش های ارزی بالاتر رفته بود که می تواند قیمت شروع بازار سکه و دلار در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

احتیاط در بازار ارز و سکه از آن جهت جالب توجه بود که معامله گران در کانال های اطلاع رسانی خود از افزایش نرخ حواله درهم خبر می دادند و اعتقاد داشتند ارز کشور همسایه در حال آماده کردن خود برای ورود به کانال 4 هزار و 900 تومانی است. به گفته این دسته درهم امروز در حوالی محدوده 4 هزار و 870 تومانی معامله می شد که می توانست ارزش دلار در بازار داخلی را به بالای 17 هزار و 800 تومان ببرد. در چنین شرایطی، برخی از فعالان معتقدند ممکن است بازار ارز داخلی با افزایش عرضه اسکناس آمریکایی مواجه شده باشد یا میزان تقاضا در بازار برای این اسکناس آن قدر کم بوده که ظرفیتی برای رشدی متناسب با نرخ حواله درهم وجود نداشته است. نرخ حواله درهم همواره یکی از مهم ترین سیگنال های قیمتی است که توسط بازیگران بازار داخلی روند آن به دقت رصد می شود.

گروهی عنوان می کنند، آنچه در هفته های گذشته نیز زمینه ساز افزایش قیمت دلار شد، بیشتر از جانب تقاضای  حواله ای و تقاضای تجاری بود. به باور این گروه در اردیبهشت ماه تقاضایی از سوی افراد عادی برای سرمایه گذاری در بازار ارز وجود نداشت و تنها عدم پاسخگویی متناسب با تقاضای تجاری از سوی عرضه کنندگان بود که منجر به رشد قیمت شد.

در چنین نگاهی طبیعی است که هر چقدر بازگشت ارز صادراتی راحت تر شود، روند برای رشد دلار در بازار آزاد دشوارتر خواهد شد. آخرین قیمتی که برای دلار در سامانه نیما اعلام شده است، 16 هزار و 400 تومان است که بیش از 800 تومان بیشتر از قیمت پیشین است. به گفته برخی فعالان، هر چقدر قیمت دلار در سامانه  نیما به بازار آزاد نزدیک تر شود، انگیزه ها برای عرضه ارز افزایش خواهد یافت.

نگاهی شماری از تحلیل گران به این صورت است که با عادی شدن فضای صادراتی با گذر از کرونا و باز شدن مرزها، قیمت دلار بازار آزاد نیز توان افت را دارد. از نظر آن ها احتیاط نوسان گیران ارزی نیز ناشی از چنین هراسی است.

با این حال، نمی توان انکار کرد که دلار هم چنان بالای مرز 17 هزار تومانی قرار دارد و بالای این مرز ماندن انتظارات افزایشی را بیشتر از انتظارات  کاهشی فعال نگه می دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید