رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی مطرح کرد

کلید موفقیت بانک مرکزی در دستیابی به هدف تورمی

کدخبر: ۳۴۱۲۲۸
رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: نکته بسیار مهم و کلیدی در موفقیت سیاست جدید بانک مرکزی در هدف‌گذاری تورم، استقلال عمل و داشتن اختیارات کافی از سوی دولت است.

به گزارش اقتصادنیوز، «احمد مجتهد» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بیانیه رسمی بانک مرکزی در خصوص هدف‌گذاری نرخ ۲۲ درصدی برای تورم در سال جاری با نوسان ۲ درصدی منفی و مثبت اظهار داشت: موضوع هدف‌گذاری نرخ تورم بیش از ۲۰ سال است که در بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و عمده‌ترین ابزاری که نهاد ناظر در این خصوص در اختیار دارد، استفاده از تغییرات نرخ بهره و استفاده از عملیات بازار باز است.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه هدف‌گذاری نرخ تورم مورد تائید بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهاست، تصریح کرد: نکته بسیار مهم و کلیدی در موفقیت سیاست هدف‌گذاری تورم و دستیابی به نرخ پیش‌بینی شده، داشتن اختیارات کامل بانک مرکزی و استقلال آن است. 

این کارشناس مسائل بانکی در این خصوص توضیح داد برای نمونه در صورتی که دولت کسری بودجه داشته باشد و بخواهد از طریق منابع بانک مرکزی یا انتشار اوراق با نرخی برخلاف نرخ هدف بانک مرکزی در عملیات بازار باز عمل کند، به طور عملی رسیدن به اهداف تعیین شده برای تورم ممکن نیست.

مجتهد با بیان اینکه در سال‌های اخیر به ویژه کشورهای اروپایی در دستیابی به نرخ هدف‌گذاری شده تورمی موفق بوده‌اند، اظهار داشت: با این حال در سال‌های اخیر این سیاست چندان مورد توجه بانک‌های مرکزی اروپا قرار نگرفته زیرا تا قبل از این، هدف آنها کنترل و کاهش تورم بود اما در سال‌های اخیر این کشورها بدنبال افزایش نرخ تورم و تحریک تقاضا بوده‌اند.

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: در ایران نرخ تورم بالاست و هدف‌گذاری نرخی برای تورم و دستیابی به آن می‌تواند موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. البته همان طور که گفتم لازمه این کار این است که دولت‌ها اهداف مورد نظر بانک مرکزی را زیر پا نگذاشته و به آن اختیارات کامل دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید