گزارش اقتصادنیوز از بازار طلا وارز پایتخت؛

محاسبه قیمت ذاتی سکه در روز جهش طلا

کدخبر: ۳۵۴۱۳۵
اقتصادنیوز:«وقتی طلای جهانی شاهد چنین جهشی باشد، حتما قرار است اتفاق بزرگی رخ دهد». این جمله ای بود که امروز توسط بسیاری از معامله گران بازار سکه داخلی شنیده می شد.
محاسبه قیمت ذاتی سکه در روز جهش طلا

 به گزارش اقتصادنیوز به نظر می رسد همین دیدگاه هم در شروع افزایشی سکه با گپ 230 هزار تومانی نسبت به روز قبل اثر داشت. سکه در شرایطی امروز معاملات خود را با قیمت 11 میلیون و 380 هزار تومان آغاز کرد که یک روز قبل روی عدد 11 میلیون و 150 هزار تومان بسته شده بود. البته در آن مقطع زمانی، طلا 1972دلار بود و صبح امروز بالای 2 هزار دلار خود را تثبیت کرده بود.

1

سکه در ادامه روز با وابستگی بسیار نزدیک به نوسانات طلای جهانی حرکت کرد و حتی رشد قیمت دلار نتوانست فلزگران بهای داخلی را به بالای مرز 11 میلیون و 500 هزار تومانی ببرد. سقف سکه در روز جاری 11 میلیون و 450 هزار تومان بود و معامله گران سکه پس از رشد ابتدای روز رفتار نسبتا محتاطانه ای در پیش گرفتند. به احتمال زیاد در صورت ادامه روند افزایشی دلار  اونس، دامنه عمل سکه بازان در روز پنج شنبه گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

3

دلار که به طور سنتی انتظار می رفت، با صعود اونس کمی کاهشی شود، دیروز جهت افزایشی به خود گرفت و حرکت افزایشی خود را از محدوده 23هزار و 380 تومانی آغاز کرد و در اواخر روز به محدوده 23 هزار و 600 تومانی رسید. آنچه قیمت دلار را تحریک می کرد، نوسانات افزایشی نرخ حواله درهم بود که در همان ابتدای روز تا محدوده 6 هزار و 500 تومانی قد کشید و در ادامه روز دلار سعی کرد خود را قیمت درهم هماهنگ کد. با درهم 6 هزار و 500 تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی می توانست بالاتر از 23 هزار و 800 تومان باشد.

2

به نظر می رسد همین عامل افزایش درهم بود که مانع از آن شد، دلار حرکت سنتی خود را تکرار کند. زمانی که اونس جهش غیرمنتظره شدیدی را تجربه می کند، حداقل در مدت کوتاهی سکه بازان اقدام به فروش دلارمی کنند تا اثر رشد اونس را کمی تعدیل کنند. ولی دیروز تنها رشد دلار نسبت به درهم کند شد.

با سطح قیمتی دلار و اونس در ساعت 5 بعدازظهر، ارزش ذاتی سکه و قیمت بازار تقریبا با هم برابر بود ولی اگر اثر مالیات ارزش افزوده را به فرمول حباب اضافه کنیم، ارزش ذاتی سکه در حدود 12میلیون و 350 هزار تومان بود که حدود 900 هزار تومان بیشتر از قیمت بازار بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید