«اقتصادنیوز» بازدهی بازارها را بررسی کرد

هفته تاریخی طلا و بورس

کدخبر: ۳۵۴۴۷۰
هفته‌ای که گذشت، هفته رکوردهای تاریخی طلا و بورس بود.
هفته تاریخی طلا و بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در بازار داخلی شاخص بورس تهران توانست سد محکم 2 میلیون واحدی را پشت سر بگذارد و طلای جهانی نیز از مرز 2 هزار دلار عبور کرد. 

بازدهی بورس

بورس تهران در دومین روز هفته توانست از مقاومت مهم 2 میلیون واحدی عبور کند. البته در روز 2 شنبه این مقاومت پس گرفته شد و شاخص به زیر آن برگشت. در روز 3شنبه نیز بازار سهام یک روز کم‌نوسان را تجربه کرد. با اینحال در آخرین روز هفته بار دیگر شاخص با رشد محسوس توانست خود را به بالاترین مرزی که تاکنون در آن قرار داشته، یعنی کانال 2 میلیون و 34 هزار واحدی برساند. با این حساب، بازدهی بورس تهران در هفته جاری به 6.8 درصد رسید. به نظر می‌آید مکث شاخص برای فتح قله یک میلیون واحدی بیشتر از قله 2 میلیون واحدی بوده است. البته تاکنون، یک روز شاخص در بالای این کانال دوام آورده است و روزهای ابتدایی هفته آتی می‌تواند روزهای سرنوشت‌سازی برای شاخص کل باشد. شاید 2 روز افزایشی دیگر بتواند شاخص کل را در این کانال تثبیت کند. 

رکورد تاریخی طلا

این هفته طلا در بازارهای جهانی توانست از مرز 2 هزار دلار عبور کند و تا این لحظه، 2060 دلار را نیز لمس کند؛ ارقامی که در تاریخ فلز زرد سابقه نداشته است. رکوردزنی طلا موجب شد تا بازار فلز زرد در داخل نیز از خواب بیدار شود. با اینکه سکه در چند روز متوالی کم‌نوسان بود، اما در پایان هفته به مدد رشد اونس، وارد فاز افزایشی شد. سکه تا 11 میلیون و 500 هزار تومان نیز صعود کرد. گرم طلای 18 عیار نیز وارد کانال 1,100 هزار تومان شد. رشد طلا در هفته جاری به 4.4 درصد رسید که از دلار و سکه بیشتر بود. طلا، با تاخیر کمتری نسبت به سکه به بازارهای جهانی واکنش نشان داد.  

رشد یک درصدی نرخ دلار

دلار در قیاس با بورس و طلا فروغ چندانی نداشت. با اینحال دلار هم در این هفته از سد مهمی عبور کرد و بالای 23 هزار و 500 تومان معامله شد. در پایان هفته، رئیس جمهور از گشایش اقتصادی جدید در کشور خبر داد و مشاور رئیس جمهور هم از مردم خواست تا تصمیم‌های شخصی اقتصادی را یک هفته به تعویق بیاندازند. اخباری که می‌تواند انتظارات از افزایش قیمت دلار را هم بکاهد. البته هنوز به شکل رسمی اعلام نشده که منظور از گشایش اقتصادی چیست. با این حال، تا پایان این هفته دولت نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه را از کانال اوراق بدهی‌ها تامین کرد. این خبر می‌تواند برای بانک مرکزی که به دنبال کنترل نقدینگی و تحقق تورم هدف است، خبر خوبی باشد. اگر سیاستگذار پولی بتواند مسیر هدفگذاری تورمی را هموار کند، یکی از نیروهای افزایشی دلار در طول هفته‌های آتی از بین خواهد رفت. البته جو سیاسی خارج از کشور فعلا دارای سیگنال مثبتی نیست، مخصوصا با انتصاب فردی تندرو به عنوان نماینده امور ایران در آمریکا(جزئیات بیشتر). مجموعا دلار این هفته با یک درصد رشد قیمت به مرز 23 هزار و 680 تومان رسید. 

N1-1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید