پیش بینی بورس هفته | چرا تحلیلگران بازار می گویند شاخص صعودی است

کدخبر: ۳۵۴۷۴۱
معاملات در بازار سهام این هفته را با طیف وسیعی از نظر فعالان و تحلیلگران بازار با شرایط صعودی دنبال میکند. دلیل آنان برای پیش بینی خود چیست.
 پیش بینی بورس هفته | چرا تحلیلگران بازار می گویند شاخص صعودی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای بورس ، شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته رکورد دیگری بر جای گذاشت و با رشد6/8  درصدی بر فراز قله دو میلیون واحدی ایستاد.ارزش معاملات نیز رشد چشمگیری را تجربه کرد و ورود نقدینگی از سوی سهامداران تازه وارد قابل توجه بود.

این خبرها را هم بخوانید؛

بورس قرمزپوش شد/ ریزش ۵۵ هزار واحدی شاخص کل

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز سه شنبه 99/05/21 | قیمت ها در بازار بالا رفت

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز سه شنبه 1399/05/21 | نرخ ها افزایشی شد

افزایش شدید قیمت دلار در صرافی ملی​

روند رشد قیمت ها با عبور مجدد از مقاومت دو میلیون واحدی طی هفته گذشته در حالی صورت گرفت که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی این هفته روند رشد قیمت ها در هفته جاری را همچنان صعودی پیش بینی کرده اند.

 

بورس تهران

تحلیل کارشناسان 

صعودی: 85 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند عمومی قیمت سهام در هفته پیش رو را صعودی ارزیابی می کنند.این دسته از کارشناسان معتقدند مهمترین مانع برای صعود قیمت سهام (حداقل در کوتاه مدت) با عبور شاخص کل از سطح دومیلیون واحدی برداشته شده است و این امر به صورت روانی منجر به واکنش مثبت از سوی سهامداران و تقویت تقاضای سهام می شود. در حالی است که پیشتر اخیر شاخص  کل به شدت نسبت به این سطح واکنش نشان داده بود.

عبور مجدد از این سطح نشان داد که عوامل حمایت کننده قیمت سهام همچنان در بازار وجود دارد و این امر ضامن رشد قیمت ها است.علاوه بر این حضورنقدینگی قابل توجه به بازار و ورود پول از سوی افراد تازه وارد یکی  دیگر از دلایل رشد قیمت ها است به خصوص آنکه عمده این نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است.

این امر را در مشارکت قابل توجه سهامداران در عرضه های اولیه سهام اخیر نیز به خوبی هویدا است.از سوی دیگرسطوح بالای نرخ ارز و افزایش تورم نیز همچنان حمایت کننده افزایش در آمد وسود  شرکت ها هستند و این خود نیز به تبع به افزایش قیمت سهام شرکت منجر خواهد شد.در پایان هفته نیز خبرهایی از سوی مقام ناظر در راستای وجود دو تایم معاملاتی مختلف در بازار به گوش رسید که از جنبه روانی   نگرانی های سهامداران از هنگ سیستم معاملاتی را تخفیف خواهد داد.چرا که طی هفته های اخیر قطعی سیستم معاملات کارگزاری ها یکی از ریسک های پیش روی معامله گران بود.

همچنین خبرهایی مبنی بر ایجاد گشایش و تحولاتی در عرصه اقتصاد  و حتی با تاکید بر حمایت اعم از بازار سرمایه از سوی مقامات دولتی طی هفته جاری مطرح شده است که این موضوع در روزهای آتی نیز می تواند به معاملات سهام کمک کند.تصویب دو فوریت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها از سوی قانونگذار نیز در تحریک تقاضا موثر عمل خواهد کرد.

در سوی دیگر قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند که عامل معمی در تقویت سهام بزرگ بازار است.در آخرین تحولات بازارهای جهانی کاهش نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا به افزایش نسبی تقاضای فلزات در بخش های مختلف منجر شده است و این امر محرک افزایش قیمت کالاها خواهد شد.از این سو سهام کالایی بورس تهران به ویژه تولید کنندگان مواد خام از این موضوع منتفع خواهد شد.از نگاه تحلیلگران مزبور دلایل ذکر شده حلقه حمایت از تقاضای سهام و رشد قیمت ها خواهند بود.

کم نوسان: 15 درصد از کارشناسان مزبور اما روند شاخص کل را کم نوسان ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد بورس در هفته جاری نیز با نوساناتی در سطح کانال دو میلیون واحدی مواجه خواهد شد.به اعتقاد این افراد عبور قدرتمند شاخص کل از این سطح حداقل در کوتاه مدت  نیازمند محرکی تازه است.محرکی از جمله گشایش در وضعیت اقتصادی کشور یا کاهش نگرانی ها در فضای سیاسی.

مواردی که در شرایط کنونی ودر سطوح فعلی قیمت ها پس از صعودهای قابل توجه،موجب احتیاط در بین سهامداران می شود و این امر مانع از تشکیل تقاضای قدرتمند سهام می شود.با این حال در مقابل عواملی چون میزان نقدینگی موجود در بازار ، تورم و نرخ ارز مانع از فشار عرضه و فشار فروش می شود.این موارد در کنار یکدیگر به نوسان اندک شاخص کل حول محدوده مشخص خواهد شد.

شاخص بورس

سهامداران چه نظری دارند

صعودی: 74  درصد از سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند  عبور نماگر اصلی بازار سهام از مقاومت دو میلیون واحدی بر اساس تحلیل های تکنیکال راه را برای ثبت یک دوره رونق باز کرده است.در این مسیر ورود پول های جدید  تحت تاثیر بازدهی های قابل توجه بازار در چند ماه اخیر، افزایش نرخ ارز و همچنین قیمت محصولات شرکت ها به ویژه بعد از  آزاد سازی های اخیر قیمتی موجب افزایش تقاضای سهامداران می شود.این موضوع قیمت عمومی سهام را در مسیر صعودی قرار خواهد داد.

کم نوسان: 19  درصد از سهامدارن مزبور معتقدند روند شاخص کل طی این هفته کم نوسان خواهد بود. نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا در سطح کشور  ،سطوح فعلی قیمت ها بعد از رشد قابل توجه اخیر ،نگرانی های سیاسی و نبود سیگنال قوی و قدرتمند موجب احتیاط سهامداران خواهد شد.برخی نیز معتقدند تقاضا و عرضه در روزهای آتی و در سطوح فعلی قیمت ها تنگاتنگ خواهند بود و از این رو در این شرایط قیمت  غالب سهم ها در یک روند کم نوسان حرکت خواهند کرد.

نزولی: 7 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند.این موضوع با توجه به برخورد نگرانی ها نسبت به فاصله گرفتن قیمت و ارزش ذاتی سهام در شرایط رکود اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها و همچنین شیوع ویروس کرونا مهمترین عامل عرضه سهام در روزهای آتی خواهد بود. از سوی دیگر هیجان در بازار و هشدارها نسبت به نبود پشتوانه بنیادی در جهت صعود قیمت ها می تواند زمینه نزول نماگر بورس را فراهم کند کما اینکه در هفته صعودی گذشته نیز عرضه سهامداران قابل توجه بود.

: 19  درصد از سهامدارن مزبور معتقدند روند شاخص کل طی این هفته کم نوسان خواهد بود. نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی و شیوع کرونا در سطح کشور  ،سطوح فعلی قیمت ها بعد از رشد قابل توجه اخیر ،نگرانی های سیاسی و نبود سیگنال قوی و قدرتمند موجب احتیاط سهامداران خواهد شد.برخی نیز معتقدند تقاضا و عرضه در روزهای آتی و در سطوح فعلی قیمت ها تنگاتنگ خواهند بود و از این رو در این شرایط قیمت  غالب سهم ها در یک روند کم نوسان حرکت خواهند کرد.

نزولی: 7 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند.این موضوع با توجه به برخورد نگرانی ها نسبت به فاصله گرفتن قیمت و ارزش ذاتی سهام در شرایط رکود اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها و همچنین شیوع ویروس کرونا مهمترین عامل عرضه سهام در روزهای آتی خواهد بود. از سوی دیگر هیجان در بازار و هشدارها نسبت به نبود پشتوانه بنیادی در جهت صعود قیمت ها می تواند زمینه نزول نماگر بورس را فراهم کند کما اینکه در هفته صعودی گذشته نیز عرضه سهامداران قابل توجه بود.

: 7 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند.این موضوع با توجه به برخورد نگرانی ها نسبت به فاصله گرفتن قیمت و ارزش ذاتی سهام در شرایط رکود اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها و همچنین شیوع ویروس کرونا مهمترین عامل عرضه سهام در روزهای آتی خواهد بود. از سوی دیگر هیجان در بازار و هشدارها نسبت به نبود پشتوانه بنیادی در جهت صعود قیمت ها می تواند زمینه نزول نماگر بورس را فراهم کند کما اینکه در هفته صعودی گذشته نیز عرضه سهامداران قابل توجه بود.

7 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند.این موضوع با توجه به برخورد نگرانی ها نسبت به فاصله گرفتن قیمت و ارزش ذاتی سهام در شرایط رکود اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها و همچنین شیوع ویروس کرونا مهمترین عامل عرضه سهام در روزهای آتی خواهد بود. از سوی دیگر هیجان در بازار و هشدارها نسبت به نبود پشتوانه بنیادی در جهت صعود قیمت ها می تواند زمینه نزول نماگر بورس را فراهم کند کما اینکه در هفته صعودی گذشته نیز عرضه سهامداران قابل توجه بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید