ترکیب هیات اجرایی مرکزی و شرایط معتمدان و ناظران در انتخابات تعیین شد

کدخبر: ۲۷۷۹۲۳
اقتصادنیوز: نمایندگان در مصوبه ای ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات مجلس را تعیین کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز(دوشنبه) مجلس ماده ۱۵ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به تصویب رساندند که براساس آن ماده (۳۱) به شرح ذیل به قانون الحاق و شماره ماده (۳۱) قبلی به ماده (۳۱ مکرر۲) اصلاح می شود:

ماده ۳۱- وزیر کشور موظف است حداقل شش ماه قبل از پایان دوره مجلس و پیش از صدور دستور شروع انتخابات، ترتیبات تشکیل هیأت اجرائی مرکزی را با ترکیب ذیل فراهم آورد:

١-وزیر کشور ( رئیس هیأت )

 ۲- دادستان کل کشور

٣- وزیر اطلاعات

۴- رئیس سازمان ثبت احوال کشور

۵- تعداد هفت نفر از شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در سطح ملی به عنوان معتمدان مردمی به گونه ای که حتی الامکان یک نفر از هر یک از حوزه های مذکور در آن حضور داشته باشند.

تبصره ۱- به منظور تعیین معتمدان مردمی هیأت اجرایی مرکزی، وزیر کشور، مجموعا ۳۰ نفر از شخصیت های مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را که دارای صلاحیت های مندرج در این قانون باشند، به عنوان معتمد به هیأت مرکزی نظارت معرفی می کند. پس از تأیید هیات مرکزی نظارت با رعایت تبصره (۲) این ماده، وزیر کشور حداکثر ظرف مدت یک هفته، جلسه ای با حضور نماینده هیأت مرکزی نظارت و حداقل دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان هیات اجرائی مرکزی با رأی مخفی همان معتمدان و اکثریت نسبی از میان معتمدان تأییدشده، به عنوان عضو اصلی و چهار نفر عضو علی البدل به ترتیب آراء انتخاب می شوند.

تبصره ۲- هیأت مرکزی نظارت موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز، اظهارنظر کتبی خود را نسبت به تأیید صلاحیت معتمدین معرفی شده، به مرجع پیشنهاد دهنده ارسال کند. چنانچه هیأت مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تایید نکرد، مرجع مزبور موظف است تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد دیگری که واجد شرایط باشند به هیأت مرکزی نظارت پیشنهاد نماید. هیأت مرکزی نظارت حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت نظر خود را کتبا اعلام می نماید. اگر برای مرتبه دوم، معتمدین پیشنهادی، مورد تأیید هیات مرکزی نظارت قرار نگیرند، در صورتی که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی البدل را از میان خود انتخاب خواهند کرد، در غیر این صورت وزیر کشور با کسب نظر هیأت مرکزی نظارت ظرف مدت بیست و چهار ساعت، باقی مانده از بیست نفر معتمد را، انتخاب خواهد کرد.

تبصره ۳- جلسات هیأت اجرائی مرکزی با حضور ۹ نفر رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی حداقل هفت نفر از اعضای دارای حق رأی معتبر است.

تبصره ۴ - اولین جلسه هیات اجرائی مرکزی با دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود و نائب رئیس از بین اعضای هیأت با اکثریت آراء انتخاب می شود. مسؤولیت دبیری هیأت اجرائی مرکزی با دبیر ستاد انتخابات کشور خواهد بود که با پیشنهاد وزیر کشور و تأیید هیأت اجرائی مرکزی انتخاب می شود.

تبصره ۵- هیأت اجرائی مرکزی موظف است کلیه صورتجلسات و مصوبات خود را نزد هیأت مرکزی نظارت ارسال نماید. تصمیمات هیأت اجرائی مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی هیات مرکزی نظارت گردد؛ در غیر این صورت، تصمیمات مذکور، باطل و هرگونه اقدامی در این جهت ممنوع است. مرجع تشخیص موضوع این تبصره، هیأت مرکزی نظارت است.

تبصره ۶- هیچ یک از اعضای هیأت اجرائی مرکزی نباید نامزد انتخابات باشند.

شرایط معتمدان هیأت‌های اجرایی و ناظران در انتخابات تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط معتمدان هیأت‌های اجرایی، اعضای هیأت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان در انتخابات مجلس را تعیین کردند.

در جلسه علنی امروز شورای اسلامی نمایندگان ماده ۱۹ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۹ ماده ۳۳ قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود.

ماده ۳۳: شرایط معتمدان هیأت‌های اجرایی، اعضای هیأت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان به شرح زیر می‌باشد.

ایمان و التزام عملی به اسلام و قانون اساسی

حسن شهرت

سواد خواندن و نوشتن

عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی

عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و محکومیت از حقوق اجتماعی

عدم سابقه محکومیت به تخلفات و جرایم انتخاباتی

در تبصره ۱ این ماده آمده است هیأت‌های اجرایی اقلیت‌های دینی باید به دین خود پایبند باشد.

در تبصره ۲ این ماده آمده است هیأت‌های اجرایی و وزارت کشور و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مکلفند در صورت ابتلاء عدم وجود شرایط موضوع بندهای چهار و پنج و شش این ماده در خصوص اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی و بازرسان و نمایندگان وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها اقدام به تغییر اعضای مزبور نماید.

بر اساس تبصره ۳ این ماده هیچ یک از اعضای هیأت اجرایی و ناظران شورای نگهبان و اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی نباید با داوطلبان انتخابات به ترتیب زیر خویشاوندی نسبی یا سببی داشته باشند.

الف- خویشاوندی نسبی، پدر، مادر، فرزند، برادر و خواهر

ب- خویشاوندی سببی، همسر و پدر و مادر و برادر و خواهر او

در ادامه نمایندگان ماده ۱۹ مکرر این طرح ر ا بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، ماده ۴۰ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود.

هیأت اجرایی حوزه انتخابیه فرعی و حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی پس از تعیین محل‌های استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی برای هر شعبه ثبت نام و اخذ رأی ۵ نفر و در (شعب پرتراکم به تشخیص هیأت اجرایی ۷ نفر) از معتمدین محل که دارای سواد خواندن و نوشتن باشد انتخاب و به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم معرفی می‌نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید