آتش گرفتن کلیسای"نوتردام"

کدخبر: ۲۷۸۱۵۹
اقتصادنیوز : کلیسای معروف 'نوتردام' با قدمتی 850 ساله دوشنبه شب در پاریس طعمه حریق شد و بخش هایی از این اثر منحصر به فرد معماری 'گوتیک' در میان شعله ‌های آتش سوخت؛ حادثه ای که علاوه بر تاثر و تاسف مردم فرانسه، واکنش واتیکان و برخی از مقامات سایر کشورها را هم بدنبال داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آتش سوزی در کلیسا در ساعت 18 و 50 دقیقه دوشنبه به وقت محلی آغاز شد؛ بر اثر حجم آتش بخش مهمی از سقف و یکی از برج های اصلی کلیسا آسیب دید اما 400 مامور آتش نشانی در 9 ساعت تلاش کردند تا شعله های آتش را خاموش کنند.
کلیسای نوتردام در میانه یک پروژه 20 ساله بازسازی و مرمت قرار داشت؛ پلیس پاریس و بازرسان اعلام کرده اند که بر اساس تحقیقات اولیه، آتش سوزی بر اثر یک حادثه اتفاقی رخ داده است و نه تروریستی یا عمدی.
این حادثه در همان ساعت های نخست در صدر اخبار رسانه های مهم جهان قرار گرفت ، واکنش واتکیان، رئیس جمهوری فرانسه و برخی مقام ها و شخصیت های خارجی از جمله «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، «آدری آزولای» دبیرکل یونسکو مستقر در پاریس، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا، «صادق خان» شهردار پاریس و «آندره فینوت» سخنگوی کلیسای نوتردام را به دنبال داشت.
محمدجواد ظریف در واکنش توییتری به حریق در کلیسای نوتردام پاریس، نسبت به تخریب بخشی از این بنای تاریخی ابراز تاسف کرد و نوشت: غمگین شدم وقتی بخشی از نوتردام - بنای برجسته مختص عبادت پروردگار یکتا و بنایی که از طریق شاهکار ادبی هوگو همه ما را به هم نزدیک تر کرد - پس از 800 سال سر پا ماندن در پی جنگ ها و انقلاب تخریب شد. فکر ما با فرانسوی ها و همه کاتولیک هاست.
اگر چه مقام های فرانسوی اعلام کرده اند که توانسته اند ساختمان این بنا را از نابودی کامل حفظ کنند اما آتش سوزی این بنای تاریخی به تعبیر امانوئل مکرون 'قلب پاریس' و به نوشته واشنگتن پست 'روح پاریس' تالم و اندوه مسیحیان جهان را به دنبال داشت.
کلیسای نوتردام یکی از مشهورترین نمادهای فرانسه به شمار می رود. رقیب اصلی آن به عنوان مظهر ملی، برج ایفل، است که بیش از یکصد و سی سال قدمت دارد. از برج ایفل به عنوان 'جسم' و از کلیسای نوتردام به عنوان 'قلب پاریس' یاد می شود.
رئیس جمهوری فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر با اشاره به حادثه تاسف بار آتش سوزی در کلیسای نوتردام خود را شریک احساسات یک ملت دانست و ضمن همدردی با همه کاتولیک ها و مردم فرانسه نوشت: به مانند همه هموطنان از این حادثه غمگین است و آتش سوزی در کلیسای نوتردام را به منزله سوختن بخشی از وجود همه مردم فرانسه می داند.
امانوئل مکرون که بلافاصله خود را به محل آتش‌سوزی رسانده بود از این اتفاق به عنوان یک 'تراژدی وحشتناک' یاد کرد. 
او که قرار بود دوشنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی نتایج گفت و گوی ملی را برای مردم فرانسه بازگو کنند به دنبال این اتفاق، سخنرانی خود را لغو کرد.
وی کلیسای نوتردام را قلب پاریس خواند و گفت: فرانسه از امروز - سه ‌شنبه - پویشی را برای جمع‌ آوری کمک‌های بین‌المللی را برای بازسازی این کلیسا آغاز می ‌کند. 
در راستای همدردی و همبستگی مقام ها و شخصیت های خارجی با مردم فرانسه، واتیکان در پیامی با «غیرقابل باور» و «غمگین» توصیف کردن آتش سوزی در کلسیای نوتردام پاریس این بنای مهم مذهبی - تاریخی را «نماد مسیحیت» در فرانسه و کل جهان قلمداد کرد.
سخنگوی واتیکان در بیانیه ای اعلام کرد: «اعلام می کنیم که در کنار همه کاتولیک های فرانسه و شهروندان پاریس هستیم و برای آتش نشانان و کلیه مامورانی که جهت مهار این وضعیت غم بار به سختی تلاش می کنند، دعا می کنیم.»
این کلیسا که در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم مرکز پاریس واقع شده‌، سالانه پذیرای 13 میلیون گردشگر از سراسر جهان است.
در محلی کنونی این کلیسا تا پیش از قرن چهارم میلادی، معبدی غیر مسیحی وجود داشته که در همان زمان کلیسایی بزرگ جای آن را گرفت. 
این ساختمان تا قرن دوازدهم بر پا بود اما با افزایش ناگهانی جمعیت پاریس، مقامات فرانسه تصمیم گرفتند تا فضای کلیسا را توسعه دهند بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال 1163 میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن حدود دو قرن طول کشید و در 1345میلادی به پایان رسید. 
این کلیسا تا مدت ها بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم‌ اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک است. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران معماری، خسارات وارد آمده به این بنای مشهور سبک معماری گوتیک که قدمتی 850 ساله دارد بسیار سنگین است و برای مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده دست کم باید میلیون ها یورو هزینه کرد.
منابع خبری هنوز از علت اصلی آتش سوزی اطلاعاتی منتشر نکرده اند این درحالی است که خبرگزاری فرانسه در دقایق ابتدایی این حادثه به نقل از سازمان آتش نشانی پاریس اعلام کرد به نظر می آید آتش سوزی با عملیات نوسازی بخشی از ساختمان کلیسا مرتبط بوده است.
به دنبال این آتش سوزی منطقه محل استقرار کلیسا که یکی از مکانهای توریستی و شلوغ در پاریس است، تخلیه شد.
رسانه های فرانسه گزارش دادند ، هنگام بروز آتش‌سوزی کارگری در محل حادثه حضور نداشت. ارتفاع برج کلیسا 96 متر است سقف 850 ساله این کلیسا کاملا نابود شده است. 
«کمیل پاسکال» مورخ فرانسوی به شبکه 'بی اف ام تی وی' گفته که کلیسای نوتردام 'میراث فوق العاده ارزشمند' تاریخی این کشور است. برای 850 سال این کلیسای جامع ناظر و نگهبان پاریس بوده است. برای قرن ها ناقوس نوتردام صدای رویدادهای فرخنده یا نامیمون را به گوش می رساند. آنچه می بینیم چیزی جز یک حادثه هولناک نیست.'
«واشنگتن پست» نیز در مطلبی نوشت: 'روح پاریس' در هم فروریخت؛ آنچه که پاریس و کشور فرانسه دوشنبه شب آن را از دست داد؛ منحصرا' یک اثر تاریخی و یک شاهکار معماری نبود، پاریس، دوشنبه شب تکه ای از 'روح' خود را از دست داد. 
دفتر دادستانی پاریس گفت که تحقیقاتی را در باره 'تخریب کلیسا در این آتش سوزی تصادفی' آغاز کرده است.
البته آتش سوزی ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تازگی ندارد؛ به گونه ای که در دو ماه گذشته 
5حادثه آتش سوزی در این کشور رخ داده است؛ آخرین حادثه مربوط به یکشنبه گذشته است که تداوم این انفجارها می تواند یک موج نگرانی را در بین مردم این کشور به دنبال داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید