مخالفت مجلس با نظارت استصوابی شورای نگهبان تا پایان دوره نمایندگی

کدخبر: ۲۷۹۳۳۶
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استقرار نظارت استصوابی شورای نگهبان تا پایان دوره نمایندگی مخالفت کردند.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ‌ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در حین بررسی پیشنهاد الحاقی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد سیدجواد ابطحی مبنی بر استقرار نظارت استصوابی شورای نگهبان تا پایان دوره نمایندگی مخالفت کردند.

سید جواد ابطحی در توضیح پیشنهاد خود، بیان‌ کرد: بر اساس این پیشنهاد، نظارت استصوابی شورای نگهبان تا پایان دوره نمایندگی استقرار می‌یابد و چنانچه در حین نمایندگی، نماینده شرایط عمومی و اختصاصی هنگام انتخابات را از دست بدهد، با نظر اکثریت شورای نگهبان اعتبارنامه وی باطل و از نمایندگی مجلس شورای اسلامی خلع می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده کسی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و با عوام فریبی به مجلس شورای اسلامی راه یابد، نباید تا پایان دوره در مجلس شورای اسلامی باقی بماند. از سوی دیگر ممکن است یک فرد خیلی خوب باشد ولی وقتی که بر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نشست ۱۸۰ درجه تغییر موضع دهد. نظارت هیات نظارت مجلس شورای اسلامی نیز راه به جایی نمی برد. شورای نگهبان هم به عنوان پاسدار جمهوریت و هم به عنوان پاسدار اسلامیت نظام باید به این موضوع ورود پیدا کند. این پیشنهاد باعث افزایش اعتماد مردم به مجلس شورای اسلامی می‌شود.

نادر قاضی پور در مخالفت با این پیشنهاد، بیان‌ کرد: یکی از پایه‌های نظام اسلامی، استقلال و آزادی است. مردم به هر کسی رای دهند باید مورد احترام قرار گیرد. نباید بعد از رای مردم در تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان عملکرد را زیر سوال برد.

در نهایت این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد که با آن مخالفت شد.

در ادامه نمایندگان با پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر اینکه این قانون از دور دوازدهم مجلس اجرایی شود، مخالفت کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید