تهدید جدی کمالوندی: اگر پرونده هسته‌ای به شورای امنیت برود دیگر برجامی در کار نخواهد بود

کدخبر: ۲۸۳۶۷۳
اقتصادنیوز: روزنامه آفتاب یزد نوشت: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران اظهارداشت: ما طی یک بازه زمانی ۶۰روزه، برخی از تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق درمی‌آوریم و این فرصت را به کشورهای اروپایی می‌دهیم تا به تعهدات خود برگردند. در واقع، از این طریق سعی داریم تا علاوه بر رفع تحریم‌ها، به ثمرات برجام که تاکنون محقق نشده است، دست یابیم.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: وی در خصوص اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر رد مهلت ۶۰ روزه ایران گفت: ایران حداقل یک سال صبر کرد تا ببیند کشورهای اروپایی چه واکنشی را در قبال خروج آمریکا از برجام در دستور کار قرار می‌دهند. آنها در این مدت، وعده‌های زیادی دادند اما در عمل و در خصوص مواردی همچون سازوکار مالی SPV و یا اینستکس عزم جدی از طرف اروپایی‌ها مشاهده نشد.

کمالوندی افزود: از این رو، فکر می‌کنیم که اکنون زمان آن رسیده تا اروپایی‌ها اقدامی انجام دهند که نشان‌دهند خواهان تغییر این وضعیت هستند و این پنجره‌ای است که در برابر اروپایی‌ها قرار گرفته و نباید آن را یک ضرب‌الاجل تعبیر کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه، اقدامات اروپایی‌ها برای حفظ برجام از قبیل راه اندازی اینستکس را ناکافی و فاقد کارایی دانست و گفت: ما باید میان توانایی و تمایل اروپایی‌ها، تمایز قائل شویم. فکر می‌کنم که آنها تمایل دارند کارهایی را انجام دهند اما قادر به انجام آن نیستند. از این جهت، زمان بیشتری به آنها داده‌ایم تا مشخص شود که آیا می‌توانند راهی را برای حل این مسئله پیدا کنند یا خیر. در واقع، بیش از یک سال است که منتظریم اقدامی جدی را از سوی اروپایی‌ها به منظور باز کردن راه‌هایی پیش روی تجارت ایران در زمینه‌هایی همچون فروش نفت، خرید و فروش کالا و روابط بانکی ببینیم. سازوکارهای اینستکس و SPV نشان دادند که اروپایی‌ها با توجه به توان‌شان کارهایی را انجام دادند و به همین دلیل نیز ما این مکانیسم‌ها را پذیرفتیم تا ببینیم که آیا می‌توانند راهی را برای تجارت عادی میان ایران و دیگر کشورها باز کند یا خیر.

وی تاکید کرد که اما حداقل تا به امروز این دو سازوکار عملی نشدند و دیگر نمی‌توان منتظر ماند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند، بهتر است قبل از دیر شدن دست به کار شوند.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی خاطر نشان کرد: اگر اتحادیه اروپا، این مسئله را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند. جمهوری اسلامی ایران قطعاً اقدامات جدی و محکمی را برای احقاق حق ملت خود انجام خواهد داد و هر واکنشی محتمل است. این واکنش ممکن است خروج از برجام و یا هر چیز دیگری باشد. بنابراین، این مسئله باید میان سران کشورهای عضو حل شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید