ساخت ستاره‌پیما توسز اسپیس ایکس

کدخبر: ۲۸۳۸۳۲
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت فضایی «اسپیس ایکس» اعلام کرده است که محققان این شرکت در حال ساخت نمونه اولیه دو موشک ستاره‌پیما هستند و به‌طور هم‌زمان در دو مقر تگزاس و فلوریدا مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «الون ماسک» مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس در یک پیام توییتری اعلام کرده است که این شرکت به‌طور هم‌زمان در حال ساخت دو موشک ستاره‌پیما در مقرهای بوکاچیکا ایالت تگزاس و کیپ کاناورال ایالت فلوریدا است.
ستاره‌پیما (starship) گونه‌ای فضاپیما است که مأموریتشان سفر میان ستاره‌های گوناگون است. فضاپیماهای میان‌سیاره‌ای که امروزه وجود دارند به‌اختصار فضاپیما نامیده می‌شوند و فضاپیماهای گردنده به دور مدارها، نیز مدارگرد نام دارند.
کاوشگرهای «وییجر» و «پایونیر» با این ‌که هم‌اینک از فضای منظومه خورشیدی خارج شده‌اند ولی از آنجا که هنوز به منظومه‌های ستاره‌های دیگر نرسیده‌اند نمی‌توان آن‌ها را ستاره‌پیما نام نهاد، بنابراین این نام هنوز تنها در قلمرو داستان‌های علمی-تخیلی کاربرد دارد.
با این وجود اقدامات مهندسی پیشرفته‌ای انجام شده و طرح‌های اولیه‌ای برای امکان‌سنجی و ساخت ستاره‌پیماها ارائه شده که ساخت آن‌ها را با فناوری امروزی یا فناوری‌هایی که در آینده نزدیک به دست خواهد آمد امکان‌پذیر می‌کند. 
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا، ماه گذشته (12 آوریل 2019) نمونه اولیه یک سفینه فضایی مینیاتوری را که برای پرواز بین سیاره‌ای و در نهایت پرواز بین ستاره‌ای طراحی شده بود؛ آزمایش کردند.
«فیلیپ لوبین» استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا این آزمایش را بخشی از رویه ساخت یک سفینه بین ستاره‌ای برای آینده توصیف و خاطرنشان کرد که در راستای این مسیر، هر بخشی از این سیستم تصحیح می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید