خرازی در گفت‌وگو با لومند:

مذاکره‌‌ای درباره موشک‌های‌مان نداریم/ آغازگر جنگ نخواهیم بود/چین به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد

کدخبر: ۲۸۳۸۳۸
اقتصادنیوز؛ کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با اشاره به اینکه ایران هزار و یک راه برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت دارد، تاکید کرد: چین به خرید نفت از ما ادامه می‌دهد و به ما اطمینان داده است که این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به پاریس سفر کرده بود با روزنامه لوموند فرانسه گفت‌وگو کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران تهدید خروج از توافق هسته‌ای را مطرح کرد، گفت: هدف ادامه توافقنامه هسته‌ای است. ما می‌خواهیم توافقنامه را حفظ کنیم. اما معتقدیم که کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل‌ نکرده‌اند. از همین رو مابه آن‌ها دو ماه برای عمل به تعهداتشان وقت دادیم. با این حال تصمیم ما تناقضی با مفاد توافقنامه ندارد. در این موافقتنامه پیش‌بینی‌ شده است که ایران می‌تواند در صورتی که شرکایش به تعهدات خود عمل نکردند، بخشی از تعهدات خود را به حال تعلیق درآورد.

کمال خرازی

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

سؤال: شما دقیقا از اروپایی‌ها چه می‌خواهید؟

خرازی: اروپا سازوکاری به نام اینستکس برای حفظ روابط تجاری با ایران با وجود تحریم‌های بانکی آمریکا راه‌اندازی کرده است. این سازوکار در فرانسه راه‌اندازی شد، اما هیچ کاری را از پیش نبرده است. سازوکار مالی ایران هم آماده است و مسئولان آن در تهران منصوب شده‌اند. به نظر ما دو ماه باید برای آغاز نخستین معاملات کافی باشد. 

چرا اروپا به آمریکا فشار نمی‌آورد

سؤال: اروپایی‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و اینستکس نیز تنها اجازه دستیابی شما را به کالاهای بشردوستانه می‌دهد. این برای شما کافی است؟

خرازی: شرکت‌های اروپایی هنوز هم می‌توانند نفت بخرند. برخی از این شرکت‌ها هیچ منافعی در آمریکا ندارند و از همین رو در مورد تحریم‌ها نیز هیچ نگرانی ندارند. ایتالیا و یونان در حالی خرید خود را از ایران متوقف کردند که آمریکا به آن‌ها معافیت از تحریم‌ها را داده بود. این نشان می‌دهد که این تصمیم کاملا سیاسی است. 

پرداخت‌های واریز شده در اینستکس قرار است برای خرید ایران از اروپا به کار گرفته شود. این بدان معناست که اینستکس در وهله اول برای آن است که ایران بتواند دارو و تولیدات غذایی بخرد. این برای ما رضایت‌بخش نیست. ما فکر می‌کنیم این سازوکار باید اجازه همه نوع معامله را بدهد. این خود شرکت‌ها هستند که این مسئله را رد می‌کنند. چرا اروپا هیچ فشاری بر آمریکا وارد نمی‌کند؟ اروپایی‌ها باید از منافع خود دفاع کنند.

چین به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد

سؤال: آیا چین به عنوان متحد شما هم در شرایط کنونی غایب است؟

خرازی: چین به خرید نفت از ما ادامه می‌دهد و به ما اطمینان داده است که این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت. هزار و یک‌ راه برای مبادلات نفتی و دور زدن تحریم‌های آمریکا وجود دارد. 

سؤال: آیا نگران نیستید که به یک ابزار چانه‌زنی برای پکن تبدیل شوید که مشغول مذاکرات تجاری با آمریکاست؟

خرازی: ما در حال حاضر به روابط اقتصادی خود با قاره آسیا بیشتر از غرب اهمیت می‌دهیم. اما این بدان معنا نیست که ما به آن‌ها وابسته هستیم. ما تسلیم نفوذ هیچ قدرتی، هر که باشد، نمی‌شویم. 

آغازگر جنگ نخواهیم بود

سؤال: دولت ایران نمی‌تواند بدون درآمد نفتی ادامه حیات دهد. خطر بالا گرفتن درگیری در منطقه چیست؟

خرازی: ما هرگز آغاز کننده جنگ نخواهیم بود، اما اگر منافع حیاتی ما در خطر باشد، پاسخ‌ خواهیم داد. در حال حاضر ما هزینه گزافی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا در مسیر ایران می‌پردازیم. ما همچنین مانع از آن می‌شویم که آوارگان کشورهای همسایه با عبور از ایران به‌ سوی اروپا بروند. اگر راه دیگری برای ما باقی نماند، همه اینها بر امنیت اروپا اثرگذار خواهد بود.

سؤال: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا 10 ماه می مقامات ایران را به مذاکره و معامله صادقانه دعوت کرد. آیا شما هم‌ اکنون می‌توانید با واشنگتن مذاکره کنید؟

خرازی: اگر ترامپ حقیقتا به دنبال مذاکره است ابتدا نشان دهد توافقی که دولت قبلی آمریکا انجام داده است، برایش اهمیت دارد. آمریکا باید به توافق بازگردد و به تعهدات خود عمل کند. ما چطور می‌توانیم با کسی رایزنی کنیم که در حال رد کردن همه تعهدات بین‌المللی آمریکاست؟

مذاکره موئشکی نداریم

سؤال: با این حال پاریس نگران پیشرفت‌های شما در زمینه موشک‌های بالستیکی است. آیا شما آماده مذاکره در این زمینه هستید؟

خرازی: اگر از شما پرسیده شود آیا می‌توان برای کشیدن همه دندان‌هایتان با شما مذاکره کرد، می‌پذیرید؟ موشک‌ها اصلی ترین ابزار دفاعی ایران هستند. ما نمی‌توانیم در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید