وابستگی عاطفی انسان به ربات خطرناک است؟

کدخبر: ۲۸۴۷۲۳
اقتصاد نیوز:وابستگی عاطفی انسان ها به یکدیگر موضوعی عجیب نیست. اما وابستگی عاطفی یک ربات به یک انسان می تواند موضوعی عجیب و حتی خطرناک باشد.
وابستگی عاطفی انسان به ربات خطرناک است؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از انتخاب، بسیاری از مردم به حضور ربات ها در کنار خود عادت کرده اند و این موضوع را پذیرفته اند که با ربات ها معاشرت کنند. اما جالب است بدانید که وابستگی بیش از حد به ربات ها می تواند خطرناک باشد.

ربات های نگهداری از سالمندان یا به عبارتی ربات های پرستار از رایج ترین انواع ربات های خانگی محسوب می شوند. اما به نظر می رسد که وابستگی عاطفی بیش از حد به ربات ها زمینه ساز مشکلاتی برای انسان هایی می شود که با این ربات ها سر و کار دارند.

مدتی پیش موسسه پژوهشی سانفرانسیسکو آزمونی را اجرا کرد و در قالب آن از افراد پرسید اگر یک ربات بمیرد آیا افراد ناراحت می شوند یا خیر. جالب است که بسیاری از افراد پاسخ مثبت دادند. کریستال وایت مدیر 42 ساله بازاریابی و خدمات مشتریان در بدفورد تگزاس می گوید که ربات جیبو را در خانه نگهداری می کند اما همیشه نگران پایان عمر این ربات است.

درواقع وی می گوید هر بار ربات به او نزدیک می شود، درخواست هایش را انجام می دهد یا با بچه ها بازی می کند، او به این فکر می کند که زندگی بدون این ربات چگونه خواهد بود. جالب است دانید این موضوع حتی در رده های بالای علمی نیز دیده می شود، برای مثال ربات هوشمند ناسا که اخیرا پس از 15 سال به کار خود پایان داد باعث ناراحتی و گریه بسیاری از افراد شد و حتی برخی افراد در تماس با ناسا ابراز همدردی کردند.

این روزها شرکت هایی مثل بوستون داینامیک در حال طراحی ربات هایی به شکل سگ و حیوانات خانگی هستند. اما طراحی این نوع ربات ها می تواند موضوع وابستگی انسان ها به ربات ها را تشدید کند. موضوع وقتی حادتر می شود که افراد تصمیم بگیرند به جای ازدواج یا تشکیل خانواده ربات هایی دارای دستیارهای صوتی یا ربات هایی مثل حیوانات خانگی را نگهداری کنند.

جاناتان گرچ، استاد دانشگاه جنوبی کالیفرنیا که در حوزه تعاملات انسانی مجازی فعالیت می کند، گفت: "هنگامی که ما با یک انسان دیگر، سگ یا ماشین  هوشمند ارتباط برقرار می کنیم، نحوه فعالیت و عملکرد مغزمان تقریبا یکسان است و این یک زنگ خطر جدی برای عواطف و احساسات ما خواهد بود."

برخی معتقدند ربات ها به واسطه هوش مصنوعی رفتارهای ما را ردیابی و پیشبینی می کنند و در نتیجه لحظه به لحظه بیشتر ما را به خود وابسته می کنند. این موضوعی است که می تواند طی سال های آتی خطرناک باشد و سلزه عاطفی ربات ها بر انسان ها را افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید