کارشناسان پاکستانی: منطقه درگیر سیاست های تهاجمی آمریکا است

کدخبر: ۲۸۴۹۱۸
اقتصادنیوز - کارشناسان برجسته امور سیاسی و امنیتی پاکستان گفتند: آمریکایی ها نه تنها از طریق سیاست های تهاجمی منطقه را نا امن کرده اند بلکه آنان در صدد تحریک ایران برای تشدید تنش ها هستند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «جاوید صدیق» دبیر روزنامه «نوای وقت» پاکستان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد اظهار داشت: کاخ سفید به بهانه توافق هسته ای ایران را تحت فشار قرار داده است و متاسفانه این وضعیت تنش ها میان دو طرف را تشدید کرده است.

وی افزود: ترامپ بدون هیچ توجیهی و یکجانبه از توافق هسته ای ایران (برجام) خارج شد در حالی که اعضای اروپایی به ویژه چین و روسیه به این توافق پایبند بوده و خواستار برقرار ماندن برجام هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی پاکستان گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نه تنها به ضرر ثبات منطقه ای است بلکه این وضعیت تاثیر زیادی بر قیمت های جهانی نفت گذاشته است.
وی معتقد است: بروز اختلافات میان کشورهای اسلامی نیز یکی از مهمترین دلایل افزایش تنش ها در منطقه است که هیچ سودی برای ثبات کشورهای منطقه ندارد.
جاوید صدیق افزود: دونالد ترامپ گفته که آمریکا سر جنگ با ایران ندارد و از سوی دیگر روحانی نیز امکان جنگ با واشنگتن را رد کرده اما با این حال تحرکات آمریکا در خلیج فارس و منطقه هشدار دهنده است که باعث تشدید تنش ها شده است.
وی با ابراز تاسف نسبت به اوضاع فعلی در منطقه، اظهار داشت: کشورهای منطقه باید در کنار هم برای تنش زدایی کمک کنند در غیر این صورت وضعیت کنونی به نفع منطقه نیست.
دبیر روزنامه نوای وقت پاکستان تاکید کرد: این کشور مخالف هرگونه رویارویی علیه ایران است و سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز اخیرا با اعلام مواضع منطقی این کشور گفت که تمام کشورها در منطقه باید از طریق گفت وگو اختلافات را رفع کنند.

**آمریکا، مسئول تنش های منطقه 
«امتیاز گل» مدیر اجرایی 'اندیشکده پژوهش و مطالعات امنیتی' در اسلام آباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت:کاخ سفید به دلایل غیرضروری در حال تشدید تنش های منطقه ای است.
وی افزود: آمریکایی ها به دنبال بهانه ای می گردند تا بتوانند از طریق تحریک ایران، رویارویی در منطقه را توجیه کنند.
این تحلیلگر نام آشنای پاکستان تاکید کرد: امروز تمام منطقه درگیر تنش است که دلیل اصلی آن نیز سیاست های تهاجمی کاخ سفید می باشد.
وی خطاب به دولت پاکستان گفت که این کشور باید به آمریکا و متحدان غربی آن را از هرگونه رویارویی در منطقه برحذر دارد در غیراین صورت منطقه شاهد جنگ دیگری خواهد بود.

**منفعت صهیونیست ها از جنگ در منطقه
«رستم شاه مهمند» سفیر پیشین پاکستان در افغانستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در حقیقت دونالد ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست اما مواضع جاه طلبانه جان بولتون آمریکا را تحت فشار قرار داده است.
وی افزود:رویارویی در منطقه نه تنها چالش برای ملت های منطقه را دشوارتر می کند بلکه فرآیند تامین انرژی در جهان شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت جهانی نفت نیز با بی ثباتی روبرو خواهد شد.
این کارشناس ارشد پاکستانی با اشاره به توطئه های رژیم صهیونیستی علیه کشورهای اسلامی به ویژه ایران، گفت: صهیونیست ها به دنبال برافروختن آتش جنگ و درگیری در منطقه هستند و برای این هدف لابی صهیونیست در واشنگتن فعال است.
رستم شاه مهمند از دولت های پاکستان، و ترکیه و دیگر بازیگران مهم منطقه خواست تا برای جلوگیری از هرگونه درگیری در منطقه برای تنش زدایی و میانجیگری اقدام کنند.
دولت پاکستان هفته گذشته در واکنش به تحولات اخیر مربوط به تهران-واشنگتن و افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، گفت: تحرکات آمریکا نگران کننده است و موجب افزایش تنش ها در منطقه می شود.
«محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اسلام آباد ضمن مخالفت با هرگونه رویارویی و تنش، از تمامی طرف ها می خواهد تا با خویشتنداری از طریق گفت وگو و مذاکره به رفع اختلافات بپردازند.
در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در سطح منطقه، بسیاری از سیاستمداران و رسانه های پاکستان در کنار دولت این کشور نسبت به تبعات آن هشدار داده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید