عادات و رفتار‌های روزانه کودک بر خواب شب آنها تاثرگذاراست

کدخبر: ۲۸۵۰۵۵
اقتصانیوز: تا وفتی که شما فرزندی ندارید، نمی‌توانید درک کنید که حاضر شدن و رفتن به خارج از منزل در صبح چقدر دشوار است. بلند شدن از رختخواب، لباس پوشیدن، شانه کردن موها، درست کردن صبحانه و خوردن آن، مسواک زدن، پیدا کردن کفش‌ها، مرتب کردن کیف و غیره. هر کدام از این‌ها آنقدر زمان بر است که می‌تواند روزتان را از همان ابتدا دشوار کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  به نقل از پارسینه، تا وفتی که شما فرزندی ندارید، نمی‌توانید درک کنید که حاضر شدن و رفتن به خارج از منزل در صبح چقدر دشوار است. بلند شدن از رختخواب، لباس پوشیدن، شانه کردن موها، درست کردن صبحانه و خوردن آن، مسواک زدن، پیدا کردن کفش‌ها، مرتب کردن کیف و غیره. هر کدام از این‌ها آنقدر زمان بر است که می‌تواند روزتان را از همان ابتدا دشوار کند. اگر می‌خواهید این روند را ساده‌تر کنید، ترفند‌های زیر را به کار ببندید.

از شب قبل آماده شوید
این ترفند به یاری بسیاری از خانواده آماده است. بعضی‌ها لباس‌هایشان را آماده می‌کنند یا بعضی دیگر میز صبحانه را از شب قبل می‌چینند. شما نیز می‌توانید تعدادی از کارهایتان را از شب قبل انجام دهید.

لوازم را در جا‌های غیر معمول بگذارید
شاید دوست داشته باشید که همیشه کفش‌ها در اتاق خواب باشند یا لباس‌های کودکتان در کمدش، اما برای سرعت بخشیدن به کارهایتان در روز، بهتر است آن‌ها را در مکان‌هایی که به آن تعلق ندارند، بگذارید. به عنوان مثال شانه را در ماشین‌تان بگذارید تا کودکتان بتواند در راه مدرسه موهایش را شانه بزند یا لباس‌ها را روی صندلی غذاخوری آویزان کنید تا مجبور نباشید ساعت‌ها وقت‌تان را صرف پیدا کردنشان در کمد کنید.

کار‌ها را مشخص و تنها به آن‌ها بپردازید
بسیاری از مادران می‌گویند که حذف کار‌های اضافی، مانند روشن و تماشا کردن تلویزیون، می‌تواند موجب تمرکز کودکان و تسریع کارهایشان شود.

مسابقه‌ای ترتیب دهید
بعضی مواقع لازم است برای انجام کار‌ها مسابقه‌ای ترتیب دهید تا کودکتان سرعت اش را بالا ببرد. به عنوان مثال با فرزندتان در لباس پوشیدن به رقابت بپردازید، هر کسی که زودتر لباس‌هایش را به تن کرد، برنده است.

از زنگ ساعت یا تایمر استفاده کنید
زنگ ساعت را در زمان مقرر تنظیم کنید. (به عنوان مثال ۱۵ دقیقه مانده به اتوبوس) یا در اتاق کودک تان زنگی بگذارید و برای بیدار کردنش، چند بار آن را فشار دهید.

قبل از خواب برای کودک آرامش ایجاد کنید
برای کمک به خواب ازغذا‌های حاوی تریپتوفان مثل شیر و گوشت بوقلمون استفاده شود و به‌عنوان میان وعده قبل از خواب به کودک اسنک‌های سبک داده شود. فعالیت‌های خوب قبل از خواب شامل حمام گرفتن با آب گرم، خواندن داستان برای کودک، داشتن ساعتی همراه با آرامش با خانواده، گوش کردن به موزیک ملایم یا صدا‌های طبیعی، یادآوری خاطرات شیرین نیز در ایجاد شرایط خواب راحت موثر است.

همراه با بزرگ شدن کودک، روتین زمان خواب را می‌توان تغییر داد به طور مثال می‌توان در خارج ازمنزل قدم زد یا راجع به حوادث روز یا برنامه فردا صحبت کرد یا به انجام بازی‌های کارتی یا تخته‌ای یا پازل، پرداخت.

کودکان بزرگتر ممکن است قبل ازخواب به مطالعه بپردازند یا به موزیک گوش کنند یا به سرگرمی‌های آرام مورد علاقه‌شان مشغول شوند. با وجود انجام تمام فعالیت‌های فوق، کلید اصلی روتین زمان‌خواب این است که کودک بداند چه ساعتی باید لباس خواب بپوشد و دندان‌هایش را مسواک کند و چه زمانی باید در رختخواب باشد و چه مدت را در رختخواب به فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن بپردازد، در واقع کودک نباید مدت زیادی از زمان بیداریش را در رختخواب بگذراند.

اگر کودک در زمان مقرر برای خواب آماده نبود می‌توان این زمان را برای ۳۰ دقیقه به تأخیر انداخت ولیکن برای رسیدن به زمان خواب همیشگی باید زمان خواب را به تدریج جلو کشید تا به ساعت خواب مقرر همیشگی رسید.

وضعیت محیط اتاق خواب
درجه حرارت اتاق خواب کودک باید مناسب و ثابت باشد. محیط اتاق خواب بهتر است تاریک بوده و در صورت نیاز یک چراغ خواب کوچک روشن شود.

در طول شب، لحظات کوتاهی به کودک سرزده شود تا ازسلامت او اطمینان حاصل شود. تهویه هوای اتاق مناسب و محیط خواب آرام و بی‌سروصدا باشد، کودک را نباید زمانی که ناراحت است در رختخواب گذاشت.

رختخواب فقط برای خوابیدن است و در محدوده آن کودک نباید به بازی کردن، غذا خوردن یا مشاهده تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی یا صحبت کردن با تلفن بپردازد، در زمان خواب این وسایل باید خاموش باشد. در عوض وسایل و ابزاری که برای کودک ایجاد امنیت و آرامش می‌کند مانند عروسک، اسباب بازی یا پتوی خاص را می‌توان در اختیار او گذاشت.

لباس خواب کودک باید راحت و مناسب باشد. کودک را باید در وضعیت خواب‌آلود، اما هنوز بیدار به رختخواب گذاشت تا دررختخواب به‌خواب رود، اگر اجازه داده شود تا کودک هرکجا که خوابش گرفت بخوابد، شکستن این عادت بسیار مشکل است. درصورتی که کودک درطول شب مرتبا می‌غلتد، بهتر است او را از رختخواب بیرون آورد و به یک فعالیت با تحرک کم مانند مطالعه کردن مشغول نمود و مجددا پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به رختخواب بازگرداند.

بسیاری از عادات و رفتار‌های روزانه به خواب شب کودک کمک می‌کند، کودک درابتدای صبح و به محض بلند شدن از خواب درمعرض نور خورشید قرار گیرد، اطمینان از دریافت نور طبیعی خورشید در طی روز به حد کافی، تاثیری مثبت برای ایجاد آرامش وی در طول روز دارد.

عدم استفاده از اتاق خواب کودک برای تنبیه، نظارت برصحنه‌هایی که کودک درطی روز از طریق تلویزیون، اینترنت و بازی‌های ویدیویی می‌بیند و نهایتا توجه به هرگونه تغییر هیجان‌آور مانند مشکلات مدرسه، طلاق، مرگ عزیزان کودک، نقل مکان یا رقابت با خواهر و برادر که ممکن است بر خواب کودک تأثیرگذار باشد، باید به طور جدی از جانب والدین مورد توجه قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید