سرعت گرفتن تحولات در بازار ارز/ روند کاهشی فولاد مبارکه در اصفهان

کدخبر: ۲۸۵۲۰۱
اقتصادنیوز: پس از ریزش دو روزه بازار ارز و تعدیل قیمت دلار به زیر 14 هزار تومان، امروز مجدداً بازار حالت صعودی به خود گرفت و دلار قسمتی از ریزش روزهای قبل خود را جبران کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بازارهای مالی شهر اصفهان در آخرین روز کاری هفته، با اتفاقاتی مثبت همراه بودند و قیمت‌ها در سه بازار ارز، سکه و بورس با تقویت همراه شدند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به ابلاغ بخشنامه صرفه‌جویی در سازمان برنامه و بودجه، شکایت شرکت‌های چینی برای دریافت خسارت از بوئینگ آمریکا، کاهش قیمت طلای جهانی به پایین‌ترین حد دو هفته گذشته، روند صعودی مصرف برق، رشد قیمت مسکن، ایجاد کانال مالی ایران و عراق و افزایش قیمت نفت اختصاص داشت.

معاملات منطقی

معاملات امروز بازار سرمایه با رشد نسبی قیمت‌ها و تثبیت فضای آرامش بر کلیت بازار همراه بود، در معاملات امروز، شاخص کل 77 واحد رشد کرد که این رشد متأثر از رشد نمادهای پتروشیمی و خصوصاً پتروشیمی فارس بود، با ورود به خرداد ماه، کار گزارش دهی شرکت‌ها تقریباً به پایان رسید و اکنون بازار با فراغ بال بیشتر و البته با اتکا به اطلاعات شفاف منتشر شده می‌تواند تصمیم‌گیری کند و همین امر موجب جدا شدن راه بسیاری از گروه‌ها از یک دیگر شده و دیگر خبری از رشد یا افت دسته جمعی در بازار نیست.

منطقی شدن معاملات بورس، این پیام را نیز برای سهامداران به همراه دارد که دیگر از این به بعد، میزان سود محقق شده شرکت‌ها، میزان سود تقسیمی و میزان توان آن‌ها برای تداوم این عملیات در سال بعد، مهم‌ترین محور تحرکات قیمتی است و دیگر وقت آن رسیده که معاملات خریداران و فروشندگان نه بر مبنای هیجان بلکه بر مبنای تحلیل صورت پذیرد.

امروز بیشترین حجم معاملات گروهی در گروه خودرویی ثبت شد و ارزش معاملات این گروه به 81 میلیارد تومان رسید؛ این در حالی بود که ارزش کلی معاملات بورس 840 میلیارد ثبت شد و این عدد حدود 200 میلیارد پایین‌تر از متوسط روزهای قبل بود، بیشترین حجم معاملات بازار به بانک تجارت اختصاص داشت و پس از آن، نمادهای شپترو و وخارزم در صدر قرار گرفتند.

در گروه فلزی، فولاد مبارکه شروعی مثبت داشت اما با گذشت زمان، فروشندگان به خریداران غلبه کرده و روند روزانه قیمت منفی شد. در این مسیر، حجم معاملات 17 میلیون سهم رسید و قیمت در 427 تومان بسته شد. جو کلی گروه فلزی با منفی شدن فولاد مبارکه، کاهشی بود و نمادهای ذوب، فلوله، فایرا و وتوکا نیز روزی منفی را پشت سر گذاشتند.

در گروه شیمیایی، معاملات با تعادل بیشتری دنبال شد و پتروشیمی آبادان با حجمی قابل توجه در صدر استقبال خریداران قرار گرفت و به صف خرید رسید؛ پارس، زاگرس، شغدیر و شیران روزی منفی را پشت سر گذاشتند اما هلدینگ های پتروشیمی نظیر فارس و تاپیکو مثبت معامله شدند. افزایش قیمت ارز نیمایی یکی از عوامل اثرگذار بر سود پتروشیمی‌هاست و خبر عرضه گسترده درهم توسط زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس در طی روزهای اخیر و بر مبنای دلار 11 هزار و 500 تومانی، اتفاقی است که این روزها در بازار مورد توجه قرار گرفته و باعث رشد تقاضای این نماد شده است.

در گروه دارویی، قیمت‌ها متعادل ثبت شد و در برخی نمادها این روند منفی بود. دزهراوی که در این مدت صعود مناسبی را تجربه کرده بود امروز به صف فروش رسید، دسبحا، پخش و دتماد نیز روزی منفی را سپری کردند و در طرف مقابل، دبالک، دتولید و درازک همگی به درصدهای مثبت رسیدند.

از دید فعالان بازار سرمایه، افزایش قابل توجه نرخ دلار نیما و اخبار مرتبط با تجدید ارزیابی سرمایه برخی شرکت‌های بورسی عاملی است که در طی روزهای آتی می‌تواند مجدداً وضعیت بازار را صعودی کند. در طی روزهای آتی همچنین عملکرد ماهانه شرکت‌ها در تولید و فروش اردیبهشت ماه در روند معاملات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

برگشت سریع

پس از ریزش دو روزه بازار ارز و تعدیل قیمت دلار به زیر 14 هزار تومان، امروز مجدداً بازار حالت صعودی به خود گرفت و دلار قسمتی از ریزش روزهای قبل خود را جبران کرد، در همین خصوص، قیمت این ارز به 14 هزار و 500 تومان بازگشت، قیمت درهم 3 هزار 930 تومان شد و قیمت حواله دلار هرات نیز 14 هزار و 200 تومان تعیین شد.

طی روزهای اخیر افزایش عرضه حواله درهم از صرافی‌های دوبی یکی از عوامل ریزش قیمت‌ها بود و با نزدیک شدن به موعد ایجاد بازار متشکل ارزی، تمایل پتروشیمی‌ها به عرضه بیشتر ارز افزایش یافته و از این رو فعالان بازار ارز معتقد به ثبوت قیمت‌ها و روند کاهشی نسبی آن طی روزهای آتی هستند.

رشد خفیف در بازار طلا

در بازار طلا هر مثقال طلای 17 عیار به قیمت یک میلیون و 910 هزار تومان رسید که 20 هزار تومان نسبت به روز قبل بالاتر بود. گرم طلای 18 عیار قیمت 440 هزار تومانی به خود دید و سکه نیز با رشد 20 هزار تومانی به 4 میلیون و 870 هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب 2 میلیون و 650 هزار تومان و یک میلیون و 700 هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید